Gå til innhold

Sommerdekk over dovrefjell


S. Gunstad
 Share

Anbefalte innlegg

Snur fort og varierer været over fjellet. Om du ikke har lagt på sommerdekk allerede ville jeg venta til etter du hadde kjørt over i hvertfall. Om du allerede har sommerdekk på så ville jeg selv nok ventet i det lengste med å bytte tilbake til vinter. Ring evt. 175 og spør de om føret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjørte over dovre for ca 1 uke siden, og da hadde det føyket igjenn noen steder med ca 10-15 cm snø, over en strekning på tilsammen kanskje 200-300 mter, pluss at det lå endel snø litt her å der. men det kan jo ha smeltet mye snø der oppe i løpet av uken.

vil nok ha hatt på vinterdekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Jeg løfter denne tråden litt istedet for å lage en ny.

Skal over fjellet førstkommende søndag. Så lurer litt på om det er noen her som vet åssen føre det er over der for tida? Har snøen kommet, eller er det tørt og greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løfter denne tråden litt istedet for å lage en ny.

Skal over fjellet førstkommende søndag. Så lurer litt på om det er noen her som vet åssen føre det er over der for tida? Har snøen kommet, eller er det tørt og greit?

Her har du virkelig fått matnyttige råd. :lol:

Tenkte jeg skulle følge opp med en link til Vegvesenets webcamera på Hjerkinn. :D

Men husk at selv om det er fint vær med lite nedbør som nå, er det ofte farlig glatt om morgenen i nordhellingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner denne tråden litt jeg og, skal kjøre Bergen - Oslo om 15 dager, noen plass man bør vurdere vinterhjul? Har ikke kjørt strekka mer enn 1 gang midt på sommern!

ta kyst vegen ;) begynner og bli bra veier der nå

Hvis du vil bruke 12 istedenfor 6 timer må du jo gjerne kjøre kystveien :wink:

Regner med du har tenkt å kjøre over en fjellovergang, og uansett om du kjører Hardangervidda, Hemsedal, Hol-Aurland, Filefjell eller Haukeli må du være klar over at været nå skifter utrolig raskt. (iallefall om 15 dager). Så å kjøre uten vinterdekk da er galskap... Du kan ringe vegtrafikksentralen (tlf:175) når du kjører fra Oslo og få beskjed om fint vær og tørr veibane, når du passerer Geilo(ved kjøring over Hardangervidda) er det snø i kjørebanen og fullt vinterføre..

Forresten så er Hardangervidda raskeste vei over :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, jeg hadde tenkt å kjøre over Hemsedal. Skal ta fly til Bergen og hente bil der for å kjøre hjem til Oslo. Har jo bakhjula liggende i bilen når jeg kjører der, så kan jo bare bytte når jeg ser det blir ille :-) Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner denne tråden litt jeg og, skal kjøre Bergen - Oslo om 15 dager, noen plass man bør vurdere vinterhjul? Har ikke kjørt strekka mer enn 1 gang midt på sommern!

ta kyst vegen ;) begynner og bli bra veier der nå

Hvis du vil bruke 12 istedenfor 6 timer må du jo gjerne kjøre kystveien :wink:

Regner med du har tenkt å kjøre over en fjellovergang, og uansett om du kjører Hardangervidda, Hemsedal, Hol-Aurland, Filefjell eller Haukeli må du være klar over at været nå skifter utrolig raskt. (iallefall om 15 dager). Så å kjøre uten vinterdekk da er galskap... Du kan ringe vegtrafikksentralen (tlf:175) når du kjører fra Oslo og få beskjed om fint vær og tørr veibane, når du passerer Geilo(ved kjøring over Hardangervidda) er det snø i kjørebanen og fullt vinterføre..

Forresten så er Hardangervidda raskeste vei over :wink:

hvordan får du til og bruke 12 tima? :P eg ligge på 8-9 timer, og det er ikkje so gale, masse fint og se på og :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...