Odd-M Posted April 18, 2010 Posted April 18, 2010 Da har jeg omsider degradert min tilårskomne E39 530dat fra servicebil til gjør-det-selv-bil. Skal skifte olje og alt av filter i dag, men har aldri tidligere skiftet dieselfilter. Hvordan er fremgangsmåten? Bare skru det av og sette på det nye?
Guest Posted April 18, 2010 Posted April 18, 2010 det i motorrommet er bare å skru opp lokket og bytte. Skal du bytte inline filter/pumpe også? Dette kan være lurt, det er da bare å delvis ta ned plastikken under førerern (ta ned siden som er mot "senter" av bilen) og enkelt å greit bytte. Etterpå, skru på tenning, la den stå på i over 1 minutt, da bgynner den å lufte på egenhånd.
Odd-M Posted April 18, 2010 Author Posted April 18, 2010 M57 skiller seg fra M51 på mange måter. På M57 er filteret skrudd fra undersiden mot en brakett. Det er ikke noe filter på inlinepumpa. http://www.realoem.com/bmw/diagrams/c/w/251.png
Guest Posted April 18, 2010 Posted April 18, 2010 jeg tenkte ikke på m51..jeg har selv en m57.. blanda dog hvor man tar ut filteret med m47.. men, jo det er bare å bytte. og jo, det er filter på inlinpumpa.. det er normalt denne som byttes ifm service og filterbytte... husk lufting, dog gjøres jo dette automatisk.. bare la tenning stå på i noen min..
Odd-M Posted April 18, 2010 Author Posted April 18, 2010 I profilen din står med 525 TDS. Det er i såfall en M51? Det er ikke noe filter under bilen på inlinepumpa. Jeg har i allefall aldri sett det og det står ingenting om det i delekatalogen. Den pumpa har jeg forøvrig byttet. Dieselfilteret står fremme i motorrommet på høyre side sett forfra.
Guest Posted April 18, 2010 Posted April 18, 2010 profilen min er ikke oppdater siden jeg begynte her. Jeg jobba som mekaniker hos merkeforhandler av bmw før, så håper nå at jeg, eller hverfall dem, vet hva dem prater om. inlinepumpa er også et filter, det er ikke noe ekstra filter, selve pumpa er et filter. men har du byttet denne så er det jo ikke noe problem. Og ja, det er dette som normalt byttes ifm service. akkurat hvorfor har jeg selv lurt på, men det er nå sånn da..
Odd-M Posted April 18, 2010 Author Posted April 18, 2010 Hmm.. Jeg synes det er meget forunderlig at et "filter"/pumpe til 4000,- byttes ved service. Det står absolutt ingenting om dette i serviceprogammet i serviceheftet.
Guest Posted April 18, 2010 Posted April 18, 2010 neivel. hvorvidt det koster 4000 kroner skal jeg ikke krangel på. gidder heller ikke å sjekke.. på servicer hvor dieselfilter skulle byttes, var det dette/denne som ble byttet. hvilket serviceprogram du ser på vet jeg ikke.. du kan prøve å sjekke med KSD, som er systemet som bmw bruker når man legger inn deler og arbeid på en ordre.. i servicehefte står jo absolutt ikke alt.. heller omvendt..
Odd-M Posted April 18, 2010 Author Posted April 18, 2010 BMW tar ca 4000,- for pumpa, eller filteret som du kaller det. Billigste alternativ jeg har funnet er 1700,- for en uoriginal. Jeg er 99,99% sikker på at det IKKE er denne som benevnes som "dieselfilter" ved service, men gidder ikke krangle mer på det. Ingen som har bytta dieselfilter på M47/M57??
Guest Posted April 18, 2010 Posted April 18, 2010 nå har jeg forklart deg hva MERKEVERKSTED gjør, og hva som blir lagt inn via KSD. Dersom det ikke er bra nok for deg så er det greit. uansett så har du jo bytta denne sier du. Vedrørende det andre filteret så er jo det bare å bytte. er jo ikke noe mer hokkus pokkus. er bare å lufte som beskrevet. er kanskje ikke lufteprosdyren jeg har beskrevet er riktig heller? og forøvrig, som nevnt, grunnen til at jeg sa opppover, er at nettopp m47, så tar man filteret oppover.
Odd-M Posted April 18, 2010 Author Posted April 18, 2010 Inntil jeg se det dokumentert svart på hvitt så har jeg absolutt ingen tiltro til at bytte av dieselpumper inngår i service. Dieselfilteret derimot...
Guest Posted April 18, 2010 Posted April 18, 2010 etter å ha lest tråden din en gang til og noe mer nøye legger jeg meg her langflat. Dette fordi du har en bil med m57, (som du selv sier) og ikke m57n. m57n har filter i denne berørmte "inlinepumpa" (som egentlig ikke er ei pumpe engang). jeg tok bare her rett fra hukommelsen, og den tenker på e60, som har m57n. Beklager diskusjonen, helt og holdent my bad. Fremgangsmåten ellers er dog korrekt.
Odd-M Posted April 18, 2010 Author Posted April 18, 2010 etter å ha lest tråden din en gang til og noe mer nøye legger jeg meg her langflat. Dette fordi du har en bil med m57, (som du selv sier) og ikke m57n. m57n har filter i denne berørmte "inlinepumpa" (som egentlig ikke er ei pumpe engang). jeg tok bare her rett fra hukommelsen, og den tenker på e60, som har m57n. Beklager diskusjonen, helt og holdent my bad. Fremgangsmåten ellers er dog korrekt. Friske diskusjoner er bare morsomt! Takker så meget!! D
Recommended Posts