Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Interesang svensk test av E34 da den var helt ny i 1988 :)

Haha! Vittig å se! Men at det var en flott bil den gangen er det ikke tvil om, hadde en onkel om kjøpte ny 525 i 89 og da lagde lokalavisa repotasje om bilen :wink:

Vittig at de kommenterer at E34 er så stillegående, er det noen biler som bråker mest så er det jo eldre E34er

Skrevet

Interesang svensk test av E34 da den var helt ny i 1988 :)

Haha! Vittig å se! Men at det var en flott bil den gangen er det ikke tvil om, hadde en onkel om kjøpte ny 525 i 89 og da lagde lokalavisa repotasje om bilen :wink:

Vittig at de kommenterer at E34 er så stillegående, er det noen biler som bråker mest så er det jo eldre E34er

Min førstebil var en 87 modell opel omega. Jeg fikk teste en e34 og husker at jeg la merke til at den var så stillegående! ;-)

Skrevet

Min førstebil var en 87 modell opel omega. Jeg fikk teste en e34 og husker at jeg la merke til at den var så stillegående! ;-)

Hehe! De fleste E34er nå til dags brommer litt ekstra men jeg husker da en kamerat bytta hele eksosanlegget fra motoren og ut på sin E34 520I, bilen ble jo nesten lydløs igjen! Den gikk fra å være den mest bråkete E34en til den mest stillegående i distriktet her :wink:

Skrevet
e34 var vel en av markedets sikreste da den kom i 88? E34 er vel egentlig en mye eldre konstruksjon enn Audi 100? Jeg syns hvertfall at fram til 95 (96 pga e39?) Så var den teknologiske utviklingen rundt sikkerhet ganske stor. I dag går vel retningen mer i mest mulig drivstoff/utslippseffektive motorer som samtidig leverer forholdsvis god ytelse. Likevel er vel det kun 40%? av energien i drivstoffet i dag som flytter bilen. Resten går vekk i varme, drivverk og friksjon.. Når det kommer til effektivitet er jo ikke akkurat m50 en vinner.. Spesielt med tanke med effekttapet gjennom drivverket i automatkassene som stod på m50..

Huh, har du fulgt med de siste årene?

Det har skjedd ENORME ting på kollisjonssikkerhet på veldig få år. Aldersforskjell på 10 år i en bil i dag kan mest sannsynlig være forskjellen på liv og død i mange frontkollisjoner.

Du kan jo f.eks. se på EuroNCAP sin test av E36 fra '97, hvor de kræsjer mot en barriere som treffer 40% av fronten, i (KUN!) 64km/t. Dashbordet flytter seg 30cm+, A-pillarene moses, taket krøller seg, frontruta knuser (og vel så det er..), fremhjulet ligger i fotbrønnen til passasjeren. Jeg har ikke lest konklusjonen, men jeg er rimelig sikker på at det er en dødsulykke med seriøse fastklemminger.

E36:

Så ser du på testen av 1-serie fra '04 i samme øvelse, dashbordet flytter seg ikke overhodet, frontruta knuser ikke, taket er helt. Allikevel opptar den akkurat den samme kinetiske energien som E36en - men den gjør det på frontpartiet alene. Dette er en av årsakene til at det ble 1-serie på oss. E46 ser betydelig bedre ut enn E36, men (igjen) uten å ha lest EuroNCAPs konklusjoner, så ser det ikke helt ufarlig ut der heller - ruta knuser ikke, men dashbordet flytter seg noe, rattet står på skrå etter kollisjonen.

E87:

Det har også skjedd enormt mye på fotgjengersikkerhet.

Også skal Audi ha sinnssyk skryt for jobben de gjør mot rustangrep.

Tror faktisk vi kan gå så langt at vi må takke Audi for at BMW nå har fått 12 års rustgaranti. Jeg tror Audi satte de i en situasjon hvor de ikke hadde noe annet valg. Heldigvis!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...