SigurdE36 Skrevet Mai 5, 2010 Skrevet Mai 5, 2010 Vet mange sier det er bortkasta å chippe sugemotor. men ser at de fleste lover ca 15hk med å sett inn en chipp i m52b20 motor, vis det er tilfelle er det jo en gevinst i å chippe bilen da? er gjort på en halvtime, mindre bensinforbruk, bedre respons og koster 5000kr. Høres jo ikke så gerent ut da? Eller mener dere at man ikke kommer til å merke det i det hele tatt? Finnes det andre ulemper med chipping? http://www.ultimo.no/tuning/bmw-tuning.htm
Fekzen Skrevet Mai 5, 2010 Skrevet Mai 5, 2010 Då man chiptrimmar en sugmotor , ställer man tändningen vassare för att optimera motorn för 95 eller 98 oktan. Original är det programmerat för 91 oktan då det finns vissa länder i europa som fortfarande säljer det. Det man måste tänka på är också att det inte bara är lite högre topeffekt , utan att körbarheten blir bättre och hela registret blir bättre. Kolla tex denna Porsche 944 S som jag gjort chip till. Original = Svart. Chippad = Röd. Då ser man att vissa varvtal är effekten klart högre! Men är bara liten skillnad på max effekt. Jag kan ordna bra priser på chipning, då jag driver med chipning i Sverige. Så om du är intresserad får du gärna skicka mig ett PM - så återkommer jag med ett kostnadsförslag. Mvh// A.Fekzen
AutoMartin Skrevet Mai 6, 2010 Skrevet Mai 6, 2010 Jeg kjører chip på min E36 318i, og syns den drar bedre over hele registeret. Nå hadde jeg ikke bilen så lenge original før jeg chippet den, men har sammenlignet med en 318is med originalt 140hk mot mine originale 113hk. Da syns jeg faktisk at min dro adskillig bedre enn denne is-én. Kan jo nevne at jeg også har power-filter og en liten stuss av effektanlegg bak på eksos, men det er nok minimalt dette virker inn. Ihvertfall eksosen, da det egentlig nok nesten er d-effekt-anlegg Den chippen jeg bruker er kjøpt på E-bay og skal visstnok gi 132hk og 190nm. Dette vil alltid bli diskutert og ytret meninger om til evig tid, men min virker den
Trondbrandsen Skrevet Mai 6, 2010 Skrevet Mai 6, 2010 Noen som har brukt Ultimo som det linkes til i første post?? Må innrømme at jeg blir skeptisk av at de gir inntrykk av å være spesialister på chipping av så og si ALLE bilmerker og modeller som finnes 17 hk og 25 nm på 2,2 m54, bedre register/kjørbarhet og lavere forbruk, høres jo for godt ut til å være sant Og da er det jo ofte det ikke er sant dessverre... Tilsvarer isåfall 350; pr hk, selvsagt før eventuelle avgifter til staten... Noen med erfaringer?
Johnsen86 Skrevet Mai 7, 2010 Skrevet Mai 7, 2010 Har god erfaring med chipping av sugemotor, funker veldig fint. Men vær obs på dette med tenningen, om kompresjonen er økt i forhold til orginalt f.eks ved høvling av topp bør du være forsiktig med chip om du ikke har bankesensor, men det tror jeg du har. Det som er like viktig er at chippen faktisk bryr seg om hva bankesensoren sier og ikke kopler denne ut. Tenningsbank dreper!
slett bruker Skrevet Mai 7, 2010 Skrevet Mai 7, 2010 Jeg kjører chip på min E36 318i, og syns den drar bedre over hele registeret. Nå hadde jeg ikke bilen så lenge original før jeg chippet den, men har sammenlignet med en 318is med originalt 140hk mot mine originale 113hk. Da syns jeg faktisk at min dro adskillig bedre enn denne is-én. Kan jo nevne at jeg også har power-filter og en liten stuss av effektanlegg bak på eksos, men det er nok minimalt dette virker inn. Ihvertfall eksosen, da det egentlig nok nesten er d-effekt-anlegg Den chippen jeg bruker er kjøpt på E-bay og skal visstnok gi 132hk og 190nm. Dette vil alltid bli diskutert og ytret meninger om til evig tid, men min virker den Har du link til hvor du kjøpte chipen fra? og pris? hvordan monterer du den?
Trondbrandsen Skrevet Mai 8, 2010 Skrevet Mai 8, 2010 Det er vel egentlig to forskjellige ting å sette inn/bytte en chip, og å trimme via diagnoseplugg-altså kun software. Selv om mål og resultat selvsagt er det samme, altså å trimme motoren til høyere effekt og effektivitet. Neste nivå blir vel et såkalt "piggy-back" system som bypasser og overstyrer diverse verdier fra hjernen, men et komplett datasprut er det optimale hvis man jakter på skikkelig effektøkning. Selvsagt fulgt av diverse hardware oppgraderinger
S.Arnesen Skrevet Mai 8, 2010 Skrevet Mai 8, 2010 Syns du skal bruke de 5000kr på noe annet. Du vil nok sikkert merke en minimal effektøkning, men det er nok mer en "placebo effekt" enn en real effekt forbedring... Bmw setter jo opp alle bilene sine til å kjøre på 95oktan, når man chiper så må man kjøre på 98 oktan for å få den lille effekten som er reel. Det å kjøre på 98/99 oktan vil i mange tilfeller gi deg det lille en slik chip kan gi deg visstnok. Selv fyller jeg bare 98oktan, og kjørecomputeren registrerer da ett litt mindre forbruk enn om jeg kjører på 95, merker også at motoren jobber litt penere på høyere turtall. Fylte 92 oktan i danmark engang husker jeg, og det var ingen god opplevelse. Har aldri hatt så høyt bensin forbruk noengang. For ikke å snakke om den "luggingen" når man dro på med litt turtall...
Ballder Skrevet Mai 8, 2010 Skrevet Mai 8, 2010 Vell. I følge dokumentasjons bildene fra dyno lenger opp her, så bør det bli et greit merkbart bedre trekk på bunn og opp mot 5000 rpm. Noe som i utgangspunktet er der 320 motoren er tilsynelatende helt fri for trekk kraft orginalt. Fekzen. Du kan ikke fikse noen resultater på en chipet M50/52/54 motorer da?
Fekzen Skrevet Mai 8, 2010 Skrevet Mai 8, 2010 Vell.I følge dokumentasjons bildene fra dyno lenger opp her, så bør det bli et greit merkbart bedre trekk på bunn og opp mot 5000 rpm. Noe som i utgangspunktet er der 320 motoren er tilsynelatende helt fri for trekk kraft orginalt. Fekzen. Du kan ikke fikse noen resultater på en chipet M50/52/54 motorer da? Hallå, Jo kanske kan göra det! Jag har tyvärr själv ingen mätutrustning för effekt och så utan det är kunderna själva som har mätt. Till exempel på denna 944 S så är det kunden som hade en g-tech själv. Har även bänkningspapper på min hemsida från lite olika modeller tex en M52 323ti som vi fick ur strax över 190 hk på Mvh A.Fekzen
hagenisse Skrevet Mai 9, 2010 Skrevet Mai 9, 2010 Har även bänkningspapper på min hemsida från lite olika modeller tex en M52 323ti som vi fick ur strax över 190 hk på Hehe. Flere av disse blir jo målt til 190hk orginalt..
AutoMartin Skrevet Mai 9, 2010 Skrevet Mai 9, 2010 Syns du skal bruke de 5000kr på noe annet. Du vil nok sikkert merke en minimal effektøkning, men det er nok mer en "placebo effekt" enn en real effekt forbedring...Bmw setter jo opp alle bilene sine til å kjøre på 95oktan, når man chiper så må man kjøre på 98 oktan for å få den lille effekten som er reel. Det å kjøre på 98/99 oktan vil i mange tilfeller gi deg det lille en slik chip kan gi deg visstnok. Selv fyller jeg bare 98oktan, og kjørecomputeren registrerer da ett litt mindre forbruk enn om jeg kjører på 95, merker også at motoren jobber litt penere på høyere turtall. Fylte 92 oktan i danmark engang husker jeg, og det var ingen god opplevelse. Har aldri hatt så høyt bensin forbruk noengang. For ikke å snakke om den "luggingen" når man dro på med litt turtall... Får man kjøpt 98 oktan forsatt? Her nede på Sørlandet er det 95 blyfri som gjelder Og uansett, oktan eller ikke oktan, når tenningen og eventuelt innsprøytning blir oppjustert slik med en chip, blir det økning i effekt uansett. Om det er lite eller mye kommer ofte ann på hva man har i tillegg av trim, men placebo er det ikke.
LianLi Skrevet Mai 9, 2010 Skrevet Mai 9, 2010 So what om du får 10hk mer i din 320, 2 dager etterpå vil det føles som om den var orginal igjen. Du får ikke en 320 kjapp med en chip og de 5000kronene virker jævlig meningsløs etterpå.
Johnsen86 Skrevet Mai 9, 2010 Skrevet Mai 9, 2010 Syns du skal bruke de 5000kr på noe annet. Du vil nok sikkert merke en minimal effektøkning, men det er nok mer en "placebo effekt" enn en real effekt forbedring...Bmw setter jo opp alle bilene sine til å kjøre på 95oktan, når man chiper så må man kjøre på 98 oktan for å få den lille effekten som er reel. Det å kjøre på 98/99 oktan vil i mange tilfeller gi deg det lille en slik chip kan gi deg visstnok. Selv fyller jeg bare 98oktan, og kjørecomputeren registrerer da ett litt mindre forbruk enn om jeg kjører på 95, merker også at motoren jobber litt penere på høyere turtall. Fylte 92 oktan i danmark engang husker jeg, og det var ingen god opplevelse. Har aldri hatt så høyt bensin forbruk noengang. For ikke å snakke om den "luggingen" når man dro på med litt turtall... Får man kjøpt 98 oktan forsatt? Her nede på Sørlandet er det 95 blyfri som gjelder Og uansett, oktan eller ikke oktan, når tenningen og eventuelt innsprøytning blir oppjustert slik med en chip, blir det økning i effekt uansett. Om det er lite eller mye kommer ofte ann på hva man har i tillegg av trim, men placebo er det ikke. Hehe, hvor på sørlandet bor du?? Jeg bor i Arendal og har da kjørt endel rundt om i landet og både her og alle andre plasser har de 98 ! Har jo opplevd kortautomater som ikke har 98 da... Du tenker ikke på blybensin?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå