Jump to content

partikkelfilter


jan magnus
 Share

Recommended Posts

Å er man like heldig som meg, så får man full årsavgift selv om man har partikkelfilter :twisted:

Dette på grunn av at de som importerte bilen og fikk den registrert, ikke tok seg bryet med å fremskaffe nok dokumentasjon, for å bevise at bilen har partikkelfilter montert fra fabrikk.

Med andre ord, har jeg lite fordeler igjen med dette filteret!

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det. Kom vel ikke før på e90 dette.

Tullete opplegg egentlig. Har måttet bygge om endel biler pga stadig tett filter...

Hva slags biler har du bygd om? Ombygging=fjernet partikkelfilter?

Vi har en kunde som kun driver med småkjøring, og har skiftet 2 partikkelfilter på ca.30 000km.

Link to comment
Share on other sites

Hvis bilen er solgt ny i Norge har den nok desverre ikke partikkelfilter .

Desverre?

Årsavgiften er 1000kr billigere med partikkelfilter. Et filter koster ca 15 000.

Det må med andre ord holde i over 15 år for at du skal spare penger på det.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det. Kom vel ikke før på e90 dette.

Tullete opplegg egentlig. Har måttet bygge om endel biler pga stadig tett filter...

Hva slags biler har du bygd om? Ombygging=fjernet partikkelfilter?

Vi har en kunde som kun driver med småkjøring, og har skiftet 2 partikkelfilter på ca.30 000km.

Opel, mest Combo postbiler (mye småkjøring og kjører aldri langt av gangen som er nødvendig for regenerering)

Husker ikke alt, men fjerner filter+div og bytter turbo bl.a samt omprogramering. Sikkert mye forskjellige løsninger ute å går.

Link to comment
Share on other sites

Desverre?

Årsavgiften er 1000kr billigere med partikkelfilter. Et filter koster ca 15 000.

Det må med andre ord holde i over 15 år for at du skal spare penger på det.

Er nok ikke mer enn i underkant av 500 kr, å spare på årsavgiften pr år med partikkelfilter.

Så dersom et filter koster 15 000,- så må det holde i over 30 år, for at du skal spare penger på det! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Men slipper ikke biler med dpf ut mindre co2, dvs at du sparer mye i nybilavgift?

Det er uansett en håpløs oppfinnelse, ihvertfall for norske forhold. Det samme er EGR. Det fungerer bare ikke...

Link to comment
Share on other sites

Men slipper ikke biler med dpf ut mindre co2, dvs at du sparer mye i nybilavgift?

Det er uansett en håpløs oppfinnelse, ihvertfall for norske forhold. Det samme er EGR. Det fungerer bare ikke...

Er heller omvendt.... biler med DPF slipper faktisk ut mere CO2. Er en dyse før DPF som sprøyter inn diesel med jevne mellomrom for å "brenne" filteret rent.

Link to comment
Share on other sites

Men slipper ikke biler med dpf ut mindre co2, dvs at du sparer mye i nybilavgift?

Det er uansett en håpløs oppfinnelse, ihvertfall for norske forhold. Det samme er EGR. Det fungerer bare ikke...

Er heller omvendt.... biler med DPF slipper faktisk ut mere CO2. Er en dyse før DPF som sprøyter inn diesel med jevne mellomrom for å "brenne" filteret rent.

Det har jeg ikke sett før ,hvilken biler har en slik dyse ? ,mange bilmerker har vel et motorstyrings system som øker forbreningstemperaturen i eksosen ved å øke insprøytningsmengden av diesel og tidspungetet for denne, dette starter automatisk når visse kriterier tilsier dette ,for eksempel ved differansetrykks måler i og etter dpf filteret.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...