DannyRS Skrevet Mars 23, 2010 Share Skrevet Mars 23, 2010 Etter lang tids saumfaring av finn.no, fant jeg endelig min '01 E39 530DAT. Etter en NAF-test var dealen i boks Dette var i august 2009, så jeg legger ut litt bilder og info for tiden som har gått siden da. Av utstyr som er verdt å nevne finnes: -mtech understell -luftfjæring bak -sort skinn, sport, ikke elektrisk -store typen obc -standard webasto (ikke telestart) -stor hifi med subwoofer -shadowline -m multifunksjonsratt det ser da slik ut på bmw-språket: 202 STEPTRONIC 210 DYNAMIC STABILITY CONTROL (DSC) 227 SP/SUSPENSION W SELF-LEVELING SUSPENSION 249 MULTI-FUNCTION FOR STEERING WHEEL 320 MODEL DESIGNATION, DELETION 386 ROOF RAIL 403 GLAS ROOF, ELECTRIC 417 SUNBLINDS FOR REAR SIDE WINDOWS, MECH 431 INTERIOR RR VW MIRROR W AUT ANTI-DAZZLE 473 ARMREST, FRONT 481 SPORT SEATS F DRIVER/FRONT PASSENGER 494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER 500 HEADLIGHT WASHER SYS/INTENSIVE CLEANING 522 XENON LIGHT 534 AUTOMATIC AIR CONDITIONING 555 ON-BOARD COMPUTER 650 CD PLAYER 661 RADIO BMW BUSINESS 672 CD CHANGER BMW FOR 6 CDS 676 HIFI LOUDSPEAKER SYSTEM 710 M LEATHER STEERING WHEEL 842 COLD CLIMATE VERSION 850 ADD FUEL TANK FILLING FOR EXPORT (tok bort det minst interessante...) Videre har bilen full servicehistorikk og hele 250 000 km på tellern når jeg kjøpte den! Valget falt spesielt på facelift modellen pga automatkassa som kjent ikke er laget av granitt på de tidligere 530DAT'ene.. Jeg fikk umiddelbart handla litt snacks fra Koed, inkludert veivhusventilasjonfilter. Det trengtes å byttes! Ikke lenge etter gikk turen til RATS for utskiftning av olja på automatgirkassa: Jeg trodde det var ZF kasser på alle facelifter, men her sitter det en fra GM: Innen høsten hadde gjort sitt inntog, fikk jeg handla et sett med felger: 9,5x19 bak. Originalfelgene fulgte med bilen, dog uten dekk. Utmerket anledning til litt shining før de blir brukt som vinterfelger! Felger vasker man selvsagt på dertil egnet område: Så kom vintern.. Vinterdekka ble av typen Michelin x-ice Xi2, 215/60/16(edit her): Det var ikke mange kilometer jeg fikk tilbakelagt med sommerdekka, men alikevel klarte jeg dette: Ikke bare èn, men to i samme dekk! Vinteren var til tider kald (litt shabby bilde): og bilen fikk skilt av plastikk: Dette er biltema skiltholdere, som er litt for trange.. Jeg er generelt positiv greier fra feiltema, men disse passa ikke særlig bra Med litt makt så gikk det, uten at skiltholderne sprakk for mye... Nye skiltholdere er på innkjøpslista, med tilhørende artig tekst.... Utover vintern, sprakk frontruta.. men heldigivis drikker ikke bilen store mengder suppe, selv når det er grisekaldt! Siste nytt nå er turbohavari..... så da ble det innkjøp av ny sotvifte.. Av andre ting, så har jeg rigget opp en laptop med Carsoft 6.5, TIS, etc og kjøpt en 12v strømadapter som passer i ladestasjonen til lommelykta i hanskerommet, ingen dum sak! Oppdaterer litt fremover.. bilen skal med tiden få tonede vinduer, m5 speil og kanskje noe mer spennede Ser frem til kommentarer og spørsmål! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Just-turbodiesel Skrevet Mars 23, 2010 Share Skrevet Mars 23, 2010 knallvogn!! Me like! Your engine = thumbs up! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DannyRS Skrevet Mars 28, 2010 Forfatter Share Skrevet Mars 28, 2010 Nå er turbo, samt oljetilførsel og retur fra turbo byttet (og selvsagt oljefilter etc.. ) Nå kan jeg ikke lenger høre noen lyd fra turboen, i motsetning til før, da hørtes den svært godt! Det var tydeligvis et godt tegn på slapp snurrebass. Masse slakk i den. Har også fått skiftet indre/ytre endeledd begge sider fremme med noen uoriginale fra Koed, får se om de er holdbare I tillegg er oljenivåsensor skiftet, i håp om å få frem oljetemp i OBC'n, til ingen nytte.. mer om dette i denne tråden. Sommerhjula kommer på etter påske, pga skal en tur på fjellet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DannyRS Skrevet Mai 18, 2010 Forfatter Share Skrevet Mai 18, 2010 Tok et siste bilde før jeg fikk på sommersko: Rensa like greit MAF sensoren..: Titta inn på EGR ventilen - SOT! Skulle til slutt skifte en lyspære til skiltlyset bak... Ser ut som noen har "reparert" denne allerede.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morbus Skrevet Juni 15, 2010 Share Skrevet Juni 15, 2010 Ser ut til å bli bra dette! Har selv nettop handla lik bil, men er noe skeptisk til det å bytte olje på automatkassa.. Har lest mye for og i mot på dette, at hvis man skal bytte på den så må det skje før 100.000km. Etter dette så begynner det å slite såppas på kassa, men at oljen tar opp metallspon og slikt sånn at man alikevel får friksjon i kassa til at den ikke bare slurer. Så når man bytter olje etter 100,000 så vil man miste denne friksjonen og kassa vil etter kort stund ikke gi framdrift. Men som sagt, bare noe jeg har lest på nettet. Hvor fikk du skaffet turbo, og hva måtte du gi? Min plystrer godt, så jeg må vel budsjettere med et bytte av den.. Vil tipse deg om å fjerne "swirl-flaps" i innsuget, de kan løsne å bli med inn i motoren... Gjorde dette denne helga på min 530- http://www.swirlflaps.co.uk/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DannyRS Skrevet Juni 15, 2010 Forfatter Share Skrevet Juni 15, 2010 Takk for tilbakemelding, og gratulerer med godt bilvalg! Har også lest at det kan være skummelt å skifte olje på kasser som har gått langt. Dette leste jeg etter at jeg skiftet olje på min, som nå er ca 20 000km siden, og kassa er veldig bra. Etter å ha sjekket pris på turbo hos endel utenlandske forhandlere(tyskland, litauen etc) endte jeg alikevel opp med å handle turbo fra GIK turbo i Kongsberg. Tror de ligger på rundt 9500 + mva? Fikk en god deal der via bekjentskap. Gikk med noen kroner til alt annet som ble byttet også, ble skiftet alt av pakninger/bolter/skruer, samt tur og retur rør til turboen. Angående de swirl-flapsa, så har jeg også sett de kara i England som selger blindepluggene. Men mener å ha sett en DIY en plass der de modifiserte de originale flapsa og satt i en skrue. Får se om jeg gjør dette eller handler inn blendepluggene. Hvordan gikk jobben? Innsuget var vel helt svart av sot? EGR bypass kjøpte jeg inn i fjor.... men har enda ikke montert. Siste nytt som ikke er oppdatert er grå sideblinkers. Samt jeg har fått testa polersingsmaskinene min, en Megs G220 (DA). Bilen skal få lagt på solfilm og ny frontrute 24-25 juni Skal se om jeg får knipsa noen bilder av ren bil og blank bil snart Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morbus Skrevet Juni 15, 2010 Share Skrevet Juni 15, 2010 Du kan nok modde de flapsa og sette inn en skrue, men hva om den løsner og blir med inn... Kostet bare et par hundrelapper for de blindepluggene, så jeg tok ikke sjangsen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DannyRS Skrevet Juni 22, 2010 Forfatter Share Skrevet Juni 22, 2010 Noen bilder Synes sideblinkersene passa bra! Er fremdeles mobilbilder.. Solfilm er på plass i slutten av uka, får prøve å få tatt frem speilrefleks da.. Skifta ut én stk slitt rondell..: Etter litt voks: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DannyRS Skrevet Juli 1, 2010 Forfatter Share Skrevet Juli 1, 2010 toning av ruter: Skal ha på sidevinduer fremme også, men det glemte de.. Tok noen normale bilder også, skal legge ut de senere! Fant en litt artig funksjon på kompaktkameraet som er brukt på disse bildene. Ikke noe redigering, bortsett fra skiltnr i paint! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DannyRS Skrevet September 20, 2010 Forfatter Share Skrevet September 20, 2010 På tide med en oppdatering her.. Var en tur ned til Jarls bilservice i Sverige og fikk ut ført inspeksjon II samt bytte av begge thermostater ifbm sommerferien (de har gratis leiebil, leverte på lørdag og henta den igjen på onsdag etter et opphold i danmark ) Tror iallefall termostaten til kjølevannet i EGR-delen var defekt, har en mer stabil temperatur nå. Forbruket har gått ned fra 0,75-0,76 til 0,72-0,73 Nå i helgen ble EGR-bypass montert! Innsuget ser ikke pent ut inni, det er helt sikkert.. Får rense innsuget og fjerne swirl-flaps i neste operasjon.. Det blir nok litt av en jobb?! Her er litt bilder: EGR-bypass, sperrer for eksos til innsuget Den blå hetta sitter over et uttak for trykk til turbotrykksmåler for den som måtte ønske å montere dette.. Kjøpte også ny pakning.. Slik så det ut etter at EGR-ventilen var demontert! En titt videre inn i innsuget..: Ferdig montert: EGR ventilen som ble tatt ut ser slik ut innvendig... Har kjørt ca 20 mil etter byttet nå, men kan ikke si jeg merker noen særlig forskjell, bortsett fra en god følelse av at bilen ikke lenger har, som det så fint har blitt forklart, "en slange fra rumpa til munnen".. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Appelgren Skrevet September 20, 2010 Share Skrevet September 20, 2010 Pen E39 du har ! Har aldri sett denne på veien men, bor i sarp. Felgene satt godt til resten av bilen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morbus Skrevet September 20, 2010 Share Skrevet September 20, 2010 Gikk forbruket ned til 0.72 kun ved å fjerne egr, eller var det vanntempsensor som gjorde dette? Min 530dat ligger jevnt på 0.9 hver tank. og det er 90% langkjøring med noe kø. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 20, 2010 Share Skrevet September 20, 2010 Jeg byttet EGR ventilen på vår 2003 E46 318d Touring ved ca. 240000 Km. Ventilen var potte tett og hadde trolig vært det i minst 50000 Km. En ny blank og skinnende ventil ble montert, men jeg merker ingen forskjell... hverken på hvordan motoren går eller på dieselforbruket. Bilen har nå kjørt litt over 10000 Km siden ventilen ble skiftet. Fin bil du har... spesielt når den står på vinterfelgene... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DannyRS Skrevet September 21, 2010 Forfatter Share Skrevet September 21, 2010 Pen E39 du har ! Har aldri sett denne på veien men, bor i sarp. Felgene satt godt til resten av bilen Takk takk!Bodde i Særp før selv faktisk, men er nå tilbake i kjære Fredrikstad, hehe. Du får ta turen innom treffet som skal være ved solbergtårnet Gikk forbruket ned til 0.72 kun ved å fjerne egr, eller var det vanntempsensor som gjorde dette?Min 530dat ligger jevnt på 0.9 hver tank. og det er 90% langkjøring med noe kø. Det var nok termostatene som gjorde det utslaget, sikkert kjørt med konstant litt for lav temp. Men 0.9 er nok uansett litt i meste laget med så mye langkjøring..Det ligger et par tråder her på forumet vedrørende forbruk på 530d, der er det endel som oppgir forbrukstall på 0,6x Jeg kjører ganske pent for å klare disse tallene selv. Så lurer litt på om en eller annen sensor ikke gir helt optimalt signal egentlig. Men ingen feilkoder og bilen går veldig bra. Jeg byttet EGR ventilen på vår 2003 E46 318d Touring ved ca. 240000 Km. Ventilen var potte tett og hadde trolig vært det i minst 50000 Km. En ny blank og skinnende ventil ble montert, men jeg merker ingen forskjell... hverken på hvordan motoren går eller på dieselforbruket. Bilen har nå kjørt litt over 10000 Km siden ventilen ble skiftet. Fin bil du har... spesielt når den står på vinterfelgene... Tror ikke den totale effekten fra å kjøre med et fungerende EGR-system til å ha koblet det ut slik jeg har nå, er så veldig stor, selv om ebay-annonsene reklamere med fantastiske fordeler. Videre så kan det jo så være at forskjellen mellom fungerende EGR og fastlåst EGR som i ditt tilfelle heller ikke vil kunne oppleves som særlig stor..? En rens av innsuget derimot kan nok bidra litt i positiv retning, om det ser like ille ut som mitt.. Min har snart rulla 280k km.Bilen skal snart i vintermodus, da er den bare et par detaljer fra originalpolizei-godkjent tilstand Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glema Skrevet September 22, 2010 Share Skrevet September 22, 2010 Fin touring du også har, fargen ligner på den som jeg har Å ble missunelig når jeg så bilde av pansret ditt, 0 steinsprang. Bytte panser ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå