Gå til innhold

Hvordan vaske stoffmatter?

Reef89
 Share

Anbefalte innlegg

kommet mye dritt på mattene etter denne vinteren både salt og det vanlige, noen plasser er det helt hvitt tørket salt. Er mattene boss eller går det ann og vaske de på en måte?

Har ett annet spm. og, finnes det noen slags motor *rens* mener da liksom at etter noen km. så skjer det jo ting med motoren som en ikke merker, brent koks, små lyder osv. Finnes det noe som liksom kan få tilbake den orginale* motorlyden som var når den var ny? rense den på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommet mye dritt på mattene etter denne vinteren både salt og det vanlige, noen plasser er det helt hvitt tørket salt. Er mattene boss eller går det ann og vaske de på en måte?

Har ett annet spm. og, finnes det noen slags motor *rens* mener da liksom at etter noen km. så skjer det jo ting med motoren som en ikke merker, brent koks, små lyder osv. Finnes det noe som liksom kan få tilbake den orginale* motorlyden som var når den var ny? rense den på en måte.

jeg putta mine i vaskemaskinen, de ble rene :lol:

det med motorrens, det finnes.

jeg brukte TUNAP, får det hos gs bildeler, koed eller diverse bil rekvisita butikker

en hel flaske må du helle inn i motoren, og la motor gå på tomgang i ca 30min og etter det så må du ta oljeskift med filter.

jeg gjorde det på min, tunap, motorolje, oljefilter samt toppdekselpakning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar folkens:) skal prøve dette, men har motorrens noen med effekten og gjøre? noe merkar forskjell på drag, lyd osv.?

Bilen er nå godt 150 000km. og tror aldri rens er blitt gjort, på tide kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier som regel bare å høytrykkspyle stoffmattene mine. Funker som snus det. Nå er vel mattene mine ca. 6-7 år. Men de blir like fine enda etter en spylings. Kun litt slitasje foran gasspedalen.

Etter spylingen henger jeg dem opp slik at de får renne av seg, og så legger jeg de i gangen på flisene med varmekabler under. Tørre og fine dagen etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

QMI produktene som Rannem brukte har jeg prøvd, kan abefales, virker veldig bra. Vil også anbefale motorbehandlinga deres, inneholder teflon som er det eneste(tror jeg) stoffet hvor friksjonskoeffisienten synker når trykket/presset øker. Har veldig lav friksjon med andre ord og beskytter motorens lagerflater osv. Kan også bestilles på nettet, ta en titt på qmi.no

Når det gjelder mattene bør de støvsuges hver dag fra de er nye og bør byttes med gummimatter om vinteren, selvsagt litt nøye og stress, men det blir så deilig inni bilen da =P~ Når du først har ødelagt de slik vil jeg også anbefale noe skumrens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker høytrykk.. trenger ikke holde dysa to cm fra, men bruke hue. Tåler ikke matta å bli vasket med litt trykk er den dårlig :) :)

En annen ting.. veldig greit å bruke plast/gummi om vinteren så sparer du de fine til sesongen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...