Gå til innhold

litt snadder for øyet til mannfolk med bein i nesa (kun stanceworks)


Anbefalte innlegg

Jeg var aldri spesielt begeistret for E24. Den kom i skyggen av E9, E32 og tildels E28. For min del var spesielt E32 745i og E28 M535i de fineste BMW modellene på begynnelsen/midten av 80-tallet. E9 3.0 CSi hadde jo vært med i mange år allerede og E24 falt helt igjennom i forhold til denne modellen når det gjelder stil og eleganse. E21 323i var også et ikon på denne tiden og det var først med E30 325i at BMW etablerte en tilsvarende posisjon med 3-serien. E30 M3 kom først på markedet så sent som i 1986.

For min egen del var jeg på denne tiden mer interessert i Porsche. Modellene 924, 944 og 928 tilsvarte på mange måter hhv. 3, 5 og 6-seriene, men Porschene var naturligvis hurtigere, hadde en vesentlig høyere topphastighet og ikke minst hadde de betydelig bedre kjøreegenskaper. Jeg hadde alle modellene på 80-tallet.... en 924, en 944, en 928S og en 911 Carrera Coupé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva har det med denne tråden å gjøre? det blir for dumt å si at e24 trekker ned for BMW, mens tidenes mest mislykka bmw trekker opp?!(e30)

Problemet med E24 var at modellen egentlig var en E12/E28 i nye klær. Gjenbruk av chassis, motorer og andre vesentlige komponenter gjennom mer enn 15 år var et resultat av BMW´s dårlige økonomiske situasjon på 70-tallet.

Dette bringer oss til E30... og hvorfor nettopp E30 var en helt avgjørende modell for BMW. Uten E30 og den markedsmessige image som BMW klarte å bygge opp med modellene 325i og M3 samt konseptet M-Tech hadde aldri BMW vært der de er idag. E30 som en økonomisk suksess ga BMW muligheten til å utvikle en helt ny motorserie med M70 (V12).

Alt annet vedr. motorer fra BMW hadde siden siste halvdel av 60-tallet handlet om M10, M20, M30 og varianter av disse. BMW ble derfor først virkelig etablert som en premium bilprodusent da de i 1987 kom med E32 750i. En gammel rekkesekser som M30 var ikke nok i konkurransen mot store V8 og V12 motorer fra bilprodusenter som f.eks Mercedes-Benz, Jaguar og Bentley. E30 var med andre ord en helt avgjørende modell for BMW. At E30 idag nesten er en veteranbil er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, ser den, mao var ikke folk spesielt interessert i å få bil for pengene når e30 kom på markedet, den er jo så simpel og skranglete at det er helt utrolig, joda, jeg har hatt to e30, så veit jeg hva jeg prater om..det virket ikke på bilen at den var godt sammenskrudd, på en annen side er det jo et genialt leiketøy, siden bilen er liten og har stort motorrom. Men e28, e21, e24 osv er mye mer bil og ekte BMWr med sharknose, etter at de mistet sharknose mener jeg BMW har falt mye når det gjelder deres image

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...