Gå til innhold

Hodetelefoner, - Ny trend blandt unge sjåfører?

Andreas1
 Share

Anbefalte innlegg

Gammel tråd, men jeg føler for å kommentere. Jeg har ved èn anledning opplevd scenarioet der en billist med høretelefoner på ikke oppdaget en ambulanse bak seg, umiddelbart. Tok ikke mange sekundene, men på strekningen der burde bilen allerede stått i siden av veien lenge før ambulansen nådde bilen. Heldigvis kjente jeg vedkommende og kjeftet på han neste gang jeg så han. Godt voksen kar forøvrig.

Har også ved flere anledninger sett biler som for ukjent grunn kan ligge lenge med ambulanser bak seg uten å svinge av. Jeg skjønner det ikke, om man ikke hører sirene pga høy musikk (sirene er såpass høye at noe burde man høre uansett), så er det ikke tilgivelig å ikke legge merke til de x antall strobene som en ambulanse er utstyrt med. Man har intet mindre enn 3 speil som alle kommer til å lyse opp blått. Selv om jeg ikke ser i speilet engang så oppdager jeg utrykkningskjøretøy på lang avstand bak meg, og dette pga sidesynet. Med mindre mann er blind OG døv så er det uansett utilgivelig å ikke oppdage utrykkningskjøretøy bak seg. Spesielt ambulanser er forsiktige på lysbruken her omkring. Når de først kjører i blått så er det en veldig god grunn til det. Det minste de trenger da er billister som ikke har bilkjøringen som førsteprioritet, men musikken, kaffen, maten, sminken etc.

Jeg var ute og kjørte rett etter at jeg så på nettet at det var en ulykke i nærheten. Skulle tilfeldigvis forbi ulykkesstedet, og på veien dit fikk jeg ambulanse, politi og brannbil i stor fart bak meg. Ingen mulighet for å svinge av veien i noen av retningene. Løsningen? Jeg gasset på og holdt nærmere hundre i femti-sonen og kasta meg inn på nærmeste lomme. Ulovlig? Ja. Var de tre utrykkningskjøretøyene takknemmelige for det? Dette kan jeg bare anta, men jeg vil tørre å påstå at jeg handlet korrekt. (Det var ikke akkurat sånn at politiet stoppa og tok fra meg lappen før de kjørte videre) Vis respekt for utrykkningskjøretøy. Minutter, og kanskje til og med sekunder kan bety liv eller død. Jeg sier ikke at det er fritt frem å kjøre fort når man får får blålys bak seg, men om det er nødvendig for å komme seg ut av veien i tide. Man har jo alltids historiene om de som legger seg på hjul bak utrykkningskjøretøy, og til og med kjører forbi. Fy skam, sånnt skal man ikke gjøre!

Tror det var nevnt noe om føreropplæringen tidligere i tråden. Jeg kan ærlig talt ikke huske å ha hørt noe direkte om viktigheten av god hørsel i trafikken jf. høy musikk o.l. Det er igrunn ganske selvsagt, og det burde ikke være nødvendig å terpe på. At noen kan få litt panikk i tett trafikk og det kommer et utrykkningskjøretøy i høy fart bak seg kan jeg derimot forstå. Hvertfall de første gangene for de som kanskje ikke er helt selvsikre i trafikken. (Som min far sier, man kan ikke si at man kan kjøre bil før man har minst 5 år bak rattet. Selv da lærer man stadig).

Jeg kunne sett for meg et nytt kurs i trafikkopplæringen. Man finner en relativt øde vei, samler sammen flere skolebiler, ett utrykkningskjøretøy også simulerer man en utrykkning. Kan se for meg at dette er minst like nyttig som f.eks landeveiskjøringen og forbikjøringstimen. At det praktiske rundt gjennomføringen av noe sånnt kan være vanskelig får være en annen diskusjon :P

Når det gjelder at døve er flinkere til å kjøre bil så har jeg blandede tanker. I teorien så har man jo visuelt tilgjengelig alt som man trenger for å kjøre. Jeg ser aldri på turtelleren, men hører på lyden. For en døv vil det være det motsatte, men vi vil antagelig kunne kjøre med samme resultat. Jeg hører og ser når det kommer utrykkningskjøretøy, men i mange tilfeller hører jeg først. En som er døv vil antagelig være mye flinkere til å bruke speilene enn meg, og vil antagelig kunne kjøre med samme resultat. Ellers i trafikken kommer jeg ikke umiddelbart på noe annet der hørsel i seg selv er veldig viktig. Følelsen i rattet, vibrasjoner, og tilbakemeldinger man får av bilen i den kategorien er viktigere, og der tror jeg døve og hørende stiller ganske likt. Her tror jeg blinde hadde vært flinkere, og selv om det finnes blinde som ved hjelp av teknologi kan kjøre bil rimelig bra, så er ikke det utbredt enda. (For de det måtte interessere så blir dette testet i en episode av 5th gear som er ganske interessant).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da jeg hadde utrykningsopplæring i førstegangstjenesten min opplevde jeg 2 ganger å ligge ca. 2-3 minutter bak personer med hodetelefoner før de oppdaget meg og viket unna :) Selv møtende biler blinket uten noen reaksjoner. Kan ha vært ekstremt uoppmerksomme sjåfører også selvsagt, men de hadde hodetelefonene til felles :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte selv øreplugger når jeg kjørte litt lengre turer med lettsykkelen siden det var så utrolig slitsomt å høre på vindstøy hele tiden. Når jeg kjørte lettsykkel gikk dette ganske bra da du som motorsykkelsjåfør er mye mere oppmerksom på annen trafikk rundt deg. Noen er sikkert uenig i dette utsagnet, men har du kjørt sykkel og vet hvor mange uoppmerksomme bilister som lett kan feie deg over ende er ikke dette et spørsmålstegn og alle vet hvem som får vondt av motorsyklisten og bilisten ;)

Prøvde å kjøre med øreplugger i 02'a en gang da jeg ikke hadde stereo i den, men var rask å legge det fra meg. Hørte heller på nydelig M10 motor med doble weber-forgassere og litt snertent eksosanlegg :)

Jeg leste litt om ørepropper under motorsykkelkjøring, og bestemte meg til å kjøpe det!

Å du verden for en forskjell. Jeg kjøpte med forskjellige støyfilter da, så jeg bruker de som demper minst, da tar den stort sett bort bare vindstøyen! Kjører dog med SM og crosshjelm, så støyer en hel del i høyere hastighet, da luftmotstand kommer inn i hjelmen å rett bak til ørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...