jan magnus Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 hvordan vet jeg om jeg har partikkelfilter på bilen min egentlig ? skal betale årsavgift og må derfor vite dette siden det er takster. om det hjeøper noe så er skiltnummeret br34142 2003 mod 330 diesel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bonden Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 Hvis bilen er solgt ny i Norge har den nok desverre ikke partikkelfilter . Link to comment Share on other sites More sharing options...
jan magnus Posted April 7, 2010 Author Share Posted April 7, 2010 Hvis bilen er solgt ny i Norge har den nok desverre ikke partikkelfilter . importert i 2005 ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bonden Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 Når jeg tenker etter kom det vel ikke på E46 karosseriet i det hele tatt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars89 Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 Stemmer det. Kom vel ikke før på e90 dette. Tullete opplegg egentlig. Har måttet bygge om endel biler pga stadig tett filter... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore Diesel Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 Å er man like heldig som meg, så får man full årsavgift selv om man har partikkelfilter Dette på grunn av at de som importerte bilen og fikk den registrert, ikke tok seg bryet med å fremskaffe nok dokumentasjon, for å bevise at bilen har partikkelfilter montert fra fabrikk. Med andre ord, har jeg lite fordeler igjen med dette filteret! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ole M.Haraldstad Posted April 8, 2010 Share Posted April 8, 2010 Stemmer det. Kom vel ikke før på e90 dette. Tullete opplegg egentlig. Har måttet bygge om endel biler pga stadig tett filter... Hva slags biler har du bygd om? Ombygging=fjernet partikkelfilter? Vi har en kunde som kun driver med småkjøring, og har skiftet 2 partikkelfilter på ca.30 000km. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yngvejos Posted April 8, 2010 Share Posted April 8, 2010 Hvis bilen er solgt ny i Norge har den nok desverre ikke partikkelfilter . Desverre? Årsavgiften er 1000kr billigere med partikkelfilter. Et filter koster ca 15 000. Det må med andre ord holde i over 15 år for at du skal spare penger på det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars89 Posted April 9, 2010 Share Posted April 9, 2010 Stemmer det. Kom vel ikke før på e90 dette. Tullete opplegg egentlig. Har måttet bygge om endel biler pga stadig tett filter... Hva slags biler har du bygd om? Ombygging=fjernet partikkelfilter? Vi har en kunde som kun driver med småkjøring, og har skiftet 2 partikkelfilter på ca.30 000km. Opel, mest Combo postbiler (mye småkjøring og kjører aldri langt av gangen som er nødvendig for regenerering) Husker ikke alt, men fjerner filter+div og bytter turbo bl.a samt omprogramering. Sikkert mye forskjellige løsninger ute å går. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ole M.Haraldstad Posted April 9, 2010 Share Posted April 9, 2010 Det er jo litt komplisert opplegg rundt partikkelfilteret, med differansetrykksgiver før/etter filter osv. Har Opel kommet med egen løsning og software for dette? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars89 Posted April 10, 2010 Share Posted April 10, 2010 Bygde om bilene så de ble like de som kom uten dpf originalt. Var et kjent problem så alt av deler og programvare lå klart. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore Diesel Posted April 10, 2010 Share Posted April 10, 2010 Desverre? Årsavgiften er 1000kr billigere med partikkelfilter. Et filter koster ca 15 000. Det må med andre ord holde i over 15 år for at du skal spare penger på det. Er nok ikke mer enn i underkant av 500 kr, å spare på årsavgiften pr år med partikkelfilter. Så dersom et filter koster 15 000,- så må det holde i over 30 år, for at du skal spare penger på det! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars89 Posted April 10, 2010 Share Posted April 10, 2010 Men slipper ikke biler med dpf ut mindre co2, dvs at du sparer mye i nybilavgift? Det er uansett en håpløs oppfinnelse, ihvertfall for norske forhold. Det samme er EGR. Det fungerer bare ikke... Link to comment Share on other sites More sharing options...
BMW 2002 Fredrik Posted April 10, 2010 Share Posted April 10, 2010 Men slipper ikke biler med dpf ut mindre co2, dvs at du sparer mye i nybilavgift?Det er uansett en håpløs oppfinnelse, ihvertfall for norske forhold. Det samme er EGR. Det fungerer bare ikke... Er heller omvendt.... biler med DPF slipper faktisk ut mere CO2. Er en dyse før DPF som sprøyter inn diesel med jevne mellomrom for å "brenne" filteret rent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bonden Posted April 10, 2010 Share Posted April 10, 2010 Men slipper ikke biler med dpf ut mindre co2, dvs at du sparer mye i nybilavgift?Det er uansett en håpløs oppfinnelse, ihvertfall for norske forhold. Det samme er EGR. Det fungerer bare ikke... Er heller omvendt.... biler med DPF slipper faktisk ut mere CO2. Er en dyse før DPF som sprøyter inn diesel med jevne mellomrom for å "brenne" filteret rent. Det har jeg ikke sett før ,hvilken biler har en slik dyse ? ,mange bilmerker har vel et motorstyrings system som øker forbreningstemperaturen i eksosen ved å øke insprøytningsmengden av diesel og tidspungetet for denne, dette starter automatisk når visse kriterier tilsier dette ,for eksempel ved differansetrykks måler i og etter dpf filteret. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now