Gå til innhold

Hvilke dekk på felger, og passer felgene på bilen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Driver og leter etter felger til vogna, og har kommet over noen som jeg lurer på hvilke dimensjoner jeg skal bruke..

Det er snakk om 19" 8,5 - ET 15 fremme, og 9,5 - ET 25 bak, (boltsirkel 5-120).

Kan jo nevne at det er til en E39 03 mod 530DA Touring (Selv om det står i signaturen :mrgreen: )

- Først og fremst, vil disse passe på bilen? I vognkortet står det at ET er 20mm fremme og bak.

- Hvilken dimensjoner passer disse felgene uten noe særlig dekkstrekk?

- Vil anbefalt dimensjon passe på bilen, uten at det subber og tar borti?

Er ikke interisert i og begynde å valse og modifisere for å få plass :|

Vil være helt sikker på at dette går, så jeg ikke kjøper felger til 15000 med dekk som ikke passer på bilen #-o

Mvh,

Fredrik 8)

Skrevet

235/35-19 og 265/30-19 er passende dekk på de felgene. Men om ET25 vil passe på 9,5" bakfelg vet jeg ikke. Det var litt høyt innpress for en såpass bred felg. E39 har originalt ET20 på 7,5" felg. Høyere innpress og større felgbredde gjør at felgen kommer nærmere demper. Mulig andre kan si noe mer detaljert om dette. Jeg har 265/35-18 på 9,5" bakfelg på min E39, men her er ET17. Dvs at felgen kommer lenger ut.

Skrevet

Takker for svar!

Men det er ikke noen fare for at det vil ta borti? Det er vel det jeg er mest redd for siden jeg helst vil holde bilen helt orginal med tanke på valsing osv.

Men om den kommer nærmere demperen er det jo mulig å sette på spacere, hadde vært litt verre om det var andre veien :)

Men fremme går det greit at det er ET15? Da kommer det lenger ut mot kanten på skjermen?

Den går klar den og? :)

Jeg blir ikke å kjøpe felger før skattepengene kommer, og de er så dyre at det er ikke sikkert jeg blir å kjøpe dekk før neste år :lol:

Tomcandersen

Kan ikke du komme med en tilbakemelding når du får testet? :) Er det samme dimensjon og ET du skal ha eller?

Mvh,

Fredrik

Skrevet
dekk/felg kombinasjon - hva passer?

Her finner du ut hva som er vanlig å rulle rundt med.

Jeg kjører med 235/35/19 frem og 265/30/19 bak, og etter min mening kunne jeg med fordel brukt dekkdimmensjoner som er nærmere original rulleomkrets. Disse ligger noe under.

Har kikket i den tråden der :)

Mener du at den profilen du har føkker opp speedometeret? Altså at det viser mye feil?

Tar det borti noe med deg? Har du samme felg bredde som jeg har beskrevet over her? Og samme impress kanskje? :)

Mvh.

Fredrik

Skrevet
Takker for svar!

Men det er ikke noen fare for at det vil ta borti? Det er vel det jeg er mest redd for siden jeg helst vil holde bilen helt orginal med tanke på valsing osv.

Men om den kommer nærmere demperen er det jo mulig å sette på spacere, hadde vært litt verre om det var andre veien :)

Men fremme går det greit at det er ET15? Da kommer det lenger ut mot kanten på skjermen?

Jeg blir ikke å kjøpe felger før skattepengene kommer, og de er så dyre at det er ikke sikkert jeg blir å kjøpe dekk før neste år :lol:

Tomcandersen

Kan ikke du komme med en tilbakemelding når du får testet? :) Er det samme dimensjon og ET du skal ha eller?

Mvh,

Fredrik

Jeg skal ha 8,5" ET 20 med 235/35-19 fremme og 9,5" ET 25 med 265/35-19 bak. Som sagt sier GS at det ikke er noe problem, men skal gi deg en oppdatering når det er på skuten.. Litt bilder kanskje :-)

Skrevet
Takker for svar!

Tomcandersen

Mvh,

Fredrik

Jeg skal ha 8,5" ET 20 med 235/35-19 fremme og 9,5" ET 25 med 265/35-19 bak. Som sagt sier GS at det ikke er noe problem, men skal gi deg en oppdatering når det er på skuten.. Litt bilder kanskje :-)

Bilder er altid bra!! :D

Sente en mail til GS og spurte, bare for å høre hva dem sier så får se, men kom med bilder og tilbakemelding ja :)

Skrevet

Hvis GS sier at det går fint med ET25 på 9,5" bakfelg på E39, så stemmer dette helt sikkert. Poenget mitt var at normalt må man minke innpresset noe når man skal opp i brede felger, nettopp for å få tilstrekkelig avstand til demper mm. Men GS har nok sjekket dette fysisk, så da skal det ikke være noe problem. I verste fall kan man sette på spacere.

PS. Jeg har ikke valset med mine 9,5" bakfelger. Og de stikker jo lenger ut ettersom de har lavere innpress. (ET17 mot ET25 - altså de stikker 8mm lenger ut).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...