HMW Skrevet Mars 19, 2010 Skrevet Mars 19, 2010 Men for å komme tilbake til problemet her.. hvis ikke pumpa kjennes igjen av resten av systemene i bilen vil vel dette skje? Er det da på bmw som på f.eks. vag at stopp ventilen blir liggende inne slik at diesel ikke slipper igjennom? Går det da evt. å hurtigkoble denne for å se om det går igjennom diesel og bilen starter? Siste motoren jeg byttet som ble problemer med var en caddy og her satt det en liten boks på dieselpumpa, ringte kompis på møller og han fortalte meg at dette var startsperra. Gikk tre ledninger inn på denne og om det ikke var riktig signaler fra tenningslås åpnet den ikke. Jeg orket ikke bytte pumpe så knuste hele boksen og koblet 12v rett på ventil. Startet tvert.
540is Skrevet Mars 20, 2010 Skrevet Mars 20, 2010 HMSW, slutt å forvirr trådstarter, hans 530D har commonrail innsprøytning og de har ingen stoppventil slik som du snakker om. Hans høytrykkspumpe har bare en elektrisk trykkregulator, og den kan feile og gi starvansker, men trenger ingen koding/programmering i henhold til startsperre. Startsperra hindrer dysene i å få strøm på denne.
HMW Skrevet Mars 21, 2010 Skrevet Mars 21, 2010 Hvorfor var det ikke noen som bare nevnte dette med en gang??? Det var vel ikke så vanskelig. Man prøver bare å hjelpe her. Hvor langt tilbake går dette systemet med commonrail på bmw? e34_525 : Litt forsiktig i svingene selv. Du har nevnt stoppventilen to ganger minst i løpet av tråden, derfor jeg gikk utifra at det var en slik her. Du hørtes jo ut som du kunne noe om dette. Lurte også på hva du mener med at den lufter seg selv med tenning på i ett minutt? Er dette tilfelle? 540ess : Hva er det da som må programmeres/kodes? Vil styreenheter merke at motoren (pumpe og dyser) er byttet? Så da går pumpa uansett, han har diesel inn til pumpa, men ikke ut igjen isåfall om det ikke er luft så vil det være noe galt med pumpa som du nevner. Til trådstarter : Hva var galt med gamle motoren? Kunne evt. flytte over pumpa?
540is Skrevet Mars 21, 2010 Skrevet Mars 21, 2010 BMW begynte så smått med commonrail i 1998 på 530D,730D og 740D. I henhold til TIS er prosedyren for lufting 1 minutt med tenning på, da skal den elektriske matepumpa kjøre diesel igjennom systemet og høytrykkspumpa være luftet. Litt kinning da så skal motor starte. For å få start skal ingen ting behøves å programmeres, men styreenheten bør få informasjon om hvilke dyser som sitter i for å gi penest gange og forbruk, da dysene har litt forskjellig ytelse. At styreenheten kjenner at den har fått andre dyser og pumpe tviler jeg på. MEN, ifølge ETK har 99 og 2000 modell forskjellige dyser, da kan kansje ting skje og styreenhet stenger trykkregulatoren i pumpa? Tror der er på tide med en diagnose og lese ut feilkoder og slette dem, kansje ting ordner seg da. På en MB jeg nylig skiftet dyser på gjorde det det, tenninga hadde vært på uten at dysene var tillkoplet. Å ta av batteripol behøver ikke resette slikt. Andre ting som er lett å bytte over er følere for veivaksel og kamaksel, er de i ulag starter den ikke, og kansje da styreenhet stenger trykkregulatoren i pumpa.
Gjest Skrevet Mars 21, 2010 Skrevet Mars 21, 2010 trenger ikke å være så brysk.. ja, jeg vet ganske mye om dette.. derfor det jeg sier stemmer med tis. jeg skrev slash "stoppventil" for å gjøre dette begripelig, trodde ikke du mente at det faktisk var en stoppsolenoide på pumpa som på gamle ve/vp pumper. derfor stussa jeg på at du snakka om 12v, men siden jeg ikke faktisk har drevet å klippa ledninger på ei cr pumpe så vet jeg ikke noe om det. nei, dde kan, som jeg har prøvd å uttrykke, ikke kjenne forskjell på dysene, og her ligger problemet. jeg tror den vil start uavhengig av dette, men dde skal ha tallene som står på dysene for å åpne riktig. det samme gjelder antagelig cr pumpa, og sensorer. forøvrig kan jeg bare se å ha nevnt det en gang, som et svar på ditt inlegg... har det forekommet flere ganger beklager jeg det. til trådstarter, lykke til, gi en lyd om jeg skal hjelpe deg med diagnose utstyr..
///stian Skrevet Mars 22, 2010 Forfatter Skrevet Mars 22, 2010 Motoren er en 99mod, den gamle var 00mod. Grunnen til jeg bytter motor er, gjennomslag i dyser + at alle dysene var gone. Så jeg har jo den gamle motoren liggene, komplett. Er det noen måte jeg kan se om trykkregulatoren på dieselpumpa eg røken? jeg klarte jo å ødelegge den gamle da jeg skulle ta den ut. Finnes det lufteskrue på dieselpumpa? Er det mye arbeid å bytte dieselpumpa? Skal ta diagnose i løpe av uka, så får jeg se hvilke feilkoder jeg får opp. Tusen takk for hjelpen Forsett og kom med tips Stian
Gjest Skrevet Mars 22, 2010 Skrevet Mars 22, 2010 jeg sier det en gang til da, tenning på i over 1 minutt så lufter den systemet selv. blir litt lettere når du får lest feilminne.. husk å overse de som bare har kommet opp pga lav spenning ol.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå