Mpowah Skrevet Mars 9, 2010 Skrevet Mars 9, 2010 Hei, jeg har nylig kjøpt en BMW E34 520i 24v. Da jeg sjekket kjølevæsken. viser det seg at den er gul. Ingen bensinstasjoner eller BMW forhandlere hadde hørt om denne type kjølevæske før, og foreslo istedet at jeg burde bruke BLÅ væske etter at jeg har renset tanken. Jeg har da flere kanner med RØD væske og lurer på om den hadde fungert like greit på min E34 som en BLÅ væske som BMW forhandleren foreslo. Mvh. Endre (Her er et bilde av den røde kjølevæsken jeg ville bruke)
Breitling Skrevet Mars 9, 2010 Skrevet Mars 9, 2010 Gjør ingenting å bruke rød kjølevæske på din motor. Har forstått det slik at det er værre å bruke blå væske på en motor som egentlig skal ha rød. Den røde tærer ikke så mye på aluminum som den blå. (Når den blå væsken mister sine egenskaper så går det hardt utover aluminumsmotorer). Er det mitt verksted har sagt til meg hvertfall
Michael Skrevet Mars 9, 2010 Skrevet Mars 9, 2010 Eller bare bruke en 100 lapp så man får riktig på den med en gang... Jeg har hatt en bmw motor som omtrent var spist opp..
Lars89 Skrevet Mars 9, 2010 Skrevet Mars 9, 2010 Den gule væska kan være universalvæske. Bilen har org grønn/blå væske Hvis du skal rense hele kjølesystemet inkl det som er inni blokk, varmeregister osv ser jeg ingen grunn til å ikke bytte til rød væske da denne er mye mer holdbar og tærer mindre.
Michael Skrevet Mars 10, 2010 Skrevet Mars 10, 2010 Slik jeg har forstått det fra bmw verkstedet så må man ikke fylle rød... for det er noen pakninger der som ikke tåler den rød. Kan godt være at det går, men jeg hadde ikke tatt kjangsen.
///Lasse.B Skrevet Mars 10, 2010 Skrevet Mars 10, 2010 har hørt at blå er for stålblokk og rød er for alublokk, men ikke noen 100% kilde;)
BmwFrik Skrevet Mars 10, 2010 Skrevet Mars 10, 2010 Står det nokon plass kva veske kvar enkelt bil/motor skal ha?:/
Breitling Skrevet Mars 10, 2010 Skrevet Mars 10, 2010 Slik jeg har forstått det fra bmw verkstedet så må man ikke fylle rød... for det er noen pakninger der som ikke tåler den rød.Kan godt være at det går, men jeg hadde ikke tatt kjangsen. Litt kjipt hvis man har alumotor da, for den tåler ikke den blå Så da har man ikke mange valg igjen
BMW 2002 Fredrik Skrevet Mars 10, 2010 Skrevet Mars 10, 2010 Slik jeg har forstått det fra bmw verkstedet så må man ikke fylle rød... for det er noen pakninger der som ikke tåler den rød.Kan godt være at det går, men jeg hadde ikke tatt kjangsen. Litt kjipt hvis man har alumotor da, for den tåler ikke den blå Så da har man ikke mange valg igjen BMW har jo hatt alutopper i mange mange år uten at blå har gjort noen skader.....
Breitling Skrevet Mars 10, 2010 Skrevet Mars 10, 2010 Joda, du har rett i det, har alutopp på min, men bruker blå væske, men det er jo også en grunn til at man må være ekstra nøye med skifte av frostvæske når man har den blå typen. Når den blir gammel og brytes ned, så etser den voldsomt på aluminium, i motsetning til den røde som er mere "snill" hvis jeg kan bruke det ordet. BmwFrik: I følge smøretabellen til f.eks Statoil (eller var det Castrol?), så står det at man må se i instruksjonsboka for å finne hvilken kjølevæske bilen skal ha.
Hpi Skrevet Mars 10, 2010 Skrevet Mars 10, 2010 Mobil 1 sin Grønn/blå kjølevæske heter Mobil antifreeeze extra inneholder Glysantil G48 og er godkjent av Bmw. Beskytter i opptil 3 år. Mobil 1 sin Rød kjølevæske heter Mobil antifreeze advanced, inneholder Glysantil Alu G30 og er spesielt egnet for lette motorer med aluminium. Denne er ikke godkjent av Bmw. Varer i opptil 5 år. Personlig hadde jeg kun brukt Grønn/Blå og holdt meg borte fra den røde.
S.Hafsmo Skrevet Mars 11, 2010 Skrevet Mars 11, 2010 hmm.. her høres det jo nesten ut som at det ikke er så lurt for meg å ha grønn/blå kjøleveske på min M60?
Kjell Z3 Skrevet Mars 11, 2010 Skrevet Mars 11, 2010 Hvorfor skriver dere grønn/blå kjølervæske? De er jo helt forskjellige, grønn er for aluminium, blå er det ikke men er ikke så ille for aluminium som den var før. Bruk grønn, det er best.
S.Hafsmo Skrevet Mars 11, 2010 Skrevet Mars 11, 2010 er det blå den "average" bensinstasjonen selger? er jo litt dumt å ha en type kjøleveske som må bestilles om man plutesig blir tom for kjøleveske midt i bushen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå