Gå til innhold

Sporing/overstyring e46

perlan@sfjbb.net
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nettopp lagt om til sommerhjul, 205/55-16 "run-flat" på original bmw-felg 7x16 et 44. Bilen har nå gått fra å være retningsstabil og forutsigbar til å bli oversturt og må gjetes. Det minste ratt-utslag gir store utslag. Er det noen som vet om dette skyldes endring av innpress på felg fra 42 til 44, eller om "run-flat" gir så skarp overgang mellom side og bane at dette medfører sporing/overstyring?

Takknemlig for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit at lufttrykket er sjekket. Men noen dekk liker seg rett og slett mer med mere luft. Hadde det samme problemet med min e36. betalte ganske så mange bolsj på dekk og avbalanseringer før en luring nevnte at jeg kunne fylle på mere luft enn det som står i tabellen. Bilen ble plutselig fullt kjørbar igjen.

Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen!

Hva slags runflat-dekk er det snakk om? De har utviklet seg mye siden de kom for noen år siden. De har stivere sidevegg og de første generasjonene av runflat var helt forferdelig å kjøre på. Nyere versjoner er bedre. Så om du har dekk som ikke er helt nye vil jeg tippe det er dekkene dine. Er jo smale dekk med mye gummi så er litt overrasket over at du merker sporing. Kan jo være at vinterdekkene dine er så myke at du merker forskjell når du går opp en tomme på felgen samtidig som du får på runflat. Kjør bilen en uke så tipper jeg du ikke merker noe til sporing lengre.

Siden sommerdekkene er noe bredere er det naturlig med en liten forskjell i ET også for å sentrere hjulet om anleggsflaten.

Vart bare litt nysgjerrig: Går det 15" felger over bremsene dine? Fikk på felger hos meg da jeg skulle transportere bilen en gang, men de tok innpå kaliperene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen dager vekk fra data, her var det respons!!!

Run-flat dekkene er Continental ContiContact SSR, produsert sent i 2008. Jeg har forsøkt mindre luft og mer luft uten godt resultat. Bilen er 2000 modell og har gått kun 65000 km, ikke slitte foringer i forstilling (mener også at bilen er levert med 15" stålfelg originalt).

Byttet til Michelin Energy Saver i samme dimensjon forrige dagen - ny bil å kjøre!

Disse dekkene synes jeg fungerer bra, passe støysvake og retningsstabile.

Jeg er ikke tilhenger av å måtte holde i rattet til knokene blir hvite for å være sikker på å ikke dra av veien om asfalten er nedkjørt, dette var tilfelle med runflat dekkene - valgte faktisk å kaste dem til tross for at de kun hadde rullet en sesong. Synes 17" er finere å se på, men valgte 16" for ikke å tape komfort - kanskje tegn på at en begynner å bli en gammel mann?? :)

Takk for tilbakemeldinger og innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...