Gå til innhold

Bilpleie - Test av felgrens


Ad|oS
 Share

Anbefalte innlegg

Det er mye forskjellige felgrenser på markedet for tiden, og de fleste merker har hvertfall et par forskjellige. Derfor er det ikke så lett å vite hvilken man skal velge. Har laget en test med en del forskjellige utgaver her, og håper den kan være til hjelp når du skal finne DIN felgrens. Selv om jeg kommer frem til en vinner her, skal de sies at mange av de andre absolutt er godt brukendes de også.

Er egentlig laget for å ligge på detailersclub.no (derfor litt over normalt nøye testing), men da de fleste vil bilen sin det beste tenkte jeg den kunne legges ut her også.

Forord

Har tenkt på denne testen i lang tid nå, og i begynnelsen av mars fant jeg ut at det var på tide å få begynt på den. Var tidligere i kontakt med Truls angående gjennomføring av denne, og det var i utgangspunktet bare tenkt å teste 4 ulike felgrenser mot hverandre. Men som med de fleste andre bilpleierelaterte ting baller det fort på seg. Jeg fant ut jeg hadde 7stk selv, og det var også et par andre "new and upcomming", som CG Diablo og Sticky, samt Espuma sin felgrens som kunne være verdt å teste. I tillegg er det andre som ikke er fullt så mye i bruk, som Muc-Off og Autosmart. Etter en liten tur på ebay økte samlingen også med en fra Duragloss, en fra Meguiars og en fra Autoglym. I tillegg ble det sendt PM til et par leverandører som skaffet til veie noen til meg. En stor takk til Ketil ved Scandicshine for CG Diablo, og Per Herbjørn ved BlankBil for Espuma Revolution Wheel Cleaner og Muc-Off Wheel Cleaner.

Det jeg først og fremst ønsker med denne testen er å finne ut hvilken felgrens som klarer å fjerne mest mulig møkk på felgene. Alle ble derfor testet rene, og ikke utblandet. Enkelte av dem fungerer nok meget bra utblandet også, men på denne måten kunne alle sammen få stille på lik linje med hverandre. Ja, det er sløsing med produkt da mange er meget effektive selv sterkt utblandet, men ved å kjøre det på denne måten ville det bli så rettferdig som mulig.

For å kunne gjennomføre dette på en noenlunde rettferdig måte valgte jeg å kjøre testen som en knockout konkurranse, der konkurrentene ville bli trukket ut tilfeldig. Vurderte også å kjøre en "lucky looser" gruppe der de som tapte en runde kunne få prøve seg på nytt. Dette ble ikke brukt da jeg etterhvert fant ut hvor tidkrevende denne testen + writeup ville være.

Da man hovedsakelig kan dele inn felgrenser i to grupper, syrebaserte og syrefri, fant jeg ut at det beste ville være å kjøre dem i hver sin test. Dermed ville det være en test med de "trygge" og en for de "utrygge."

I utgangspunktet var tanken å teste en felgrens pr felg, men jeg så fort at det ikke ville være så lett å skille dem fra hverandre på den måten. Dermed valgte jeg heller å teste på kun en felg, og skille dem så godt som mulig fra hverandre. Brukte en pose på mange av felgene for å unngå at spraytåken skulle havne på feil område. La også merke til at det er stor forskjell rundt en felg med tanke på hvor skitten den er, og hvor hardt møkka satt. Mener likevel at dette ikke har noen særlig påvirkning på testen da skillet mellom de to konkurrentene ikke var så bredt. Hvilken felgrens som ble satt på hvilken side av felgen var helt tilfeldig.

Noen vil kanskje lure på hvorfor jeg valgte å kjøre testen på innsiden av felgen, og ikke på utsiden, men dette skyldes enkelt og greit at det sitter mer dritt på innsiden, og dermed ville gi meg en bedre pekepinne på hvor effektive felgrensene er. En annen ting å tenke på er at det er stor forskjell på hvor skitne felgene er, og man kan ikke sammenligne resultatet på en felg med en annen.

Som de fleste andre tester er det en person sin subjektive mening som bestemmer resultatet av testen. Har derfor prøvd å dokumentere resultatene så godt jeg kunne, slik at også du kan se hvordan de fungerer. Derfor valgte jeg også å ta bilder av hvordan felgrensen fungerte kun ved virketid og avspyling, noe som er i tråd med det økende fokuset mot en berøringsfri vask.

Jeg poengterer likevel at det var jeg som tok avgjørelsen om hvilken jeg mente var best, og at det selvsagt går litt på skjønn. Andre som gjennomfører en lignende test vil muligens få andre resultater enn meg, men vinneren jeg kårer gjennom denne testen er den jeg ville valgt fremfor de andre, om effekten er det eneste som betyr noe. At noen kan blandes ut tas ikke med i beregningen her.

Skitten som sitter på felger kan deles inn i tre deler etter at man har spylt av dem. Man har trafikkfilm, bremsestøv og til slutt, tjære og asfaltflekker. Trafikkfilmen kan man fjerne greit med bare såpevann og en washmitt, mens bremsestøv og tjære krever hardere midler. De fleste av felgene jeg har testet på har hatt alle disse tingene, så mener at felgrensene har fått prøve seg mot "realistiske" motstandere

Det ble brukt en Swissvax Wheel Brush fordi jeg enkelt kunne kontrollere trykket jeg brukte på kosten med denne, og at jeg da kunne gjøre det likest mulig for alle jeg testet på. En børste med stivere bust ville helt sikkert gjort en mer grundig jobb med å "skure" vekk skitten, men fokuset i denne testen var mer å teste om felgrensen var effektiv enn om jeg klarte å fjerne møkka med muskelkraft

Hele gjengen samlet

00-00-05.jpg

Da var det på tide å sette opp parene mot hverandre. Da det skulle skilles mellom de syrefrie og de syrebaserte felgrensene, ble først de syrefri skrevet opp på papir.

2812e216.jpg

Ble deretter klippet opp, brettet sammen og lagt oppi en kopp

eb0a7520.jpg

Og så var trekningen i gang

11c7c349.jpg

2f225ddf.jpg

Det totale oppsettet ble som følger

01a6988c.jpg

Deretter fikk de syrebaserte felgrensene samme metode. Oppsettet for dem ble slik

f77f3774.jpg

Totalt sett ser det da slik ut

Oppsettcopy.jpg

(En stund ut i testen fant jeg ut at jeg ikke fikk tak i CG Sticky eller Autosmart Smart Wheels på tenkt måte, så dermed uteble de fra testen. Da jeg ikke fikk tak i disse bestilte jeg et par andre felgrenser fra en engelsk nettbutikk, men disse har desverre ikke kommet enda, selv etter 4uker (burde nok brukt norske nettbutikker hehe) Oppsettet lot jeg likevel bli stående for enkelthets skyld.)

Litt info om de ulike felgrensene:

Meguiars Wheel Brightner

På utenlandske forum blir MG WB brukt som en siste løsning for enkelte, når alt annet svikter med hensyn til felgrens. Den er syrebasert (pH 5,5), og skal være veldig sterk. Meguiars selv skriver at denne er syrefri, men da den er under pH 7 kategoriserer jeg den som en syrebasert felgrens.

Har selv testet den en del i mine tidligere dager, før jeg fant ut at syrebasert felgrens kunne være "farlig." Et problem med denne er at når den får stå urørt i sprayflasker krystalliserer den seg i pumpene slik at den blir ødelagt. Er derfor viktig at man ihvertfall på billigere pumper (som MG sine egne) og Biltema sine trykk-kanner, tømmer dem før man setter dem vekk. Gardena sine trykkflaske har midlertidig fungert bra med denne, uten at det var nødvendig å tømme pumpa.

Selv om den er syrebasert lukter den, etter min mening, veldig bra. Den lukter faktisk marsipan!

Meguiars Hot Rims All Wheel Cleaner

Hadde ikke noen spesielle forventninger angående denne felgrensen, da jeg ikke har hørt noe spesielt om den. En noe rotete bruksanvisning med motstridende tall gjør at man kan tvile litt på hvordan den egentlig skal brukes. Med alt fra 15sekunder til 2minutter jobbtid, vil resultatene variere veldig mye. I testen ble det fulgt den engelske oversettelsen

Lukten av denne er også preget av å inneholde mye sterke kjemikalier, men den har en friskere lukt enn de andre som går i samme kategorien på lukt

Ferrobet Rustvask

Dette er nok en slags outsider når det gjelder felgrens. Den skal være veldig sterk, og som navnet sier skal den også være veldig effektiv på rust. Dette er noe både jeg og en del andre har fått testet ut. Fungerer utmerket på skikkelig skitne stålfelger, mens kan også brukes på aluminiumsfelger. Man må bare være forsiktig med å ikke la den tørke på felgene, og dermed bare ta en og en felg med mindre du er veldig rask. Vær obs på at den ikke bør brukes på kromfelger.

Krom

Lukten på denne er ikke noe for de med sarte sjeler. Den er meget sterk, og har hatt følelsen av at jeg går og lukter på den hele dagen etter jeg har brukt den. Blir liksom ikke kvitt lukten helt.

Duragloss #851

Duragloss er nok ikke de som er mest representert på markedet når det gjelder felgrenser. Tok likevel med denne for å se om de hadde noe å bidra med på felgfronten. Hadde ikke lest noe om denne på forhånd, så hadde heller ikke noen forventninger om hvordan denne virket. Den er laget til bruk på aluminiumsfelger, men det advares mot å bruke den på høypolert aluminium, og felger med klarlakk. Tok likevel sjansen på å bruke denne på "vanlige" felger med klarlakk

Lukten kan bare beskrives som at den er preget av å ha sterke kjemikalier i seg

Scholl Rim7

Denne kom på markedet i høst for oss vanlige forbrukere her i Norge gjennom Scandicshine. I følge leverandør skal den kunne gjøre felgene rene uten fysisk berøring, altså bare ved å spraye på, vente en stund og deretter spyle det av med en hageslange. Om den faktisk er så effektiv som de mener, er det noe delte meninger om. Kjørte en test med denne i høst, og da klarte den ikke helt å nå opp til de resultatene den burde. Sprayeren på flaskene er noe som har gjort at den har fått en del pepper. Den sprer veldig dårlig, og får å få litt spredning i det hele tatt må man trykke veldig hardt og kontant. Dette gjør at den

Lukten på denne var noe bestemmelig, men har kommet fram til at den lukter som gul pasjonsfrukt. Noen dager faller den i smak, mens andre dager synes eg den ikke er så behagelig.

Swissvax Wheel

Dette er testens desidert dyreste felgrens, med 289kr for 250ml (pr 08/03-10). Dette gjør at den faktisk koster 1156kr pr liter. Altså ikke den man sløser mest med. Har bare så vidt prøvd denne tidligere, men da med gode resultater. Kan som mange andre blandes ut en del slik at den blir billigere i bruk, men med mildeste anbefalte kombo havner den på 289kr/literen. Blandeflaskene til Swissvax er ganske små, og pumpen på den gjør at man lett kan posjonere ut felgrensen sparsomlig over felgen. Dermed sløser man ikke unødvendig mye med den. Det jeg har tenkt litt på i ettertid, er om det egentlig ikke hadde vært nok med like stor mengde med de andre felgrensene, og at man da kunne spart mye penger med de fleste...

Jeg liker lukten på denne veldig godt, og har mange ganger vært frista til å smake på den. Den lukter peppermynte, og gjør at jobbing med denne er en glede.

P21S Power Gel

P21S Gel er en videreutvikling av den tidligere versjonen som ikke var i gel-form om jeg har forstått det rett. Prisen reflekterer at det er en videreutvikling, da prisen er over det dobbelt av den gamle. Har ikke testet den forrige versjonen, som forøvrig fremdeles kan kjøpes, så kan ikke uttale meg om hvordan de er i forhold til hverandre. Den er ganske sticky, altså henger den lenge på felgene. Dette gjør at virketiden på felgen er lengre, noe som burde tilsvare bedre rengjøringseffekt.

Det som nok kjennetegner denne for veldig mange er "vond lukt." Klarer ikke å beskrive lukten, men den er ubehagelig og ikke en jeg liker godt å jobbe med.

ValetPro Bilberry

Bilberry er nok en av de mest vanlige felgrensene blant oss detailere, og de aller fleste har vært innom den. Er også favoritten til mange, og var også min en stund. I tilleg til MG WB er dette den andre felgrensen jeg har hatt på trykkflasker, og denne har ikke tatt livet av pumpen på Biltema sin slik MG WB gjorde. Kan både skyldes at den er syrefri, og at den ikke krystalliserer seg. Et minus med denne er at den ikke er så tyktflytende, noe som gjør at den ikke holder seg på felgen så lenge.

Lukten er jeg noe usikker på. Av og til synes jeg den lukter snus, mens andre ganger er det mer en lukt av solbær. Litt ubestemmelig altså. Den er ikke så ubehagelig som andre kandidater, men heller ikke like god som de bedre.

Muc-Off Wheel Cleaner

Med Muc-Off sin felgrens har jeg også med en felgrens som er beregnet på "hverdagsvasken", og ikke de helt store prøvelsene. Det jeg stiller meg noe spørrende til er hvorfor en produsent sikter på å lage en svak felgrens til hverdagsvasken, og ikke bare en som er noe sterkere men likevel kan blandes ut? Synes at den er litt tyntflytende, og forsvinner fra følgene noe fort. Dette gjør at den ikke kan ligge for lenge på felgen, og at den heller ikke er den mest ideelle på sommerstid når det er veldig varmt.

Å jobbe med Muc-Off sin felgrens er en noe rar opplevelse da man er vant med at de har en særegen lukt, på både godt og vondt. Denne klarer jeg ikke å finnen lukt på i det hele tatt! Egentlig litt greit da felgrenser oftere lukter vondt enn godt ;)

Chemical Guys Diablo Rim and Wheel Cleaner Gel

Chemical guys har en del ulike felgrenser, og dette er den siste som har kommet til Norge. Det som er rart med denne er den ekstreme konsistensen den har. Den MÅ bare være den mest tyktflytende felgrensen som er på markedet. Man skjønner den er tyktflytende når man ser luftboblene som er i flaska, men når man sprøyter den ut er det som å sprøyte ut en blanding av syltetøy og gele. Brukes den ren på felgene må den spres med en kost, og jeg tror nesten at den fungerer bedre utblandet enn ren da den klarer å trenge bedre gjennom skitten om den er litt mer flytende. Får du denne på hendene føles det også som om man har sølt syltetøy pga konsistensen, da den både er tyktflytende og veldig veldig klissete. Reklamen sier at den kan blandes ut og fremdeles beholde sin sticky egenskap, og det er noe jeg er helt overbevist om at den klarer.

Ut fra hva jeg har lest meg til på nettet har denne mye av de samme egenskapene som CG Sticky, men er ikke like sterk og derfor enda mer sikker på felgene.

Noe annet spesielt med denne er at den har en utrolig søt lukt, nesten som sukkertøy! Hold denne unna unger, for de kommer garantert til å ville smake på godteriet!

Chemical Guys Premium Blue - Premium Wheel Rim And Wheel Well Cleaner Degreaser

Chemical Guys kan dette med lange navn på felgrensene sine, og denne er ikke noe unntak. Går normalt under navnet Premium Blue. Fargen er naturligvis også blå, og den er veldig tyntflytende. Har ikke så mye erfaringer med denne, men vet at det finnes de som sverger til denne. Regner da med at den faktisk duger til noe ;)

Lukten er typisk Chemical Guys, altså sterk og kjemikalielukt. Kan minne litt om Jiff

Autoglym Custom Wheel Cleaner

Autoglym sin felgrens er nok felgrensen i denne testen som er mest brukt av "mannen i gata" pga tilgjengelighet gjennom bensinstasjoner og mange bilrekvisitaforhandlere. Den har fått mye bra kritikker på engelske forum, så tenkte denne også skulle få en sjanse til å vise hva den duger til. Noe man merker seg med denne når man leser bruksanvisningen til den, er at den har en veldig kort arbeidstid, på bare et minutt.

Lukten på denner ganske sterk, men noe svakere i lukt enn Chemical Guys sine. Kan minne om Jiff, men noe mildere

Espuma Revolution Wheel Cleaner

Denne felgrensen er relativt ny på det norske markedet. Ifølge fabrikanten skal den brukes 1:10, noe som vitner om både en veldig effektiv, og en veldig økonomisk felgrens. Tidligere brukererfaringer fra DCN er litt tvetydige, i og med at noen liker den veldig godt mens andre ikke er helt overbevist.

Konsistensen ser veldig flytende ut, men den er ganske tyktflytende som gjør at den henger godt på felgen. Den er ikke i samme liga som CG Diablo, men mer som P21S og Rim7 med tanke på konsistens.

Lukten er vanskelig å beskrive, og den lukter ikke veldig sterkt. Ulike folk har prøvd å komme med en uttalelse om hva den lukter, og konklusjonen er nok at den lukter litt fiskeaktig ;) Heldigvis er den

Chemical Guys Grime Reaper

Grime Reaper er en form for APC som skal være sterkere enn syre. Siden alt under pH 7 i teorien kan kalles en syre, betyr dette ikke nødvendigvis at den er så sterk.

Nå er det slik at detailere gjerne vil ha spesifikke produkter til hver del av prosessen bilen går gjennom, men en god APC kan sannsynligvis dekke mange av disse virkeområdene. Derfor ble denne valgt for å brukes i denne testen... Har ikke hatt altfor gode erfaringer med denne tidligere da jeg ikke synes den tar så mye møkk som den reklameres for å ta, men den må få en sjanse.

Lukten er ikke altfor sterk når man lukter på den i flaska, men når den sprayes ut føles den utrolig sterk. Vanskelig å beskrive lukten, men kan egentlig bare si at den lukter sterkt vaskemiddel, noe lignende Jiff.

Så, etter maaange timer på dataen og en del liter felgrens senere, her er endelig testen :D Enjoy!

Runde 1 - Syrefri

Oppsettcopy.jpg

Runde 1-1

P21S Gel vs Scholl Rim7

Første par ut er P21S Gel mot Scholl Rim7

Felgene her ble satt inn med CG Wheel Guard i august, og kjørt frem til desember. Det ble brukt en del felgrens i perioden, og mot slutten var det ikke mye antydninger til at felgbeskyttelsen fremdeles var der. Etter at de ble byttet ut med vinterfelger ble de ikke vasket, og de var også kjørt en stund uten felgvask, noe de bærer preg av.

Slik så begge felgene ut før de ble rørt

01-01-101.jpg

01-01-102.jpg

Først ut er P21S

01-01-103.jpg

Etter spyling med høytrykksspyler så felgene slik ut

01-01-104.jpg

01-01-105.jpg

01-01-106.jpg

Satt inn med felgrens

01-01-107.jpg

Ble latt stå på i ti minutt før inspeksjon og avspyling

01-01-109.jpg

01-01-110.jpg

01-01-111.jpg

01-01-112.jpg

01-01-113.jpg

Ble deretter brukt en Swissvax felgbørste for å rengjøre dem. Slik ble resultatet

01-01-114.jpg

01-01-115.jpg

01-01-116.jpg

Neste ut var Scholl Rim7

01-01-117.jpg

Etter avspyling

01-01-118.jpg

01-01-119.jpg

01-01-120.jpg

Sprayet på felgrensen

01-01-121.jpg

Etter 10minutt så det slik ut

01-01-122.jpg

01-01-123.jpg

01-01-124.jpg

Felgrens blir spylt av

01-01-125.jpg

01-01-126.jpg

Etter en runde med børste

01-01-127.jpg

01-01-128.jpg

01-01-129.jpg

Min opplevelse av produktene i forhold til hverandre er at Rim7 har en mye mer behagelig lukt og dermed greiere å jobbe med, men er ikke like sticky som P21S. Begge stod seg godt på felgene, men P21S holdt seg bedre. Man får også en mye større følelse av at P21S rengjør bedre med tanke på hvordan man ser møkken gir etter etter litt virketid. Etter avspyling så jeg også at P21S fjernet mer, samt at etter børstebruk var mer møkk fjernet av denne enn Rim7 da møkka hang løsere.

Vinneren av denne runden er altså P21S, selv om det ikke er noen overlegen seier

01-01-130.jpg

Da denne testen ble gjennomført på to forskjellige felger er det litt vanskeligere å måle dem opp mot hverandre. Jeg mener likevel jeg fullt og holdent kan stå for begrunnelsen da jeg tidligere har testet disse opp mot hverandre med samme resultat

Runde 1-2

Muc-Off Wheel Cleaner vs Chemical Guys Diablo

Andre par i testen om felgrensens trone er Muc-Off Wheel Cleaner mot Chemical Guys Diablo Rim and Wheel Cleaner Gel. Den ene reklameres som en hverdags felgrens, mens den andre skal være en tyktflytende felgrens som skal ta ekstreme mengder skitt selv sterkt utblandet. Vi får se på det...

Paret står klar

01-02-01.jpg

Først ut ble Muc-Off

01-02-02.jpg

Inspeksjon

01-02-03.jpg

01-02-04.jpg

01-02-05.jpg

Etter avspyling

01-02-06.jpg

01-02-07.jpg

Felgrensen ble deretter sprøytet på. Den er rosa i flasken, men man ser ikke mye til fargen når man sprøyter den ut. Ser også at den er veldig tyntflytende

01-02-08.jpg

Etter 5 minutter (anbefalt 3-5 minutter) så det slik ut

01-02-09.jpg

01-02-10.jpg

Deretter ble felgrensen spylt av igjen. Ikke veldig stor forskjell fra før den ble sprøytet på

01-02-11.jpg

01-02-12.jpg

Etter en runde med kosten

01-02-13.jpg

01-02-14.jpg

Ble så vidt merkbare forskjell

01-02-15.jpg

Neste ut var Chemical Guys Diablo

01-02-16.jpg

Inspeksjon

01-02-17.jpg

01-02-18.jpg

01-02-19.jpg

Etter avspyling, ikke så mye forskjell

01-02-20.jpg

01-02-21.jpg

Felgrensen ble så sprayet på. Usannsynlig tyktflytende!!!

01-02-22.jpg

01-02-23.jpg

Ikke helt holdbart med så stor spredning, og skulle alt bli dekket måtte jeg nok ha brukt en hel flaske! Derfor måtte det fordeles ut litt med kost

01-02-24.jpg

Den kan stå så lenge som man ønsker, og tror ikke at det er fare for at den vil tørke på denne siden av nyttår... Fikk stå på i 10minutter før dette var resultatet

01-02-25.jpg

01-02-26.jpg

Etter avspyling

01-02-27.jpg

01-02-28.jpg

Ikke veldig stor forskjell her heller, så da var det frem med en kost

01-02-29.jpg

01-02-30.jpg

01-02-31.jpg

Og til slutt et par 50/50 bilder av de to rivalene

01-02-32.jpg

01-02-33.jpg

Denne testen gav utrolig nok ikke noen veldig klar vinner. Felgene er ikke veldig skitne, og det som sitter på dem sitter nok ganske bra. Derfor er det ikke så lett å se forskjellen på resultatene. Likevel gir egenskapene til ene felgrensen, i tillegg til et litt bedre resultat en vinner.

Vinneren er her Chemical Guys Diablo

Runde 1-3

Swissvax Wheel vs Autoglym Custom Wheel Cleaner

Her skulle allemanns felgrensen prøve seg mot testen mest eksklusive. Autoglym Custom Wheel Cleaner er nok den som er mest tilgjengelig for folk flest, og ironisk nok ble den trukket til å møte Swissvax Wheel som er testens dyreste og mest sannsynlig kan regnes som den mest eksklusive.

Testens to utfordrere klar til dyst

01-03-01.jpg

Først ut ble Autoglym Custom Wheel Cleaner

01-03-00.jpg

Et par bilder av utgangspunktet

01-03-02.jpg

01-03-03.jpg

Og deretter etter avspyling

01-03-04.jpg

01-03-05.jpg

Felgrensen ble deretter sprøytet på felgen. Skummer bra, så er lett å se om den dekker hele området

01-03-06.jpg

I følge Autoglym er det anbefalt 1min virketid, og etter dette ble så det slik ut

01-03-07.jpg

Etter en runde høytrykksspyleren var dette resultatet. Så ikke ut som at bare høytryk hjalp veldig

01-03-08.jpg

Så gikk jeg over med børste

01-03-09.jpg

01-03-10.jpg

Og et par 50/50 bilder av behandlet og ubehandlet område

01-03-11.jpg

01-03-12.jpg

Og så var det på tide å gi Swissvax Wheel en sjanse

01-03-13.jpg

Eter spyling med høytrykksspyler

01-03-14.jpg

01-03-15.jpg

Felgrens sprøytet på felgen. Er veldig tyntflytende i konsistens, og heller ikke veldig lett å se om man får dekket hele felgen. Ble derfor sprøytet på rikelig ;)

01-03-16.jpg

Fikk stå i 3 minutter, som er Swissvax sin anbefalte virketid. Da så det slik ut. Ikke lett å se om det virker eller ikke

01-03-17.jpg

01-03-18.jpg

Ble så spylt igjen.

01-03-19.jpg

01-03-20.jpg

Virket som om denne fjernet mer med kun avspyling, da man så at møkk forsvant under spylingen. Kan også bare være synsbedrag da denne felgrensen er "viser alt", mens skummet fra Autoglym sin skjuler effekten mer.

Etter børstebruk ble det slik.

01-03-21.jpg

01-03-22.jpg

Og til slutt 50/50 bilder av de to mot hverandre.

01-03-24.jpg

01-03-25.jpg

01-03-27.jpg

Felgene jeg brukte i denne testen har nok ikke blitt vasket skikkelig innvendig på maaaange år, så er nok ikke slik de fleste av oss her inne møter, hvertfall ikke på våre egne biler. Derfor er det kanskje litt rart å bruke slike på en test, men man ser i det minste skikkelig hva de duger til. Autoglym sitt skum dekker fint på felgen, men det renner fort av igjen, selv på ubehandlede skitne felger. Swissvax Wheel lå bedre på felgene, selv etter lengre tid. Det var også denne som så best ut ved avspyling da man så skitten forsvinne vekk. Swissvax sin halvdel var verre enn den Autoglym fikk, men 50/50 bildene talte klart for den ene kandidaten etter min mening.

Vinneren av denne runden blir altså Autoglym Custom Wheel Cleaner

Runde 1-5

ValetPro Bilberry vs Chemical Guys Premium Blue

Femte par ut er ValetPro Bilberry Safe Wheel Cleaner mot Chemical Guys Premium Blue Wheel, Rim and Wheel Well Cleaner Degreaser (slitsomt navn ja)

Starter med Bilberry

01-05-001.jpg

Inspeksjon etter avspyling

01-05-002.jpg

01-05-003.jpg

01-05-004.jpg

Felgrens påført

01-05-005.jpg

Lot virke i 10minutter, før det ble spylt av

01-05-006.jpg

01-05-007.jpg

01-05-008.jpg

01-05-009.jpg

01-05-010.jpg

01-05-010.jpg

Deretter ble det brukt børste, og da så det slik ut

01-05-012.jpg

01-05-013.jpg

01-05-014.jpg

Deretter var det Chemical Guys Premium Blue

01-05-015.jpg

Inspeksjon

01-05-016.jpg

01-05-017.jpg

01-05-018.jpg

Påført

01-05-019.jpg

Lot virke i 10minutt før det ble spylt av

01-05-020.jpg

01-05-021.jpg

01-05-022.jpg

01-05-023.jpg

01-05-024.jpg

Og så var det på tide med børste, med dette som resultat

01-05-025.jpg

01-05-026.jpg

01-05-027.jpg

Hadde en soleklar favoritt til denne runden, men man får alltid overraskelser ;) Er egentlig ikke noen stor fan av Bilberry med hensyn til lukt, men i forhold til Premium Blue er den veldig mye bedre. Vil tro at Premium Blue ikke vil være så bra om den får fordampe på varme bremser, så kan være lurt å passe på litt her. Vinneren her var veldig klar, og den fjernet mye møkk bare gjennom høytrykksspylingen. Vinneren er Chemical Guys Premium Blue

01-05-028.jpg

Runde 1-6

Chemical Guys Grime Reaper vs Espuma Revolution Wheel Cleaner

Denne runden var litt utenom det vanlige da jeg ville prøve en "allrounder" som felgrens. Chemical Guys sin Grime Reaper kan brukes til en del, så hvorfor ikke teste den som felgrens også. Motstanderen var Espuma Revolution som jeg aldri før har testet. Stor takk til blankbil for en sampel av denne så jeg kunne få testet den :)

Rundens konkurrenter er klare til utfordringen

01-06-01.jpg

Startet med Espuma Revolution

Før høytrykksspyling

01-06-02.jpg

01-06-03.jpg

01-06-04.jpg

Etter spyling

01-06-05.jpg

01-06-06.jpg

Produktet blir sprayet på

01-06-07.jpg

01-06-08.jpg

Lot dette stå å godgjøre seg i 5-10minutt før det ble spylt av igjen (begge felgrensene fikk stå like lenge). Da så det slik ut

01-06-09.jpg

01-06-10.jpg

Så at litt løste seg opp og rant

01-06-11.jpg

01-06-12.jpg

Ble deretter spylt av igjen, før deg ble godt over med en børste

01-06-13.jpg

01-06-14.jpg

01-06-15.jpg

01-06-16.jpg

01-06-17.jpg

Å se på kanten rundt anleggsflaten får man et bra inntrykk av hvor bra denne fjerner møkka.

01-06-18.jpg

Deretter var det på tide å få testet Chemical Guys Grime Reaper

Skittent og fælt før avspyling

01-06-19.jpg

01-06-20.jpg

01-06-21.jpg

Etter avspyling. Ikke så mye forskjell egentlig

01-06-22.jpg

01-06-23.jpg

Grime Reaper blir sprøytet på

01-06-24.jpg

01-06-25.jpg

Etter 5-10min så det slik ut. Pga konsistensen var det ikke mye som lå igjen

01-06-26.jpg

01-06-27.jpg

Etter avspyling igjen. Så ikke så mye forskjell etter avspyling egentlig

01-06-28.jpg

01-06-29.jpg

01-06-30.jpg

Gikk deretter over med Svissvax Wheel Brush, og da kom resultatene frem

01-06-31.jpg

01-06-32.jpg

01-06-33.jpg

01-06-34.jpg

50/50 bilde av resultatet

01-06-35.jpg

01-06-36.jpg

Etter avspylingen var jeg 110% sikker på at det kom til å bli en enkel seier for Espuma, da jeg både så at den tok mer og at man så forskjell før/etter avspylingen. Var ikke like tydelig på Grime Reaper. Når det ble brukt børste var det tydelig at Grime Reaper også hadde løsnet møkka bra, og Revolution var ikke lengre like sikker i ledelsem.

Likevel ble det her en seier til Espuma Revolution Wheel Cleaner. Det var den som hang lengst på felgen, den gjorde en bedre jobb uten fysisk bruk og sluttresultatet var også litt bedre.

Runde 2 - Syrefri

Runde1copy.jpg

Runde 2-1

P21S Gel vs Chemical Guys Diablo

Nå skulle P21S møte Chemical Guys Diablo

Konkurrentene

02-01-01.jpg

Venstre side ble tildelt P21S. Først et par bilder

02-01-02.jpg

02-01-03.jpg

02-01-04.jpg

Etter en runde med høytrykksspyleren så det slik ut. Fremdeles mye dritt som henger igjen

02-01-05.jpg

02-01-06.jpg

P21S ble deretter sprayet på

02-01-07.jpg

02-01-08.jpg

02-01-09.jpg

Etter 10 minutters jobbtid var det tydelig at noe hadde skjedd

02-01-10.jpg

02-01-11.jpg

02-01-12.jpg

Dette ble så spylt av, med dette som resultat

02-01-13.jpg

02-01-14.jpg

Felgrensen ble igjen sprayet på felgen, og den fikk så i 5 minutter før det ble gått over med en Swissvax felgbørste

02-01-15.jpg

02-01-16.jpg

02-01-17.jpg

Deretter var det Diablo sin tur

02-01-18.jpg

Før avspyling

02-01-19.jpg

02-01-20.jpg

02-01-21.jpg

Etter en runde med høytrykksspyler var dette resultatet

02-01-22.jpg

02-01-23.jpg

Sprayet deretter på CG Diablo, men som vist tidligere er den veldig tyktflytende, og måtte deretter fordeles rundt med en børst

02-01-24.jpg

02-01-25.jpg

Etter 10minutter så det slik ut. Bare såvidt det er mulig å se at den har "forflyttet" seg

02-01-26.jpg

02-01-27.jpg

Høytrykksspyleren ble brukt

02-01-28.jpg

02-01-29.jpg

Etter nok en påføring, 5 minutters ventetid og påfølgende børsting så det slik ut

02-01-30.jpg

02-01-31.jpg

02-01-32.jpg

Til slutt et par bilder av dem mot hverandre.

02-01-33.jpg

02-01-34.jpg

02-01-35.jpg

Denne runden ble en relativt klar seier til P21S, både med tanke på hvor mye den tok uten berøring og hvor mye den tok med berøring. I tillegg tok den mer tjæreflekker, noe som absolutt er en stor fordel

Runde 2-2

Walkover med Autoglym Custom Wheel Cleaner

Denne runden skulle Autoglym Custom Wheel Cleaner egentlig fått møte Autosmart Smart Wheels eller Chemical Guys Sticky. Da jeg ikke fikk tak i noen av disse ble det en walkover for Autoglym CWC. Lurte på om jeg skulle teste den mot en av de andre som røk ut i runde 1, men fant ut det ville blitt urettferdig om ikke alle sammen fikk en sjanse til da. Derfor fikk tilfeldighetene seire, og Autoglym fikk en litt billig billett til finalen...

Runde 2-3

Chemical Guys Premium Blue vs Espuma Revolution Wheel Cleaner

Denne runden var min andre mulighet til å teste Espuma Revolution, som ikke overbeviste altfor mye første runden. Motstanderen her var Chemical Guys Premium Blue, som tross alt slo ut ValetPro Bilberry. Altså en verdig motstander etter min mening

Motstanderne klar til dyst

02-03-01.jpg

Først ut her ble Chemical Guys Premium Blue

02-03-02.jpg

Inspeksjonsbilder før avspyling

02-03-03.jpg

02-03-04.jpg

Etter en rask avspyling

02-03-05.jpg

02-03-06.jpg

Felgrensen ble deretter påført og så slik ut

02-03-07.jpg

02-03-09.jpg

Etter ca 10 minutter var det fremdeles noe igjen. Ikke den som henger lengst, men fungerer

02-03-10.jpg

02-03-11.jpg

Ble deretter spylt av, og dette var resultatet

02-03-12.jpg

02-03-13.jpg

Det ble deretter påført en ny runde med felgrens som fikk stå å virke i 5-10minutter før jeg gikk over med børste og fjernet så mye jeg klarte med den. Resultatet ble slik

02-03-14.jpg

02-03-15.jpg

Deretter var det Espuma Revolution sin tur

02-03-16.jpg

Inspeksjon før avspyling

02-03-17.jpg

02-03-18.jpg

Spylte deretter av den verste skitten med høytrykksspyler

02-03-19.jpg

02-03-20.jpg

Ble deretter sprøytet på. Som man kan se av bildet begynte det umiddelbart å renne av noe dritt

02-03-21.jpg

02-03-22.jpg

Etter ca 10minutter

02-03-23.jpg

02-03-24.jpg

Etter en liten avspyling ble det bra forskjell

02-03-25.jpg

02-03-26.jpg

Fikk deretter en ny runde felgrens som fikk stå å virke litt før det ble jobbet med en Swissvax Wheel Brush

02-03-27.jpg

02-03-28.jpg

Til slutt ble det et par 50/50 bilde av de to felgrensene. Først etter 10minutt virketid og avspyling

02-03-30.jpg

02-03-31.jpg

Og så etter en stund til med børste

02-03-32.jpg

02-03-33.jpg

Denne runden ble den klareste så langt. Premium Blue lukter sterkere enn Espuma sin, den henger dårligere på felgen og resultatet taler veldig klart for seg selv.

Vinneren blir derfor Espuma Revolution Wheel Cleaner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Runde 3 - Syrefri

Runde2copy.jpg

Runde 3-1

P21S vs Autoglym Custom Wheel Cleaner vs Espuma Revolution Wheel Cleaner

Kjører her en test med 3 forskjellige felgrenser i stedetfor bare 2, da man lettere ser forskjellene opp mot hverandre.

Da var endelig finalen kommet. Desverre fikk ikke Autoglym sin felgrens den konkurransen den skulle hatt mot Autosmart/CG Sticky sin felgrens, da jeg desverre ikke fikk tak i dem i tide til testen, Den er derfor kommet litt lettere til finalen enn den kanskje burde. P21S har nok vært min favoritt fra første dag, både erfaringsmessig og pga det jeg har lest rundt om. Espuma Revolution (ER) hadde jeg aldri prøvd før jeg begynte disse testene, og ut fra hva jeg har lest om det var det ikke noe entydig å juble for. Likevel er den nå kommet til finalen, så det er vel bare å begynne å vise bilder:

Først som må gjøres med felgen er å børste vekk løs sand slik at tapen som skal skille områdene fra hverandre får noe tak.

03-01-01.jpg

De tre felgrensene får tildelt hvert sitt område

03-01-02.jpg

En liten inspeksjon før avspyling

P21S

03-01-04.jpg

03-01-05.jpg

ER

03-01-06.jpg

03-01-07.jpg

AG

03-01-08.jpg

03-01-09.jpg

Felgene ble deretter spylt med høytrykksspyler for å fjerne løs skitt. Fikk stå å tørke et par minutt før felgrens ble påført

03-01-10.jpg

03-01-11.jpg

03-01-12.jpg

Da det har vist seg at mengden skitt på ulike steder på felgen kan variere veldig mye, er det her et bilde av skillene mellom de ulike felgrensene slik at dere kan se at de er ganske like tett inntil tapen som skiller dem

03-01-13.jpg

03-01-14.jpg

03-01-15.jpg

Da felgrensene har ulik anbefalt jobbtid, fikk de stå i ulik mengde tid. Først ut startet jeg med P21S og ER

03-01-16.jpg

03-01-17.jpg

På syrefri felgrens uten noen spesifikk

arbeidstd har jeg satt en grense på 10minutter. Derfor fikk disse to stå på i 9minutter før Autoglym, med en maksimal tid på 1minutt ble påført.

03-01-19.jpg

Da de 10 minuttene var gått så det slik ut

03-01-20.jpg

03-01-21.jpg

03-01-22.jpg

Autoglym stiller i en helt annen klasse enn de to andre med tanke på hvor godt den henger på felgen. Skummer bra, men renner fort av felgen til motsetning av P21s og ER

Felgene ble deretter høytrykksspylt uten noen videre berøring

03-01-24.jpg

03-01-26.jpg

03-01-25.jpg

Et par 50/50 bilder av resultatet

03-01-27.jpg

03-01-29.jpg

03-01-31.jpg

Mellom P21S og AG skilte det så å si ingenting. Skillene mellom ER og AG/P21S talte begge i fordel av ER, særlig skillet mot AG.

Deretter fikk felgen igjen påført de ulike felgrensene, og etter 5minutters jobbetid (1minutt for AG) ble de gått over med en Swissvax felgbørste. Resultatet ble som følger

03-01-33.jpg

03-01-34.jpg

03-01-35.jpg

03-01-36.jpg

03-01-37.jpg

03-01-38.jpg

Og så noen 50/50 bilder

03-01-40.jpg

03-01-39.jpg

03-01-41.jpg

03-01-42.jpg

03-01-43.jpg

03-01-44.jpg

Bildene taler ganske klart til fordel for Espuma Revolution her. Ser du nede i "bunnen" av felgene i fordypningene der ser du bra forskjellen på dem.

For å være sikker på at det ikke bare var tilfeldigheter, ble Autoglym sitt område (som var det som fremdeles var mest skittent) delt inn i to nye områder. Man fikk da et område som gikk mot P21S sitt gamle, og et mot ER sitt. De ble da fordelt slik at P21S nå fikk området mot der ER var tidligere, og motsatt for ER, altså mot P21S sitt gamle.

03-01-46.jpg

Måten jeg gjorde dette på, var at det ble påført P21S/ER på AG sitt gamle område. De fikk stå å jobbe i 5minutter, før det ble brukt børste på dem.

Her ser du P21S sitt gamle område til venstre, mens høyre siden er der hvor ER har stått i 5 minutt for så å blitt jobbet med.

03-01-47.jpg

03-01-48.jpg

Resultatet her er altså at det er omtrent like rent på begge sidene.

På venstre siden her er P21S jobbet med etter 5minutters jobbetid på gamle Autoglym området. Til høyre er det opprinnelige området til ER.

03-01-49.jpg

03-01-50.jpg

Som dere ser her er ikke P21S i nærheten av å få det like rent som det er på den gamle ER siden.

Tapen satt ca midt mellom der hvor P21S/ER står

03-01-51.jpg

Jeg antar at det er nå jeg skal kåre den aller beste felgrensen til å være Espuma Revolution, og det ville absolutt være den rette konklusjonen dersom det er kun det "overfladiske" renheten som er målet. Men her kommer det jeg mener er P21S sin store fordel, nettopp det at den kan løse opp tjære/asfaltflekker. Den klarer å løse opp disse svarte flekkene uten at man trenger å bruke Tardis og lignende.

Det som igjen trekker i en negativ retning for P21S er at den trenger en del tid for å løse opp asfalten. Har hatt P21S stående på felger en halv time uten at den har tørket opp (temperatur på ca 10grader), og den klarer virkelig å løse opp mye dritt på den tiden.

Men, skal jeg kåre en vinner ut av denne testen blir det Espuma Revolution Wheel Cleaner

Det skal også legges til at hvilke felgrenser som kom videre til andre runde kunne endre seg en del om oppsettet hadde vært anderledes, altså hvem som møtte hvem. Vil derfor si at kun P21S og

Men uansett, jeg vil si at målestokken for en felgrens uten tvil må være P21S/Espuma Revolution basert på hvor effektiv den er. Med tanke på lukt når ingen av dem helt opp akkurat. Selv om ingen av dem lukter spesielt godt, lukter de heller ikke så ekstremt mye slik at det blir altfor sjenerende. Espuma Revolution er nok den av de to jeg foretrekker med hensyn til lukt, men de har absolutt noe å lære av CG Diablo, eventuelt SV Wheel for å finne noe som er litt mer behagelig. En eventuell løsning er jo å bare gjøre som Muc-Off Wheel Cleaner som rett og slett har laget seg en felgrens som ikke lukter noe som helst!

Runde 1 - Syrebasert

RundeX1.jpg

Runde 1-1

Ferrobet Rustvask vs Meguiars Wheel Brightner

Denne duellen for de syrebaserte felgrensene går mellom Meguiars Wheel Brightner og Ferrobet Rustvask. Dette er ikke særlig vanlige felgrenser, av ulike årsaker. De er sterke begge to, og Ferrobet har den egenskapen at den er meget effektiv i fjerning av rust på felger. Men hvilken er egentlig mest effektiv for vanlig skitt på felger?

Klar til utfordring

X1-01-01.jpg

Først ut ble Meguiars Wheel Brightner. Et par inspeksjonsbilder før påføring av felgrensen

X1-01-02.jpg

X1-01-03.jpg

X1-01-04.jpg

Wheel Brightner er veldig tynn i konsistensen, så ligger ikke akkurat tykt på felgen ved påføring

X1-01-05.jpg

X1-01-06.jpg

Etter å ha fått virket et par minutter så det slik ut

X1-01-07.jpg

X1-01-08.jpg

Ble deretter spylt av

X1-01-09.jpg

X1-01-10.jpg

X1-01-11.jpg

Etter nok et par bilder fikk felgen en runde med Swissvax Wheel Brush, og da ble resultatet slik

X1-01-12.jpg

X1-01-13.jpg

X1-01-14.jpg

Etter dette var det Ferrobet Rustvask sin tur til å vise sine egenskaper. Først et par inspeksjonsbilder

X1-01-15.jpg

X1-01-16.jpg

X1-01-17.jpg

I likhet med Wheel Brighnet er Rustvasken også tyntflytende

X1-01-18.jpg

X1-01-19.jpg

Og etter noen minutter så man så mye av produktet

X1-01-20.jpg

X1-01-21.jpg

X1-01-22.jpg

Og ved avspyling

X1-01-23.jpg

X1-01-24.jpg

Etter en runde med børsten ble resultatet slik

X1-01-25.jpg

X1-01-26.jpg

Til slutt et 50/50 bilde

X1-01-27.jpg

Resultatet på denne testen kommer litt utydelig frem fra bildene, men det var ikke noen tvil for meg. Vinneren løsnet mer møkk ved bare høytrykksspyling og gjorde rengjøringen med kost en del enklere enn konkurrenten.

Vinneren ble her altså Meguiars Wheel Brightner

Runde 1-2

Meguiars Hot Rims All Wheel Cleaner vs Duragloss #851

Første test med Meguiars Hot Rims All Wheel Cleaner mot Duragloss #851. Begge disse er syrebaserte, og jeg har hverken hørt eller lest noe særlig om dem fra tidligere. Den største forskjellen mellom dem er at Meguiars sin skal fjernes nesten umiddelbart etter påføring (kan stå opp til 15sekund), mens Duragloss kan stå litt lengre, og fjernes etter 1-2minutter.

Dagens konkurrenter

X1-02-01.jpg

Først ut er Meguiars Hot Rims All Wheel Cleaner. Slik så det ut før avspyling

X1-02-02.jpg

X1-02-03.jpg

Etter avspyling

X1-02-04.jpg

Sprayeren til Meguiars lager greit med skum, men synes det renner ganske fort. Her er et bilde lit før avspyling (15-20sek)

X1-02-06.jpg

Og avspyling igjen

X1-02-07.jpg

X1-02-08.jpg

Klarte ikke å se noen forskjell før/etter ved bare avspyling. Gikk deretter over med børste, og fikk dette resultatet

X1-02-09.jpg

X1-02-10.jpg

X1-02-11.jpg

X1-02-12.jpg

Neste ut var Duragloss #851. Slik så det ut etter avspyling

X1-02-13.jpg

X1-02-14.jpg

X1-02-15.jpg

Felgrens blir sprayet på

X1-02-16.jpg

X1-02-17.jpg

X1-02-18.jpg

Skummer ikke på samme måten som Meguiars, men holder seg på felgen en stund likevel. Slik så det ut etter 2minutter

X1-02-19.jpg

X1-02-20.jpg

Løsnet en del møkk med bare å spyle av med høytrykksspyler. Et forsøk på 50/50 (noe skrått) litt utav fokus

X1-02-21.jpg

Etter børstebruk

X1-02-22.jpg

X1-02-23.jpg

X1-02-24.jpg

X1-02-25.jpg

Konkurrentene side om side

X1-02-26.jpg

X1-02-27.jpg

X1-02-28.jpg

Ingen av disse felgrensene lukter særlig bra, og er ganske så sterke med tanke på lukt. Tenker meg at de ikke er helt behagelige å få i seg når man sprayer på varme bremser (noe man selvsagt ikke bør gjør uansett ;) )

Noe av problemet med Meguiars sin felgrens er at den får stå på veldig kort tid, og dermed heller ikke like god tid som Duragloss sin til å trenge gjennom skitten. Kunne muligens fått litt bedre resultater ved å startet med børste med en gang for å få felgrensen til å trenge gjennom raskere, men nå har jeg satt opp noen forutsetninger jeg går etter. Dessuten var forskjellen såpass stor at det ikke er mulig å konkludere med noe annet enn det jeg gjorde synes jeg

Denne rundens vinner er Duragloss #851

Har i ettertid brukt Meguiars Hot Rims All Wheel Cleaner på skikkelig skitne felger, og da med bra hell. Da felgene var "kastevare" lot jeg felgrensen stå på i ca 5min før jeg brukte børste. Dette fjernet så å si alt, men ettersom bruksanvisningen anbefaler bare 15sekunder tar jeg utgangspunkt i at det er den rette måten, og det å la det stå på såpass lenge ikke er anbefalt. Kan vel si at den er effektiv, men ikke om man føler Meguiars sine anbefalinger.

I tillegg har jeg sett litt mer nøye på bruksanvisningen, og jeg har fulgt den engelske oversettelsen. Ser man på de ulike oversettelsene varierer avstanden man skal spraye fra 50-70cm, og virketden er fra 15sekunder til 2 minutter.

Runde 2 - Syrebasert

RundeX2.jpg

Runde 2-1

Meguiars Wheel Brightner vs Duragloss #851

Nå var det altså duket for finalen for de syrebaserte felgrensene. Finalistene var Meguiars Wheel Brightner som sikkert for mange er en kjent som en skikkelig sterk type, og Duragloss #851 som er noe mer ukjent.

Her står de klar

X2-01-01.jpg

Først ut ble Duragloss #851. Først et par inspeksjonsbilder før vask

X2-01-02.jpg

X2-01-03.jpg

X2-01-04.jpg

Deretter kom avspylingen

X2-01-05.jpg

X2-01-06.jpg

Felgrens påført

X2-01-07.jpg

X2-01-08.jpg

Etter litt virketid så det slik ut

X2-01-09.jpg

X2-01-10.jpg

Etter avspyling med høytrykksspyler ble det slik

X2-01-11.jpg

X2-01-12.jpg

Etter en omgang med børste ble resultatet som følger

X2-01-13.jpg

X2-01-14.jpg

Og til slutt for denne, først et 50/50 bilde etter kun avspyling av felgrensen, og så et etter at børsten ble brukt

X2-01-15.jpg

X2-01-16.jpg

Neste ut var Meguiars Wheel Brightner

X2-01-20.jpg

Inspeksjonsbilder

X2-01-17.jpg

X2-01-18.jpg

X2-01-19.jpg

Etter avspyling ble det slik

X2-01-21.jpg

X2-01-22.jpg

Wheel Brightner påføres

X2-01-23.jpg

X2-01-24.jpg

Og etter virketiden var over, 1 minutt, så det slik ut

X2-01-25.jpg

X2-01-26.jpg

Påfølgende høytrykksspyling avslørte følgende resultat

X2-01-27.jpg

X2-01-28.jpg

Etter en runde med Swissvax Wheelbrush

X2-01-29.jpg

X2-01-30.jpg

Og helt til slutt et par 50/50 bilder

X2-01-32.jpg

X2-01-33.jpg

X2-01-34.jpg

Som bildene ganske klart viser, er det ikke tvil om at Meguiars Wheel Brightner er den av disse to som er mest effektiv med hensyn til utseende på felgen etter en vask. Både resultatet etter kun avspyling og resultatet etter en runde med børst taler klart i MG WB sin fordel. Ikke bare er den mest effektiv, men etter min mening er lukten også mye bedre da den lukter marsipan :)

RundeX3.jpg

Etterord

En av de største forskjellene på de syrefrie og de syrebaserte felgrensene er hvor lang tid de kan ligge på felgene. En syrebasert felgrens har som regel kortere arbeidstid enn en som er syrefri. Fordelen med dette er at vasken går raskere og får full effekt av produktet, men ulempen er at man ikke bare kan spraye på felgrens og så gjøre andre ting i vaskeprosessen. Man må spyle den av med en gang man er ferdig, så den ikke får etset seg inn i felgen.

Angående det at en syrebasert felgrens er farlig, og at en syrefri felgrens er ufarlig er nok en sannhet med modifikasjoner. Meguiars Hot Rims har en pH på 1,5-2,5 og er nok den i testen som er lengst nede på skalaen. På motsatt side av skalaen ligger Autoglym Custom Wheel Cleaner som har en pH på 13,4.

Meguiars Wheel Brightner har en pH på 5,5, og er dermed ganske nærme nøytral. Er likevel en syrebasert felgrens, og bør brukes med stor forsiktighet.

P21S sin felgrens har en tekst på flaska som tilsier at den skal ligge på felgen i 5-10minutter ved lave temperaturer, mens på nettstedet deres er det kommentert at den kan ligge opp til to timer. Hvordan dette skal være mulig er litt uforstående for meg da jeg opplevde at den tørket opp etter ca 30minutter ved rundt 10 grader på de vertikale flatene. Likevel sier dette noe om deres tro på at den skal være ufarlig for felgen. pH på denne er mellom 8 og 9.

Chemical Guys sin Premium Blue og Sticky har en pH på mellom 11 og 12, mens Diablo har en pH som skal være tilnærmet nøytral. Det er muligens noe av årsaken til at denne har en "ubegrenset" arbeidstid på felgen. CG Premium Blue har ingen begrensning på arbeidstid, og det står bare: "Allow time to clean". Man kan da anta at den kan ligge lenge på felgen, og siden den tørker etter ikke altfor lang tid vil dette trolig være det som begrenser arbeidstiden. CG Diablo har som sagt en ubegrenset arbeidstid, og også her vil jeg tro det er når den tørker som gir en begrensning på når den bør spyles av. Jeg har hatt den liggende i 2 timer på en felg, og det var ikke før dette den begynte å tørke et par steder. Ved en lett avspyling var alle produktrester vekke, så dette kan ikke sies å være så farlig.

Ved å være noen av "outlayerne" på pH skalaen, vil også produktet ha kortere arbeidstid en en del andre. For eksempel har man Autoglym CWC mede en makismal kontakttid på 1 minutt, og Meguiars Hot Rims som har 15sekunder arbeidstid (om man skal stole på den engelske teksten.)

Og så litt diversebilder:

Et lite eksempel på hvor tyktflytende Diablo faktisk er. Først et bilde rett etter påføring og fordeling med en kost

4cd3842d.jpg

Neste bilde er etter en time

a5d06dea.jpg

Og etter to timer

85e82374.jpg

Ikke mye forskjell fra time til time... Litt helt i kantene som hadde tørket etter to timer, men ellers bare seigt kliss ;)

P21S Gel har den egenskapen at den forandrer farge når den får litt ufordring å jobbe med. Et eksempel:

00-00-01.jpg

00-00-02.jpg

Ved felger som ikke er veldig ille vil mange felgrenser kunne gjøre en veldig lik jobb, både de skikkelig sterke og de som er mindre skitne. Et eksempel her.

Fra venstre: Ferrobet Rustvask, Meguiars Wheel Brightner, Espuma Revolution Wheel Cleaner og ValetPro Bilberry

00-00-06.jpg

00-00-07.jpg

Ved felger som er verre, vil du få et noe annet resultat.

Venstre side er Bilberry og høre er MG Wheel Brightner

00-00-03.jpg

Høyre side er P21S og venstre er MG Wheel Brightner

00-00-04.jpg

Bonus

Ekstra 1

For "your pleasure" valgt jeg å sjekke et par ekstra felger med utvalgte felgrenser for å se hvordan noen av de mest vanlige av dem fungerer mot hverandre.

I tillegg ville jeg bekrefte resultatet jeg fikk i runde 1 med Bilberry mot CG Premium Blue, der de ble testet på hver sin felg og egentlig var veldig like.

Første felgen ble delt i 4, og de som ble testet på denne var Bilberry, P21S, CG Premium Blue og Scholl Rim7. Måten jeg testet på, var at felgrensene først ble påført på alle områder og deretter fikk stå i 10minutter. Deretter ble de avspylt med høytrykksspyler, for deretter å bli inspisert. Etter dette ble det igjen påført felgrenser med 1,5minutters mellomrom. Når et område hadde fått stå i 5minutt ble det børstet i 1minutt, og deretter spylt av. På den måten fikk alle områdene like virketid, og like lang børsting.

Slik så de ut før jeg begynte

00-00-08.jpg

00-00-09.jpg

Etter 10minutter og avspyling

00-00-10.jpg

00-00-11.jpg

00-00-12.jpg

00-00-13.jpg

Etter 5min virketid og 1 minutt børsting

00-00-14.jpg

00-00-15.jpg

00-00-16.jpg

00-00-17.jpg

Konklusjon etter avspyling:

P21S > Scholl Rim7

P21S > CG Premium Blue

Bilberry = Scholl Rim7

CG Premium Blue < Bilberry

Konklusjon etter børsting:

P21S > Scholl Rim7

P21S > CG Premium Blue

Bilberry > Scholl Rim7

CG Premium Blue = Bilberry (klarte ikke å skille dem)

Ekstra 2

Ville også teste Duragloss #851 mot Meguiars Hot Rims, for å finne ut om det var noe særlig forskjell på dem. I samme slengen tenkte jeg at jeg kunne teste vinneren av de syrefri, Espuma Revolution (i SV flaske), mot Bilberry.

De syrefri ble testet på samme måten som på forrige felg. De syrebaserte fikk 2 minutters virketid første runden, og deretter 1minutt virketid før 1minutt børsting.

Så skittent var det, like etter påføring

00-00-18.jpg

00-00-19.jpg

Etter avspyling

00-00-20.jpg

00-00-21.jpg

00-00-22.jpg

00-00-23.jpg

Og etter børsting

00-00-24.jpg

00-00-25.jpg

00-00-26.jpg

00-00-27.jpg

Konklusjon før børsting:

Bilberry < Espuma

Espuma < Duragloss #851

MG Hot Rims < Bilberry

Duragloss #851 > MG Hot Rims

Konklusjon etter børsting:

Bilberry < Espuma

Espuma = Duragloss #851

Duragloss #851 > MG Hot Rims

Meguiars Hot Rims > Bilberry

Om det SKAL kåres en vinner av Espuma mot Duragloss #851, ville jeg gått i favør av Espuma, men absolutt ingen klar vinner her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syke mann! Dette var grundig arbeid, og må ha tatt masse tid. Imponert!

hvis du går inne her http://www.detailersclub.no/forum/forum/6-show-and-shine/ så finner du flere som er minst like gærne....

er en del tråder der inne som gjør at man ikke lenger blir så veldig stolt av et par timer poleringsjobb på vårparten.

Men, kred til adios for jobben. må ha tatt noen timer gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tilbakemeldinger folkens!

Kan vel regne fra 30min og opp til over en time pr test, litt etter om jeg kunne teste dem samtidig eller ikke. Så kommer bilderedigering, skriving osv i tillegg, så ja det hat nok gått et par timer totalt

Ble stort sett bare testet en felg for hver gang jeg tok en test, så var ikke så vanskelig å huske. Passet bare på å prøve å skrive for hver gang så jeg ikke skulle måtte ta alt helt til slutt

Bilberry er absolutt ikke noen dårlig felgrens, men det er som du sier andre som er bedre. Vet hvertfall at jeg kommer til å kjøpe Espuma neste gang, da den heller ikke er så dyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...