Gå til innhold

Nett vært på EU, må fikse noen få ting.


Trond H. Olsen
 Share

Anbefalte innlegg

Ja, da har jeg vært på eu-godkjenning.

Trodde jeg skulle ryke på noe mye værre enn de feilene jeg fikk :D

Feil er som følger:

Bremseklosser forran og bak - ingen problem, det går vel en 20min pr. side?

Håndbrekk: forskjell i bremsekraft større enn 50% av høyeste verdi - hva er problemet her?

Airbaglyset lyser: tatt diagnose uten å finne noen feil. Bare en 1`er feil heldigvis :D

Eksoslekkasje: flexirøret må byttes. Men må jeg kjøpe hele biten med katalysator og hele ruklet, eller er det en billigere måte å gjøre det på? Flexirør på biltema??

Effektanlegg: mangler dokumentasjon. Har de blitt så nazi at man må ha papirer på effektanlegg?

Husker før i tiden, da man kunne sveise på hva som helst.

Men de skal ha for at de sa at jeg hadde sluppet igjennom der med 2 utblås, men jeg har 4 :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremseklosser er helt riktig.

Håndbrekk er muligens rust i mekanismen eller helt mosa bånd. Bytt bånd og monteringssett og alt blir som oftest bra.

Om du ikke vil bytte eller demontere, så kan du prøve å stramme via et hjulbolt hull på skiva. Søk litt på dette for å få en guide.

Airbaglyset lyser kan være brudd i sensor matta i passasjer setet.

Eksoslekkasje, et relativt vanlig problem på 520 og 530d, mange bytter hele katalysator, men noen får til å sveise inn et flexirør, holder kanskje i 0,5-2 år.

Effenktanlegg vet jeg ikke, men TUV papir må man ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håndbrekket er mest sannsynlig helt ferdig hvis det har sittet på siden bilen var ny. Bytt bånd og se at vaier osv går lett.

Er lett å sveise inne et nytt flexirør. Gjorde det faktisk på en bil i går. 10K spart for kunden :D

Ang effektanlegg er det en kjip feil å få. Fikk du krav om forevisning for trafikkstasjn? Hvis ikke ville jeg funnet meg et annet verksted å ta etterkontrollen på :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tar jeg håndbrekket selv også, regner med det er en smal sak.

Men hvilken størrelse er det på eksosrøret?

Fikk en 2`er feil på effektanlegget, ingen krav om forevisning.

Noen her som vet om noen verksteder i Bergen som ser gjennom fingrene på effektpotten, så ikke nøl med å sende en pm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk du mangel på effekt anlegg? men hvilken begrunnelse?

iflg. kontoll veiledningen for eu kontroll så står det vel bare at dersom bil har effekt anlegg, ombygget til effekt anlegg ol. så skal det utføres en støykontroll (alle som tar eu kontroll er pålagt å ha en sånn måler) er målingen innenfor tolleransene holder det til og få punkte avmerket med karakteren "0" som er godkjent" er dermed målingen for høy har ut kvalifisert deg til karakteren "2" som betyr at du må bytte eksos anlegg eller få støynivået innen for tollerasene.

Hånd brekket dit er sikkert en wire eller en "arm" på bremse skoene som er rustet fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bytte bremseklosser vil jeg anbefale deg å bytte skivene også, og ser du fikk feil på brekket. Så når du bytter bakskivene bytter du bare dette også. Det går relativt kjapt så lenge ting ikke er rustet fast :)

Hvis airbag lyset har gitt seg trenger du vel ikke tenke noe på det, men har du uflaks så kan sensor matten som ligger i stolen din være ødelagt. Det kan bli dyrt, vil anbefale deg å ikke sette kneet nedi stolene i bilen din hvis du skal hente noe på andre siden. Litt kjipt å ødelegge en matte til 3-5k?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt ifra nødvendig å bytte skiver når man bytter klosser. Er jo mer optimalt, men ikke nødvendig.

Går normalt 2-3 sett med klosser på hvert skivebytte.

Må vurderes fra gang til gang :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt ifra nødvendig å bytte skiver når man bytter klosser. Er jo mer optimalt, men ikke nødvendig.

Går normalt 2-3 sett med klosser på hvert skivebytte.

Må vurderes fra gang til gang :wink:

Etter min erfaring er det er svært sjelden at orginale BMW skiver holder mere en 1 runde klosser før di er under minimum tykkelse som er stemplet på skiva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig.

Man ser litt annerledes på ting etter å ha jobbet hos "grøftekanten auto" i et par år.

Ser ikke på minimum tykkelse bare om de holder en stund til eller ikke...

På mange biler går de ihvertfall 2 runder med klosser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok grunnet brekket at bakre skiver bør byttes. Slitte brekk bånd sliper ganske fine spor i skiva og bytter du bare bånda vil vil ujevheter i skiva ødelegge de nye bånda og man er like langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papirer på effektanlegg? så lenge CO og støynivå er godkjent så bør vel det holde? Eksosen gir jo ikke noe merkbart effektøkning så lenge det er en relativt original motor. Dette er første gang jeg hører om noe sånnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i garasjen i dag å tatt alle klossene.

Skivene holder denne runden med klosser.

Håndbrekket tar en kompis seg av, han har nett gjort det på en lik bil.

Men der bare strammet/justerte han brekket.

Begrunnelsen for 2`er feil på effektanlegget var bare at jeg manglet dokumentasjon.

Så kanskje det er komt noen nye kontrollrutiner der.

Hva er dimensjonen på eksosanlegget? Med tanke på innkjøp av nytt flexirør.

Airbaggen får vente til jeg har fått sjekket hva som er feil der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...