maartn Skrevet April 7, 2010 Skrevet April 7, 2010 Viktig med riktig nivå ja.. og da er det viktig å få kjørt gjennom gir og ha riktig temperatur på oljen. BMW tror jeg tok 3500,- eller noe for oljeskifte. Da er det inkludert olje og filter.. Så tror de regner 2 timers arbeid tid eller noe på det.
hillmar Skrevet April 7, 2010 Skrevet April 7, 2010 Hvis BMW tar så mye er jeg ikke i tvil! Jeg sjekka pris hos rats på full flushing av min 525 tds med lifetime olje. Ca 4000 sa de. Sjekka også prisen på den olja jeg skal ha, koster 4375 for 20 liter hos koed. Bare olja som går med til flushing koster altså drøyt 2000...
maartn Skrevet April 7, 2010 Skrevet April 7, 2010 Hadde fått flushet osv som du sier hos de som kan det til 4000 ja, om du ikke planlegger å gjøre jobben selv.
largund Skrevet April 7, 2010 Skrevet April 7, 2010 Om jeg ikke finner noen her i Tromsø som kan gjøre denne jobben har jeg èn grunn til for å kjøre sørover på ferie til sommeren. Da blir d nok en tur innom Rats.
HMW Skrevet April 7, 2010 Skrevet April 7, 2010 OK, jeg er med på at selve "flushedelen" kanskje ikke er såå viktig. Men det er da absolutt en fordel å få bytta all olja på en gang...Hvis man står mellom å bytte 1/3 til 1/2 av olja selv eller å sette den bort for flushing og bytting av all olja så skjønner jeg at noen velger det første. Det er jo en relativ stor prisforskjell mellom disse alternativene. Men hvis det står mellom å bytte 1/3 til 1/2 av olja hos f.eks. BMW eller å bytte all olja og flushe hos et automatkasseverksted mener jeg saken er annerledes. Tviler på at det koster under 2000 å bytte hos BMW, så da ville jeg lagt på så jeg hadde fått bytta alt. I tillegg ville jeg følt meg tryggere på at automatkasseverkstedet gjorde jobben korrekt mtp. å fylle riktig olje og riktig nivå. Men alt er vel bedre enn å ikke skifte olje i det hele tatt, sålenge man ikke gjør no feil. Helt enig. Så om det er dette det står om så reis til noen som jobber med automater og få full flush til samme pris!
Hpi Skrevet April 7, 2010 Skrevet April 7, 2010 Om jeg ikke finner noen her i Tromsø som kan gjøre denne jobben har jeg èn grunn til for å kjøre sørover på ferie til sommeren. Da blir d nok en tur innom Rats. Ja det holder jeg med deg i. Å spare 1000-2000 kr for å kjøre rundt med 5 liter olje som er ny og 5 liter som er 10 år gammel og kanskje halvbrent på girkasser til 50000,- tiltaler ikke meg ihvertfall. Men hver sin smak. Jeg betalte ca 4000,- for jobben på min bil , 2600,- for 12 liter Esso LT 71141 olje, ca 600,- for filter og bunnpannepakning. Da sitter en igjen med en pris på ca 1000,- i arbeidspenger for flushing og olje/filterskift. Fin tur fra Tromsø ned til østlandet og Rats og hvis du kjører langs kysten så har du Automatgear service A/S i Bergens området http://www.automatgear.no/documents/89.html God tur sørover
esox95 Skrevet April 7, 2010 Forfatter Skrevet April 7, 2010 Oljeskiftet utført med godt resultat:-)) Jeg fulgte beskrivelsen jeg fikk her på forumet. Ut med bunnplugg, ned med bunnpanna, grundig rengjøring av panne + magneter, nytt filter og pakning. Påfylling gjennom stor plugg i bakkant av kassa med det eneste jeg hadde nemlig en god gammeldags smøreoljekanne. Det tok tid å få på ca 3 liter, fikk en diger tommel etterhvert, "Arnold tommel" Kjørte igjennom alle gir + program og fylte opp deretter, totalt nesten 4 liter med transway dxIII. Det ble ikke biltema fordi jeg fikk tak i olje av verksmestern på jobben. Denne oljen brukes på volvo sine I shift kasser i lastebiler. Motorolje fikk jeg av han også, halvsyntetisk statoil, jag dere leser riktig: halvsyntetisk. Brukes på våre vogntog, godkjent av volvo lastvagnar for skiftintervall på inntil 50000 km. Jeg satser på at den er ok for bruk i gammel BMW. Girkassa ble merkbart bedre, girer meget pent, slår noe når jeg setter den i revers. Oljen på kassa var brent men ikke noe særlig med gørr på magnetene, veldig lite egentlig men søtlukta av brent olje ga ikke noen kjempematlyst akkurat:-))
Øyvind Skrevet September 1, 2010 Skrevet September 1, 2010 Noen her som vet hvordan man flusher en automatgirkasse Det må da gå an å lage seg en eller annen innretning for å gjøre dette... ?
largund Skrevet September 1, 2010 Skrevet September 1, 2010 Noen her som vet hvordan man flusher en automatgirkasse Det må da gå an å lage seg en eller annen innretning for å gjøre dette... ? Det finns det allerede en DIY på her på forumet, samt her: http://bimmer.roadfly.com/bmw/forums/e39/9347117-1.html
Øyvind Skrevet September 1, 2010 Skrevet September 1, 2010 Ok! Fant den: viewtopic.php?f=1&t=155539&start=0&hilit=Flush
Øyvind Skrevet September 1, 2010 Skrevet September 1, 2010 Må da kunne bruke akkurat samme fremgangsmåte på E61... ? Her er forresten to oljetyper som tilfredsstiller Shell M1375.4 (den olja som visstnok er på kassen i min bil) (ZF GA6HP26Z kasse): Castrol: http://www.castrol.com/liveassets/bp_in ... portMV.pdf Red Line: http://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=51&pcid=9
Øyvind Skrevet September 2, 2010 Skrevet September 2, 2010 Denne var fin for å finne ut hvilken girkasse man har, og hvilken oljemengde: http://www.bmw-z1.com/VIN/VINdecode-e.cgi 9,5 liter olje på min girkasse........ Chassis number B433854 Vehicle code NJ51 Series E61 Model 525d Body type Tou Catalog model ECE Production date 2005 / 06 Engine M57N Transmission Unknown Steering Left Catalyzer YES Additional Information for Vehicle code NJ51 Production FROM : 2004/03/01 TO : 2007/02/28 Engine M57TU Engine Oil 8.25 Liter Transmission Automatic Transmission Model GA6HP26Z Transmission Oil 9.50 Liter Rear Axle Oil 1.00 Liter Coolant(w/o Air Conditioner) 0.00 Liter Coolant(with Air Conditioner) 9.80 Liter Brake fluid 1.00 Liter Remarks : Final drive (rear axel), Automatic transmission: lifetime oil filing Additional Information for Vehicle code NJ51 Production FROM : 2004/03/01 TO : 2007/02/28 Engine M57TU Engine Oil 8.25 Liter Transmission Manual Transmission Model GS6-53DZ Transmission Oil 1.60 Liter Rear Axle Oil 1.20 Liter Coolant(w/o Air Conditioner) 0.00 Liter Coolant(with Air Conditioner) 9.60 Liter Brake fluid 1.00 Liter Remarks : Final drive (rear axel), manual transmission: lifetime oil filing [Notice] Results are just for your reference. * Service will change/stop without notice. ** This page is link free for non-commercial purpose. *** Data is compatible with BMW ETK as of 07/2010. **** Script/Program access will be blocked out.
premoy Skrevet September 5, 2010 Skrevet September 5, 2010 Kaster meg på denne... Noen som veit om en plass i Ålesund og omegn som flusher en slik kasse (2003 x5, kjørt 118) Takker for svar....
Øyvind Skrevet September 6, 2010 Skrevet September 6, 2010 Nå har jeg flushet girkassen på min E61 med utgangspunkt i denne DIY'en: viewtopic.php?f=1&t=155539 Det gikk egentlig ganske greit, med unntak av at jeg ikke fikk girkassa selv til å suge inn den nye olja, den bare pumpet ut den gamle... Jeg måtte pumpe inn den nye med Biltema-pumpe! Jeg kjørte i gjennom ca 12 liter olje før det kom ny olje ut gjennom returslange. Her er olja jeg brukte: (I mitt tilfelle så ikke den gamle olja så verst ut, kilometerstand på min bil er 105000km... så jeg kunne nok kjørt enda ei stund på den, men jeg hadde lyst til å bytte den da jeg vet at f.eks Mercedes på sine ZF-kasser har oljeskift på 60000km...) Ny olje: Gammel olje: Her er den Bmw(Shell) olja når den er ny: Skal komme med en enkel DIY her ettervhert for oljeskift / flushing av denne girkassa!
HMW Skrevet September 6, 2010 Skrevet September 6, 2010 Så du godt forskjell i fargen når det kom ny olje??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå