jan magnus Skrevet April 7, 2010 Skrevet April 7, 2010 hvordan vet jeg om jeg har partikkelfilter på bilen min egentlig ? skal betale årsavgift og må derfor vite dette siden det er takster. om det hjeøper noe så er skiltnummeret br34142 2003 mod 330 diesel.
Bonden Skrevet April 7, 2010 Skrevet April 7, 2010 Hvis bilen er solgt ny i Norge har den nok desverre ikke partikkelfilter .
jan magnus Skrevet April 7, 2010 Forfatter Skrevet April 7, 2010 Hvis bilen er solgt ny i Norge har den nok desverre ikke partikkelfilter . importert i 2005 !
Bonden Skrevet April 7, 2010 Skrevet April 7, 2010 Når jeg tenker etter kom det vel ikke på E46 karosseriet i det hele tatt.
Lars89 Skrevet April 7, 2010 Skrevet April 7, 2010 Stemmer det. Kom vel ikke før på e90 dette. Tullete opplegg egentlig. Har måttet bygge om endel biler pga stadig tett filter...
Tore Diesel Skrevet April 7, 2010 Skrevet April 7, 2010 Å er man like heldig som meg, så får man full årsavgift selv om man har partikkelfilter Dette på grunn av at de som importerte bilen og fikk den registrert, ikke tok seg bryet med å fremskaffe nok dokumentasjon, for å bevise at bilen har partikkelfilter montert fra fabrikk. Med andre ord, har jeg lite fordeler igjen med dette filteret!
Ole M.Haraldstad Skrevet April 8, 2010 Skrevet April 8, 2010 Stemmer det. Kom vel ikke før på e90 dette. Tullete opplegg egentlig. Har måttet bygge om endel biler pga stadig tett filter... Hva slags biler har du bygd om? Ombygging=fjernet partikkelfilter? Vi har en kunde som kun driver med småkjøring, og har skiftet 2 partikkelfilter på ca.30 000km.
Yngvejos Skrevet April 8, 2010 Skrevet April 8, 2010 Hvis bilen er solgt ny i Norge har den nok desverre ikke partikkelfilter . Desverre? Årsavgiften er 1000kr billigere med partikkelfilter. Et filter koster ca 15 000. Det må med andre ord holde i over 15 år for at du skal spare penger på det.
Lars89 Skrevet April 9, 2010 Skrevet April 9, 2010 Stemmer det. Kom vel ikke før på e90 dette. Tullete opplegg egentlig. Har måttet bygge om endel biler pga stadig tett filter... Hva slags biler har du bygd om? Ombygging=fjernet partikkelfilter? Vi har en kunde som kun driver med småkjøring, og har skiftet 2 partikkelfilter på ca.30 000km. Opel, mest Combo postbiler (mye småkjøring og kjører aldri langt av gangen som er nødvendig for regenerering) Husker ikke alt, men fjerner filter+div og bytter turbo bl.a samt omprogramering. Sikkert mye forskjellige løsninger ute å går.
Ole M.Haraldstad Skrevet April 9, 2010 Skrevet April 9, 2010 Det er jo litt komplisert opplegg rundt partikkelfilteret, med differansetrykksgiver før/etter filter osv. Har Opel kommet med egen løsning og software for dette?
Lars89 Skrevet April 10, 2010 Skrevet April 10, 2010 Bygde om bilene så de ble like de som kom uten dpf originalt. Var et kjent problem så alt av deler og programvare lå klart.
Tore Diesel Skrevet April 10, 2010 Skrevet April 10, 2010 Desverre? Årsavgiften er 1000kr billigere med partikkelfilter. Et filter koster ca 15 000. Det må med andre ord holde i over 15 år for at du skal spare penger på det. Er nok ikke mer enn i underkant av 500 kr, å spare på årsavgiften pr år med partikkelfilter. Så dersom et filter koster 15 000,- så må det holde i over 30 år, for at du skal spare penger på det!
Lars89 Skrevet April 10, 2010 Skrevet April 10, 2010 Men slipper ikke biler med dpf ut mindre co2, dvs at du sparer mye i nybilavgift? Det er uansett en håpløs oppfinnelse, ihvertfall for norske forhold. Det samme er EGR. Det fungerer bare ikke...
BMW 2002 Fredrik Skrevet April 10, 2010 Skrevet April 10, 2010 Men slipper ikke biler med dpf ut mindre co2, dvs at du sparer mye i nybilavgift?Det er uansett en håpløs oppfinnelse, ihvertfall for norske forhold. Det samme er EGR. Det fungerer bare ikke... Er heller omvendt.... biler med DPF slipper faktisk ut mere CO2. Er en dyse før DPF som sprøyter inn diesel med jevne mellomrom for å "brenne" filteret rent.
Bonden Skrevet April 10, 2010 Skrevet April 10, 2010 Men slipper ikke biler med dpf ut mindre co2, dvs at du sparer mye i nybilavgift?Det er uansett en håpløs oppfinnelse, ihvertfall for norske forhold. Det samme er EGR. Det fungerer bare ikke... Er heller omvendt.... biler med DPF slipper faktisk ut mere CO2. Er en dyse før DPF som sprøyter inn diesel med jevne mellomrom for å "brenne" filteret rent. Det har jeg ikke sett før ,hvilken biler har en slik dyse ? ,mange bilmerker har vel et motorstyrings system som øker forbreningstemperaturen i eksosen ved å øke insprøytningsmengden av diesel og tidspungetet for denne, dette starter automatisk når visse kriterier tilsier dette ,for eksempel ved differansetrykks måler i og etter dpf filteret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå