Gå til innhold

litt snadder for øyet til mannfolk med bein i nesa (kun stanceworks)

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke fasinasjonen med gamle forder og opeler. De er jo bygd med teip og søppelsekk... Må jo være BMW eller Mercedes eller Porsche... ( BMW lagde i mine øyne ikke like forseggjorte biler på 80-tallet, men motorene var bedre, og kjøreegenskapene og. Byggkvaliteten og materialene var bedre på mercedes)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt det gikk nedover tidligere. W210 markerte på mange måter overgangen mellom gammelt og nytt, og har således blitt selve symbolet på Mercedes sitt fall fra storhet. Et rykte som således er noe ufortjent, for W210 var et stort steg fremover på mange måter, og var en vesentlig bedre og mer moderne bil enn W124. Men så var det dette med rusten da.. Den vannbaserte lakken holdt ikke mål, og også stålet var under pari. Ryktene sier at hodene rullet hos mercedes.. Etter murens fall og gjenforeningen med øst-tyskland gikk visst kvaliteten noe ned, valget av materialer og påkost ble i større grad kompromittert for å møte stadig høyere krav fra blårussen ansatt i benz-konsernet.. Biler som før ble bygd til en standard uavhengig av kostnad, ble nå bygget til en stykkpris som gav rom for høyere fortjeneste per solgte modell.. W201 var vel den første modellen som bikket milliarden i utviklingskostnader, og de tjente faktisk lite penger på den bilen.. ihvertfall i kroner og øre.

Hvis man ser på W140 som også kalles Bundestanken fremfor alle, etter ryktene skalert for å passe den daværende bundeskansleren Helmut Kohl ( Ingen liten mann, 2 meter høy og gode 150 kilo), så var de tidligste utgavene de som var best bygd. Ser man etter en slik en blir det en stadig canossa-gang mellom byggkvalitet og funksjoner/utstyr/nyere girkasse. De senere modellene var mer moderne på mange måter, men de matchet dessverre ikke materialkvaliteten på foreksempel 1991-1993 modellene... så selv i S-klassen ble det kuttet kostnader etterhvert... For min del ser det ut som sent 80/tidlig 90 er da Mercedes peaket sånn sett...Siden den gang har man dessverre måttet ta hensyn til kalkulatoren ved valg av materialer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benzine er jo en C123, og den er vel ikke akkurat rustfri den heller...? På en stille natt kan man høre at den råtner i stovner sentrum :mrgreen:

Min far og mor hadde en W210 E240 limousine, og det var på alle måter en fantastisk bil. Jeg ble svært glad i denne. Sprek nok for meg, og en nydelig kremet hyl når man presset den opp mot rødlinjen i hvert gir.

Mange sier Bmw har flotte 6`ere, men når jeg dro E240`en til rødlinja begynte jeg nesten å sippe det var så vakkert.

Bilen ble riktignok solgt etter en episode hvor en 80 år gammel dame satte seg inn i passasjersetet da min mor var på butikken - og ba om å bli kjørt til nasjonalteateret. Dette føyde seg inn i en lang rekke spøkefulle bemerkninger fra familien om at mammas bil var en taxi :mrgreen:

Den overnevnte episoden var dråpen som fikk beveret til å flyte over :applause:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merca mi har vel rust i hjulbuene bak siden det er påmontert hjulbue lister...Ellers var disse ganske greie mot rust (alt ruster anyway!) Den første og andre serien var dårlig beskyttet (spess den første!) siden det er dobbelt gulv på 123 bilene... 3 serien var mye bedre beskytta mot rust..spesielt i gulvet...MEN! kvaliteten på bilene er top-notch no matter what...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at mange ristet på hodet da W140 ertstattet W126. Makan til strandet hval hadde de ikke sett... bilen manglet totalt stil i forhold til forgjengerens diskrete eleganse. Fenomenet var ikke så ulikt det vi noen år senere opplevde da E65 erstattet E38. Både W140 og E65 er selvfølgelig mye bedre rent teknisk enn forgjengerne, men det er ingen tvil om at de aldri helt klarte å oppnå den samme euforien blandt bilentusiaster som W126 og E38.

W210 har jeg aldri likt. Hva Mercedes-Benz tenkte på med den modellen er fullstendig uforståelig... utover at det amerikanske markedet dikterte hvor stor bilen skulle være. W124 hadde fått kritikk i statene for å være for liten i konkurranse med den kommende SUV bølgen. Skulle stasjonsvognene overleve som modeller i fremtiden måtte de være større. Interessant nok kan mye tyde på at BMW idag tenker i de samme baner. I USA selges GT-modellene istedenfor 5-serie Touring... noe som er en total fiasko (selvfølgelig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at mange ristet på hodet da W140 ertstattet W126. Makan til strandet hval hadde de ikke sett... bilen manglet totalt stil i forhold til forgjengerens diskrete eleganse. Fenomenet var ikke så ulikt det vi noen år senere opplevde da E65 erstattet E38. Både W140 og E65 er selvfølgelig mye bedre rent teknisk enn forgjengerne, men det er ingen tvil om at de aldri helt klarte å oppnå den samme euforien blandt bilentusiaster som W126 og E38.

W210 har jeg aldri likt. Hva Mercedes-Benz tenkte på med den modellen er fullstendig uforståelig... utover at det amerikanske markedet dikterte hvor stor bilen skulle være. W124 hadde fått kritikk i statene for å være for liten i konkurranse med den kommende SUV bølgen. Skulle stasjonsvognene overleve som modeller i fremtiden måtte de være større. Interessant nok kan mye tyde på at BMW idag tenker i de samme baner. I USA selges GT-modellene istedenfor 5-serie Touring... noe som er en total fiasko (selvfølgelig).

E65 var i mine øyne en enda større fiasko enn W140. Sistnevnte hadde ihvertfall sine kvaliteter, mens E65 bortsett fra å være stygg, slet med et totalt mislykket etterapet S-klasse-interiør og et I-drive system som selv sivilingeniører måtte kaste inn håndkleet i å prøve å forstå.

Begge bilene, men i særdeleshet E65, fremstår i dag som biler det er svært dyre å eie, men som gir lite igjen i estetikk. Folk flest ofrer ikke den gamle 7-serien en tanke, og som et resultat av dette får man disse bilene nærmest hevet etter seg gratis på finn, de fleste med svært varierende vedlikehold. De lave prisene har åpnet døren for at mange av våre nye landsmenn ruller rundt i disse, gjerne med 20 tommers bling-felger, persiske tepper og kappete fjærer, noe som ytterligere drar modellen ned i fjæra.

Kremeksempelet på det trenger man ikke gå langt for å finne her på forumet... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...