Gå til innhold

Erfaring med Bilstein B6 / B8 ?


Andreas1
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har B8 og fikk beskjed om å bruke det ved 35mm senk. Jeg er ihvertfall kjempefornøyd. Stiv - ja! Men fortsatt komfortabel. God i svingene.. mye dårlige veier her hos oss og, men er ikke plaget etter skifte. Bilen går på 19" om sommeren og synes det er perfekt.

Chris A : Ja, veldig skeptisk. Liker å gjøre ting selv for da kan jeg være nøye samtidig som det er bare en å gi skylda om det er galt. :)

Desverre har jeg, verken kunnskap, verktøy eller plass å stå (enda) til å gjøre dette.

Org. senk på min er vel 20mm. ? org M-sports undestell.

Det som er rart, første kjøreturen etter skifte syns jeg at bilen var kjempegod. God fjæring og lite eller ingen slag i bilen. Spørs om det var fordi at stempelene var godt ute, som sagt bare spekulasjoner. Jeg er ingen mekaniker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 147
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg trodde det var på det rene at dine dempere var defekt?

Det er jo 2 stykker til på dette forum som har samme erfaringer som deg, de er helt fine i starten, men etterhvert så blir de hardere og hardere til de nesten låser seg helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik jeg og har tolket det. Med b8 blir fjæra for mye glemt i hop, og lite bevegelse i fjæra. Poenget er vel at fjæra og demperen, skal jobbe i lag?

feil... fjæra blir ikke mer klemt ved "senkedempere" eller stivere dempere... stålet i fjæra bærer det samme om demperer er 10 cm eller 50 cm...

bilen har somregel samme høyde selv om du fjerner dempere... (hvis du har separat som feks bak på e36)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik jeg og har tolket det. Med b8 blir fjæra for mye glemt i hop, og lite bevegelse i fjæra. Poenget er vel at fjæra og demperen, skal jobbe i lag?

feil... fjæra blir ikke mer klemt ved "senkedempere" eller stivere dempere... stålet i fjæra bærer det samme om demperer er 10 cm eller 50 cm...

bilen har somregel samme høyde selv om du fjerner dempere... (hvis du har separat som feks bak på e36)

Bærer gjør nok, men den må jo dra i hop mer? Og dermed mindre fjæring, fjæra vil mer, men demperen stopper er ikke det logisk da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En demper drar ikke så mye. Den bare gjør fjæra "treg". Enkelt forklart. Om demperen din er for kort så vil du selvsagt klemme sammen fjæra for å få dette sammen. Jeg synes det passet perfekt når jeg monterte det. Måtte klemme fjære såvidt for å skru det sammen og da ble demperen dratt litt ut. Når bilen da havner på hjula blir dette veldig riktig.

Igjen, om demperen er for kort og stopper fjæringen så er det ikke bra. Men det skal du merke godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men er demperen kort, og når du setter bilen på bakken og bilen flytter seg bare 1mm ned når du fjerner jekken, er ikke fjæra overbelastet i det heletatt... sier segselv...

Nei, jeg fikk ikke med meg at det var snakk om overbelastning av fjær. Det skal vel noe til ettersom de er godkjent for lasten de får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv nå byttet dempere 3 ganger siste året.. Bilstein.. Pga store oljelekasjer på mine dempere..

Nå vet jeg ikke om det er b6/b8 eller sprint eller sport.. Da dette er noen dempere som Alpina kjøper av Bilstein, slik at det står både alpina og bilstein på dem..

Men ryker demperne nå for fjerde gang..så blir det definitivt noe annet..

Har forøvrig ikke vært noe problem å få nye dempere gratis.. Men arbeidet må jo gjøres eller betales..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være forsiktig å skryte fortidlig, men.

Fikk heller ikke noen spesiell forklaring på hvorfor dette hadde skjedd. Men kombinasjon av:

- Veldig stive dempere

- litt slitt lager

- og for kort demper.

Men nå jeg fått skiftet til B6 rundt om. Ikke tvil om at dette hjalp.

Bilen fjærer på en helt annen måte. Slagene er borte og man merker godt at det er andre dempere. Det som er av hard og rask demping, skylder jeg på dekk og felgstørrelse.

Vil ikke si at den blev spesielt mjukere, men den bruker mer av stempelet for den går ned igjen. Slik at det ikke blir så hard nedslag, visst dere skjønner. Føler at kompromissen mellom sport og comfort er bra nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg monterer eibach 35/15 med bilstein b8 på e46 nå, Skal komme med tilbakemelding.. Hørt mye positivt om dette, men ble litt skeptisk da jeg leste denne tråden.. Behandler bilen pent så får håpe de holder:)

Det som står på nå er org dempere med supersport fjærer 40/20, disse fungerer helt fint disse også.. Men anbefaler å bytte dempere sammtidig. Er til salgs for 500kr nå foresten(brukt ca 1000-2000km)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...