Gå til innhold

Service på E60


Svennis
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Har en E60 530 DA, 2004 mod. Den har nå gått 122000km og jeg skal ha en service.

Hva pleier kostnadene på service å være på disse bilene? Og hvor i OSlo lønner det seg å reise på service?

Tror det skal være liten service på den nå, men skal også bytte pollenfilter og bremsevæske. Bør man bytte girolje på dette tidspunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller brukt Autopower enn Alf Lie.. han er kanskje proff på det han kan, men ikke akkurat ryddig der inne!

Uansett... ville aldri reist på merkeverksted med en så "gammel" (les uten garanti) bil.. bruk noen du stoler på som liker BMW og er nøye!

Om du skal nordover så må du gjerne ringe på så kan jeg ordne den for deg. Stempel i boka og full pakke. Har 530 selv og tatt service på den og flere andre BMW e60 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er litt rart at ingen her tenker på tryggheten med å bruke merkeverkstedet. Både for eget bruk av bilen og for ett framtidig salg.

Erfaringsmessig har jeg sett hva som kan skje ved bruk av ett annet verksted, selv om det autorisert. For det de ikke vet alt eller kan gjøre alt.

Husker da jeg ville ha en understellskontroll på en E39 ble jeg av ett nøytralt verksted henvist til merkeverkstedet da de ikke hadde utstyret for den kontrollen.

Da jeg solgte denne merket jeg at det var ett stort pluss at de siste servicene var hos BMW.

Den var da 11 år og den ble solgt etter 4 dager etter bud over prisantydning! :)

Da jeg kjøpte min nåværende bil hadde den alle servicer hos BMW. Siste på 68000km, kjørt 74000km da jeg overtok den. Uten disse servicene hadde kjøpet vært uaktuelt.

Disse servicene vil jeg forsette med hos BMW. Føler det blir ett tryggere bilhold da de kjenner og følger opp bilen. Det har jeg også gjort med andre merker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke enig i dette som er nevnt. Det er like mange som slurver og surrer på merkeverksted som på mange andre verksteder. Selvsagt leverer du ikke BMW'n på et bakgårdsverksted for å spare noen lapper, men det finnes mange verksteder som er spesialisert på diverse ting som sitter på mye mer kunnskap enn merkeverksteder (som i mange tilfeller bytter mer og dyrere ting istedet for skikkelig feilsøking og rep).

At du husker du skulle ha en understellskontroll og ble henvist videre har absolutt ikke noe med denne saken å gjøre. At de manglet utstyret akkurat der du var kan du ikke legge over på alle andre mindre verksteder. Du nevner også at "de siste sercicene var hos BMW" - hva i all verden hjelper det da hvis ikke de første var hos BMW. Om du møter på en nøyepetter som bare skal ha org. stempler hjelper det nok ikke stort med bare de siste.

Det viktige er at service blir gjort av noen som veit hva de driver med, noen du stoler på og ikke gjør slett arbeid. Samt at serviceheftet får et stempel. Jeg er helt enig at det ser fint ut at alt er gjort på samme sted og de "kjenner" (med et gjennomtrekk av folk) bilen som du sier, MEN det trenger ikke være en bedre bil av den grunn.

Når det gjelder nye biler med garanti er dette selvsagt en annen sak ettersom mange leverandører krever service på merkeverksted... mest sannsynlig for å holde pengene i rette kretser og holde prisene oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste servicene var de siste 2 årene. Klart det har mye å si da! Dessuten var de første servicene hos BMW.(5 første år). Det var eier nr. 2 som hadde vært på diverse andre verksted.

Merkeverkstedet jeg bruker har aldri gjort noe ekstra uten å spørre meg først, med tanke på dyrere

reperasjoner.

Hvis ikke merkeverksted er det beste for bilen så hvor er det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeh er heller ikke overbevist om det er det sikreste å bruke merkeverksted. At vi ikke bruker et lugubert bakgårdsverksted er vi enige om. Da jeg kjøpte min bil var den kjørt 192000km og alle servicer fulgt på 3 forskjellige BMW merkeverksteder rundt i Norge. Den siste servicen var tatt på 186000km 4måneder i forveien.

Jeg tok en stor Naf-test før jeg kjøpte den og de fant litt vel mye synes jeg med tanke på at den har fått alle servicer på merkeverksted. Jeg prutet ned bilen 20000,- og satte den inn på verksted for å reparere det de fant på Naf.

Her er det de fant på Naf:

Et stabstag bak defekt.

Steinsprut og kraftige riper i frontvindu

Skiver og klosser fremme utslitt.

Støtdempere fremme utslitt og frosne i kulda.

2 bremserør rusta noe som krevde at dieseltank og travers ble skrudd ned for å få skifta de.

Den elektriske Pumpa til restvarme funksjonen defekt.

Webasto defekt + brudd i kommunikasjonskabel til Webasto.

Nå er jo selvsagt noen av disse tingene blitt valgt bort av tidligere eiere for det har jo ingenting med bilens funksjon eller sikkerhet å gjøre.

Jeg satte bilen inn på et Bosh verksted bl.a pga anbefalinger om Bmw kompetanse og pga at de har utstyr for flushing av automatkasser. Der fant de i tillegg at veivhusfilteret var kullsvart og metta av olje så det ble også bytta og frostvæska var gammel så den ble også bytta. I tillegg fant de at bilen gikk med gammel original software fra Januar 2000 og at det var foretatt ei mislykka softwareoppgradering (Av den samme gamle softwaren?) som var blitt avbrutt på halvveien. De la selvsagt inn nyeste software. Jeg har senere brukt dette verkstedet for der føler jeg de virkelig har peiling og i tillegg får jeg alltid snakke med verksmester og mekanikeren som har skrudd.

Jeg spurte verkmesteren der om "alle servicer fulgt" egentlig var så mye verd utenom at det så fint ut i ei salgsannonse. Han mente at for noen bilmerker så var det for lista over hva som skulle utføres på service varierte endel for de forskjellige bilmerkene. Han mente bl.a på Volvo var servicene godt tilpassa nordiske forhold. Når de tok service på Bmw så kikket de alltid på endel ting i tillegg til det som stod i lista fordi han mente at de listene var litt knappe for Nordiske forhold.

Nå skal det sies at jeg ikke bruker Bosh verksted for å spare penger, de tar ca 1000,- pr time men jeg går der av den enkle grunn at jeg oppfatter de som utrolig flinke. Nå vet jeg ikke hvilken timepris Bavaria opererer med.

Så dette er min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har en E60 530 DA, 2004 mod. Den har nå gått 122000km og jeg skal ha en service.

Hva pleier kostnadene på service å være på disse bilene? Og hvor i OSlo lønner det seg å reise på service?

Tror det skal være liten service på den nå, men skal også bytte pollenfilter og bremsevæske. Bør man bytte girolje på dette tidspunkt?

Jeg ville absolutt bytta girolje var jeg deg. Det er vel så mye tall ute å går at det ikke er godt å si hvilke intervaller som gjelder. De som driver med automatkasser sier vel 40000km-60000km mens Bmw "lifetime" blir vel hevdet å være 100.000Miles eller 160.000km så det er ikke godt å si hva som er riktig tidspunkt å gjøre det. Nå vet jeg dog ikke om Bmw fremdeles hevder at det er lifetime olje når du har en 2004 E60 eller om den har et intervall. Jeg har bare erfaring med E39.

Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt jobben nå og få gjort jobben hos et verksted som har utstyr til å flushe slik at du får skifta ut all oljen og spylt igjennom converter og kjøler med ny ren oppvarmet olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...