Gå til innhold

Vil jeg få godkjent bil hos bt etter turbokonvertering?


rollertoy
 Share

Anbefalte innlegg

Vært i kontakt med Statens Vegvesen i dag anng. ombygging av 318i E46 til turbo.

De mener at det vil bli vanskelig, da jeg må få dokumentasjon på at avgasser er i henhold til forskrifter.

Alt annet skulle gå greit, men de kan ikke godkjenne den hvis jeg ikke har dokumentasjon på dette..

Noen som vet om veien å gå? Om dette er mulig å realisere?

Mvh

Preben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

kommer jo såklart ann på mye effekt du er ute etter. er bare å dra på bremsing på 0,2 bar. uten å røre orginale motorstyringa.. da kjører du fortsatt med alt orginal og avgassen blir faktisk "mindre" pga du får mere luft inn og mindre bensin.. så når det er godkjent får du bare gjøre hva du vil. hehe er vell ikke poenget å godkjenne med 400hk+ ? veit ikke hvor mye det er org i 318 e46, men vil tro med 0,2 bar overtrykk så blir det ikke så mye mere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er ikke om det bruker mer eller mindre, men at etter konvertering skal de se dokumenter på det.

De har bare utstyr til å måle co2 på BT.

skal bare dra ut 30+ hk tenker jeg,så den vil nok ikke gi ut så mye mer enn orginalt.

sure greier :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder med co2/vanlig avgassmåling fra et godkjent verksted dersom du beholder orginal motorstyring. Om den endres må du ha syklustester på avgass.. Dette vil stå beskrevet i et evt svar fra BT vedrørende ombygging.

Ser at morty har poengtert det nettopp også.

C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal montere megasquirt på bilen, da det ikke er noen som kan mappe orginal ecu.

Gjør dette som et lite prosjekt for å lære mer om turbo og å ha bygget et turbobygg. kunne byttet motor og bygget om til 328 e.l . men for meg holder det med 30-50 hk mer.

Kjøper heller en M3 hvis jeg noen gang får råd til det... hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skal du montere megasquirt krever de dokumentasjon av syklustest og avgass. Med mindre du har veldig mye penger, og får ett godkjent laboratorie til å gjøre dette. Får du ikke dokumentasjon, og da kan du bare glemme godkjenning.

Der har du de harde fakta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syklustest er ikke mulig å få, om det så er det så koster det MYE penger. jeg har stått i 3 (!) timer å diskutert med 3-4 stk på BT om godkjenning av datasprut.. og han skulle godkjenne det OM de fekk sånn test og att jeg skulle bevis att jeg ikke kunne forandre på "mappet" når jeg kom hjem...

Ja, det mener jeg. og bare lade 0,2 bar eller 0,3 i "godkjenningsfasen" så får du heller begynne med andre ting etterpå.. for da står ting i vognkortet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sendt en søknad, så får se hva de sier, her er søknaden jeg sendte:

Hentet litt herfra, så får vi se hva de sier :)

Takk for all info.

Melder fra hvordan det gikk.

Søknad om godkjent Ombygging av Bmw 318i `99

Har tenkt å bygge turbo i min E46 318i 1999 modell.

Kommer til å bruke orginal ecu, og ikke lade mer enn 0.2-0.3 bar.

Lyst til å gjøre dette da jeg er inne i en læringsprosess om turbo/turbobygg.

Har hørt av andre som har fått godkjent ombygging hos Statens Vegvesen at

Det holder med co2/vanlig avgassmåling fra et godkjent verksted dersom jeg beholder orginal motorstyring.

Men Om den endres må jeg ha syklustester på avgass..

Derfor har jeg gått bort i fra og bytte til selvlaget motorstyring og beholder orginal ecu.

I følge Bmw sin delekatalog er det samme understell/bremser og hjuloppheng på en 323i fra samme år,

Denne kommer orginalt med 170 hk, og det er jo langt over hva jeg kommer til å hente ut av motoren min.

Så etter hva jeg kan se er det ikke noe andre modifikasjoner enn å sette inn intercooler og turbo.

Søker derfor om å få godkjent ombygging på disse vilkårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...