Gå til innhold

Førstegangskjøp av bil. E30


Pappa-Kristiansen
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg fyller snart 18 og skal kjøpe meg en E30 som førstegangsbil. Da lurer jeg egentlig på hva jeg bør se ekstra nøye etter av feil eller småting når jeg skal kjøpe.

Hva bør jeg regne med av utgifter på en helt vanlig E30 som har gått i underkant av 200000km? Skal nemlig ut og se på en E30 325 1989 neste tirsdag.

Hadde satt pris på om noen her på forumet vet hva det vil koste å forsikre en 325 E30 på en 18åring sånn ca.

Planen er å ha en E30 som kan gå uten så alt for mye reparering de første 6 mnd da jeg skal kjøpe nyere bil sommeren 2011. Så hvis noen bare vil fortelle meg hva jeg bør se ekstra nøye etter og fortelle meg om vanlige problemer med denne bilen så setter jeg pris på det:)

Hilsen Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikringen her kommer til og drepe deg. Kan tippe på deg, med ansvar varierende ifra 25-40tusen..

E30 er ganske solide biler, det er vel hovedsaklig rust og slitedeler som tar knekken på de.. Se etter rust i gulv, kanaler, hjulbuer, inni hjulhusene bak pleier det faktisk og komme en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm så dyrt med ansvar?? Tipper rundt 16-19000 kr.

Jupp, ganske solide biler. Siden de blir sjeldnere og sjeldnere på veien (jeg har vel sett 2 røde touringer som min i løpet av ett år på veien) må man gjerne ut med en ganske pen sum for å få noe som er strøkent. På plussiden så kan du nesten garantert kjøre en E30 i ett år uten merkverdig verditap, til du kjøper deg nyere bil...

Heldigvis er deletilgangen stor, og mange deler er ganske billige.

Men kanskje du kan vurdere 320 også i begynnelsen siden du bare skal ha bilen i ett år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål, har du erfaring med bakhjulstrekk? Hvis nei, se på en annen bil.

La meg gjøre det helt klart: En E30 325i DREPER deg på 5 sekunder om du ikke respekterer den. Og da mener jeg en hvit kiste 5 meter under jorda og ganske rolige omgivelser.

Jeg er evig takknemlig for at førstebilen min var en 318i og ikke en 325. For når jeg tenker tilbake på hvor sinnsykt jeg fikk den 318 til å gå, både i toppfart og skrensing på vinterføre, er jeg sjeleglad jeg ikke hadde 80hk mer og masse mer moment. Det er virkelig en grunn til at det er dyr forsikring på disse.

Men er du først dus med en E30, er det den absolutt ultimate lekebilen til den prisen. Men husk det er et stort men. De som ikke er dus har overhengede fare for å bli invalid, når som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

325 er en skummel førstebil hvis du ikke greier å respektere den.

Jeg hadde en E30 325i stående utenfor Statens Vegvesen når jeg tok lappen og jeg skal ikke legge skjul på at det er fristende å teste grenser med disse bilene.

At jeg og bilen overlevde de første ukene er en god kombinasjon av tilfeldigheter og flaks. (Selv om jeg hadde frest fra meg på lett-mc ett par år og følte at jeg var blitt en del mer moden i trafikken.)

Jeg har etter hvert fått en ganske avslappet kjørestil hvor jeg skjeldent er over lappengrensen iløpet av en vanlig kjøretur, men når jeg setter meg inn i E30 forsvinner all fornuft og jeg blir den samme drittungen igjen.

Hadde jeg vært deg, ville jeg startet med den nyere bilen og kjøpt E30 ett par år senere.

Men på en annen side så er det få biler som gir like god opplæring i å kjøre bil som en E30. Hvis du er nogelunde seriøs og tar deg tid til å lære bilens oppførsel før du finner på noen stunts, går det nok bra.

Oddis: Jeg tror det er noe eget med 318. Jeg kjørte min første vinter med 325 uten å kjøre særlig stygt.

Vinteren etterpå kjøpte jeg 318i touring til vinterbil.

Denne var jeg mindre redd for og bruken ble deretter. Den ble blandt annet sladdet gjennom hver eneste sving over Haukeli.

Eventyret endte med en kontrasladd ut i vegetasjonen pga en flekk med tørr asfalt i utgangen av svingen. :P

I ettertid har jeg holdt meg til kjedelige 5-serier som bruksbiler, sjansen for å komme levende til og fra jobb har mangedoblet seg av dette. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har delt på en BMW 320 E30 1986 i et år med en kamerat så er blitt ganske kjent med leking på grus og snø.. og den har skremt meg nok den altså. Men jeg starter som regel alltid med å bli kjent med bilen.. Og ikke vil jeg ta større sjanser, for jeg har planer om å pusse opp litt og lalala og tatata for å få 325en jeg prøver på tirsdag fin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan holde med det Yngve sier om å kjøpe deg en annen bil nå først. En som er litt mer tilgivende, og gjerne med ESP, slik at du har mulighet til å lære deg, ved å frivillig skru den av.

For en E30 er veldig opplærende, og du blir våken av å kjøre den bilen, enten du vil eller ikke. Men går det galt kan det gå veldig veldig galt. Jeg vet som sagt ikke din erfaring, men kan du ikke holde en sladd er denne bilen bare å styre vekk fra. Jeg ville så indelig ha en E30 M3 til 18 års dagen, og jeg har aldri vært så glad for at jeg fikk en motorsvak 318 nå i etterkant. Når man først ha fått skrens i 190 på nåla er det noe som gjør inntrykk. Da lovpriser man seg at det sto en elg, og ikke to i veien.. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Syns det er greit å prøve seg med bakhjulstrekk bil om vinteren først, også ta en periode med forhjulstrekker. Også firehjulstrekk om man har mulighet. Alle tre typer biler har veldig forskjellig oppførsel på glatta og i krisesituasjoner. Du klarer å slædde unna en sving i for høy fart med bakhjulstrekk, men med forhjulstrekk går du sannsynligvis rett ut av svingen fordi det går rett frem + at bakhjulstrekk i oppoverbakke krever trening med gasspedalen og man setter seg ofte fast når man er nedsnødd, mens forshjulstrekk er lettere å ha med å gjøre pga hjula foran kjører og styrer samtidig... Osv.

Når det er sagt så er det ikke mange steder i Norge du får brukt 140 hk engang. Jeg hadde en MX-5 og den er kjent for å være en pinglebil. Men den gikk fra 60 - 120 med konstant aksellerasjon og overrasket de fleste som satt ved siden av. Selv med en slik bil ble jeg rastløs av, av og til, fordi jeg ikke fikk dratt ut girene helt før jeg kjørte over miste lappen grensa og kløen for å tømme alle gir gav seg aldri. Og tro meg, det er veldig lett å bli frista til å teste grenser når man finner ut av at bilen klarer mye fart i svinger o.l. For ALL DEL ikke eksperimenter på glatta på offentlig vei!! Holdt på å kjøre rett inn mot en bussholdeplass med 5-6 personer når jeg la ut i en slædd og ikke fikk retta opp igjen! (Det var i mitt første år med lappen) Aldri mer.

Og litt til slutt: Av min nærmeste vennekrets på fire har alle kræsjet i løpet av de første fem årene sine med lappen... Det er en grunn til at nybegynnere har tillegg i forsikringspris.

Vil på det sterkeste anbefale å eksperimentere med forskjellige biltyper før du bestemmer deg for at en motorsterk BMW er tingen. Når det er sagt, så kjenner jeg også folk som begynte med 350 hk cossier og de lever enda :P Spørsmålet er bare om du har stålkontroll til å motså fristelser eller ikke...

/onkelmodus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mx-5 selv, og det er en bil som LIKER å presses! Tro det eller ei, men en 325i med 4.1 utveksling er avslappa å kjøre i forhold.. Skal ikke så noen som helst tvil om at e30 325i er en raskere bil, men den er vanskeligere å kjøre på grensa enn mx-5'n.

Så min anbefaling om du skal ha en bil som lærer opp sjåføren istedet for å bare straffe feil, så bør du se etter en MX-5. Snillere på forsikring, og snillere å kjøre.. Har du penger og er ute etter råskap for ca samme innkjøpspris, gå for e30 325i..

NB: Kjente jeg savna å brette ned taket når sola stakk fram i går.. Fyre opp kupévarmen på full guffe og rette den ned mot beina varmer no sykt i mx-5, og med windblocker er det ikke no problem å kjøre med taket nede selv når det er et par blå grader

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overdriver ikke dere litt her? En E30 325i er jo ikke en sååå forferdelig sprek og skummel bil, men med den rette idioten bak rattet kan det naturligvis gå rett vest, men det kan det også gå med en hyundai atos..

E30 325i er en kjempegod førstebil, kjekk å ratte rundt på, og lett å manøvrere der det er trangt, annbefaler gjerne en slik bil!

På meg som straks fyller 21år og med 50% bonus kom ansvarsforsikiring på en 325i på 5700kr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke si det igrunn.. Klart, ved vanlig kjøring på vei er det ikke no forskjell, men så snart du begynner tyne vil en e30 325i bite tilbake om du blir usikker. Det er en morsom bil å kjøre, men en MX-5 er lettere å lære å kjøre fort på bane med (snakker ikke da om toppfart og aks i rett linje osv, men rundetider og effektiv kjøring).. Nå veit ikke jeg hvor mye effekt man henter av m20b25 med kam og datasprut, men nekter å tro det utgjør no på hvor nervøst chassiset er.. Sånn sett er jo faktisk f.eks. e28 MYE lettere å tyne pga lengre akselavstand, men MX-5 har klart det på andre måter.

Men har ingen problemer med å anbefale en e30 325i, er morsom bil å kjøre :) Men MX-5 går faktisk en høyere som førstebil, nettopp pga den ikke føles så nervøs, og man lærer kjøreteknikk istedet for bare å flate fjøla når man er på bane..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det urealistisk å bruke halvannen liter på mila i en 325?^^

Ja.

Det høyeste gjennomsnittet jeg har greid på en hel tank er 1,2l på mila. Det var med 2,7 liters motor og kun autobahn og banekjøring.

M20 motoren slipper gjennom en liter på mila uansett om du kjører den pent eller stygt virker det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...