rollertoy Skrevet April 28, 2010 Share Skrevet April 28, 2010 Vært i kontakt med Statens Vegvesen i dag anng. ombygging av 318i E46 til turbo. De mener at det vil bli vanskelig, da jeg må få dokumentasjon på at avgasser er i henhold til forskrifter. Alt annet skulle gå greit, men de kan ikke godkjenne den hvis jeg ikke har dokumentasjon på dette.. Noen som vet om veien å gå? Om dette er mulig å realisere? Mvh Preben Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet April 28, 2010 Share Skrevet April 28, 2010 avgassen er et problem ja. du må hvertfall kunne oppfylle samme avgasskrav etter konvertering som om bilen var orginal. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rollertoy Skrevet April 28, 2010 Forfatter Share Skrevet April 28, 2010 Det har jeg skjønt, men hvordan skal jeg få dokumentert dette uten dokumentasjon ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet April 28, 2010 Share Skrevet April 28, 2010 Det får du ikke, enkelt å greit. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morty999 Skrevet April 28, 2010 Share Skrevet April 28, 2010 kommer jo såklart ann på mye effekt du er ute etter. er bare å dra på bremsing på 0,2 bar. uten å røre orginale motorstyringa.. da kjører du fortsatt med alt orginal og avgassen blir faktisk "mindre" pga du får mere luft inn og mindre bensin.. så når det er godkjent får du bare gjøre hva du vil. hehe er vell ikke poenget å godkjenne med 400hk+ ? veit ikke hvor mye det er org i 318 e46, men vil tro med 0,2 bar overtrykk så blir det ikke så mye mere... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rollertoy Skrevet April 28, 2010 Forfatter Share Skrevet April 28, 2010 Problemet er ikke om det bruker mer eller mindre, men at etter konvertering skal de se dokumenter på det. De har bare utstyr til å måle co2 på BT. skal bare dra ut 30+ hk tenker jeg,så den vil nok ikke gi ut så mye mer enn orginalt. sure greier Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morty999 Skrevet April 28, 2010 Share Skrevet April 28, 2010 såfremst du bruke rorginal motorstyring så pleier de ikke be om dok på avgassen men.. aldri hørt om før faktisk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tangorev Skrevet April 28, 2010 Share Skrevet April 28, 2010 Det holder med co2/vanlig avgassmåling fra et godkjent verksted dersom du beholder orginal motorstyring. Om den endres må du ha syklustester på avgass.. Dette vil stå beskrevet i et evt svar fra BT vedrørende ombygging. Ser at morty har poengtert det nettopp også. C Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet April 28, 2010 Share Skrevet April 28, 2010 Visst du bare skal hente ut 30hk, hvorfor bygger du heller ikke om bilen til 328 evnt 330? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rollertoy Skrevet April 28, 2010 Forfatter Share Skrevet April 28, 2010 Skal montere megasquirt på bilen, da det ikke er noen som kan mappe orginal ecu. Gjør dette som et lite prosjekt for å lære mer om turbo og å ha bygget et turbobygg. kunne byttet motor og bygget om til 328 e.l . men for meg holder det med 30-50 hk mer. Kjøper heller en M3 hvis jeg noen gang får råd til det... hehe... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morty999 Skrevet April 28, 2010 Share Skrevet April 28, 2010 jeg hadde ventet med det til ETTER godkjenninga.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet April 28, 2010 Share Skrevet April 28, 2010 Ja skal du montere megasquirt krever de dokumentasjon av syklustest og avgass. Med mindre du har veldig mye penger, og får ett godkjent laboratorie til å gjøre dette. Får du ikke dokumentasjon, og da kan du bare glemme godkjenning. Der har du de harde fakta Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rollertoy Skrevet April 28, 2010 Forfatter Share Skrevet April 28, 2010 Morty999 : Så du mener at jeg kan turbokonvertere uten å mappe ecu ? kjøre på orginale instillinger?? :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morty999 Skrevet April 28, 2010 Share Skrevet April 28, 2010 syklustest er ikke mulig å få, om det så er det så koster det MYE penger. jeg har stått i 3 (!) timer å diskutert med 3-4 stk på BT om godkjenning av datasprut.. og han skulle godkjenne det OM de fekk sånn test og att jeg skulle bevis att jeg ikke kunne forandre på "mappet" når jeg kom hjem... Ja, det mener jeg. og bare lade 0,2 bar eller 0,3 i "godkjenningsfasen" så får du heller begynne med andre ting etterpå.. for da står ting i vognkortet.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rollertoy Skrevet April 28, 2010 Forfatter Share Skrevet April 28, 2010 Da har jeg sendt en søknad, så får se hva de sier, her er søknaden jeg sendte: Hentet litt herfra, så får vi se hva de sier Takk for all info. Melder fra hvordan det gikk. Søknad om godkjent Ombygging av Bmw 318i `99 Har tenkt å bygge turbo i min E46 318i 1999 modell. Kommer til å bruke orginal ecu, og ikke lade mer enn 0.2-0.3 bar. Lyst til å gjøre dette da jeg er inne i en læringsprosess om turbo/turbobygg. Har hørt av andre som har fått godkjent ombygging hos Statens Vegvesen at Det holder med co2/vanlig avgassmåling fra et godkjent verksted dersom jeg beholder orginal motorstyring. Men Om den endres må jeg ha syklustester på avgass.. Derfor har jeg gått bort i fra og bytte til selvlaget motorstyring og beholder orginal ecu. I følge Bmw sin delekatalog er det samme understell/bremser og hjuloppheng på en 323i fra samme år, Denne kommer orginalt med 170 hk, og det er jo langt over hva jeg kommer til å hente ut av motoren min. Så etter hva jeg kan se er det ikke noe andre modifikasjoner enn å sette inn intercooler og turbo. Søker derfor om å få godkjent ombygging på disse vilkårene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå