perlan@sfjbb.net Skrevet April 5, 2010 Share Skrevet April 5, 2010 Hei! Jeg har nettopp lagt om til sommerhjul, 205/55-16 "run-flat" på original bmw-felg 7x16 et 44. Bilen har nå gått fra å være retningsstabil og forutsigbar til å bli oversturt og må gjetes. Det minste ratt-utslag gir store utslag. Er det noen som vet om dette skyldes endring av innpress på felg fra 42 til 44, eller om "run-flat" gir så skarp overgang mellom side og bane at dette medfører sporing/overstyring? Takknemlig for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tiller Skrevet April 5, 2010 Share Skrevet April 5, 2010 Kan også være at spissingen din må justeres Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet April 5, 2010 Share Skrevet April 5, 2010 Det er nok dekka som gjør dette. BMW har måttet bytte mange av disse etter klager fra nybilkunder... Bytt til vanlige dekk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
perlan@sfjbb.net Skrevet April 5, 2010 Forfatter Share Skrevet April 5, 2010 Tiller: Kan det være spissingen når bilen går "beint rett" og presis i styringen så lenge vinterhjulene benyttes? (Vinterhjul: 195/65-15 på stålfelg 6,5x15 et42) Lars89: Det vil si at et44 er gangbart til tross for at original er et42? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Arnesen Skrevet April 5, 2010 Share Skrevet April 5, 2010 Den lille et forandringen der gjør ikke noe med sporingen. Det er run flat dekkene dine som gjør det... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
perlan@sfjbb.net Skrevet April 5, 2010 Forfatter Share Skrevet April 5, 2010 Takker så mye, da blir det nye dekk i morgen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wracul Skrevet April 5, 2010 Share Skrevet April 5, 2010 Mange gode tips her, men jeg har heller tro på at du har for lite luft i dekka dine. Kjør på extra luft, regner med det hjelper ganske så mye. Magnus Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet April 5, 2010 Share Skrevet April 5, 2010 Regnet nesten med det var sjekket? Runflat er uansett ikke noe å samle på Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wracul Skrevet April 5, 2010 Share Skrevet April 5, 2010 Greit at lufttrykket er sjekket. Men noen dekk liker seg rett og slett mer med mere luft. Hadde det samme problemet med min e36. betalte ganske så mange bolsj på dekk og avbalanseringer før en luring nevnte at jeg kunne fylle på mere luft enn det som står i tabellen. Bilen ble plutselig fullt kjørbar igjen. Magnus Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haavco Skrevet April 5, 2010 Share Skrevet April 5, 2010 på min e36 merka jeg forskjell på sporingen fra 195,65,15 til 205,55,15 bare den lille forskjellen gjorde utslag på bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robbi3 Skrevet April 5, 2010 Share Skrevet April 5, 2010 Da har du dårlige foringer, jeg kjører på 19" og 20" og merker ike en dritt Utenom at den er stivere =P Og ang runflatt, bare kast dem.. Kjøp vanlige dekk, så skal jg love deg at alt blir mye bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larserso Skrevet April 6, 2010 Share Skrevet April 6, 2010 Hei og velkommen! Hva slags runflat-dekk er det snakk om? De har utviklet seg mye siden de kom for noen år siden. De har stivere sidevegg og de første generasjonene av runflat var helt forferdelig å kjøre på. Nyere versjoner er bedre. Så om du har dekk som ikke er helt nye vil jeg tippe det er dekkene dine. Er jo smale dekk med mye gummi så er litt overrasket over at du merker sporing. Kan jo være at vinterdekkene dine er så myke at du merker forskjell når du går opp en tomme på felgen samtidig som du får på runflat. Kjør bilen en uke så tipper jeg du ikke merker noe til sporing lengre. Siden sommerdekkene er noe bredere er det naturlig med en liten forskjell i ET også for å sentrere hjulet om anleggsflaten. Vart bare litt nysgjerrig: Går det 15" felger over bremsene dine? Fikk på felger hos meg da jeg skulle transportere bilen en gang, men de tok innpå kaliperene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
perlan@sfjbb.net Skrevet April 8, 2010 Forfatter Share Skrevet April 8, 2010 Noen dager vekk fra data, her var det respons!!! Run-flat dekkene er Continental ContiContact SSR, produsert sent i 2008. Jeg har forsøkt mindre luft og mer luft uten godt resultat. Bilen er 2000 modell og har gått kun 65000 km, ikke slitte foringer i forstilling (mener også at bilen er levert med 15" stålfelg originalt). Byttet til Michelin Energy Saver i samme dimensjon forrige dagen - ny bil å kjøre! Disse dekkene synes jeg fungerer bra, passe støysvake og retningsstabile. Jeg er ikke tilhenger av å måtte holde i rattet til knokene blir hvite for å være sikker på å ikke dra av veien om asfalten er nedkjørt, dette var tilfelle med runflat dekkene - valgte faktisk å kaste dem til tross for at de kun hadde rullet en sesong. Synes 17" er finere å se på, men valgte 16" for ikke å tape komfort - kanskje tegn på at en begynner å bli en gammel mann?? Takk for tilbakemeldinger og innspill! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Arnesen Skrevet April 8, 2010 Share Skrevet April 8, 2010 Godt det løste seg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Howrd Skrevet April 8, 2010 Share Skrevet April 8, 2010 Vel, VG hadde jo nettopp en liten artikkel om dette: http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=578406 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå