Gå til innhold

Bilpleie: Produktanbefalinger

Ad|oS
 Share

Anbefalte innlegg

Banana-voksen har en holdbarhet på max 3mnd (selv om produsent sier 6mnd), så er jo ikke den aller beste med tanke på holdbarheten. Dessuten er det jo noen produkter som har god beading (dråper), mens andre scorer bedre på sheeting ("flak.")

Husk også på at hvor bra vannet renner av bilen har med hvor skitten bilen er. Er det veldig mye møkk, støv og annet som henger på lakken vil ikke vannet forsvinne på samme måten, men antar du er klar over det.

Skal du ha en billig voks med bra holdbarhet, så vil jeg anbefale Meguiars #16. Koster ikke noe særlig, og med tanke på hvor stor boksen er så holder den i 20år om du legger på et par ganger i året hehe Har testet litt på en bil, og selv etter 8mnd viser den bra beading. Det er ganske imponerende spør du meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 124
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ser mange bruker Meguiars #16 på sølvgrå biler, men regner med den er bra på svart metallic også?

Får jo rimelig gode omtaler rundt om. Hvordan legger man på denne? Kan jeg bruke DA maskin med myke pader, eller må jeg til å gni inn manuelt?

Jeg bør vel sikkert gå over med polering igjen av vaskeripene jeg har nå også da, før denne her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":yt7p9urv]Har tenkt på det der å ta med varmt vann hjemmefra.

Ellers har jeg gjerne fyllt opp bøtta på bensinstasjonen ved å bruke skumbørsten. Får jo da ikke rent vann.

Bruker i dag denne voksen, lagt på med maskin med mykeste paden: http://www.autoboss.no/default.asp?page ... 67&p67_v=1

Føler ikke at vannet slipper lett nok på lakken.

Starta med clay, og full maskinpolering, så skulle tro underlaget var glatt og fint...

Scandicshine selger en stor, ca 16 liter, bøtte med Gritt Guard og tett lokk! Hvit bøtte med rød kant og rødt lokk. Denne fungerer bra, har brukt den ett par år.

Forøvrig har jeg 2 ting å si:

- Jeg liker ikke at folk står på selvvask og gnikker, ihvertfall ikke når det blir kø! Synes dette vitner om lite respekt for de andre som skal vaske (spyle) med det utstyret som er der! Når det er sagt må folk gjerne få gnikke så mye de vil, men gjør det da til tider hvor det er lite folk som vasker!

og ting nr 2:

- Løsningen er selvsagt å flytte til H... ut av Oslo ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo og bilinteresse går ikke sammen sånn veldig bra nei, om en ikke har 6 mill å punge ut for en enebolig...

Jeg har holdt på å klikke på folk som bruker lang tid ved noen anledninger, så holder meg gjerne unna der på tider en kan risikere å treffe på andre folk. Altså kan jeg også ta meg god tid selv.

Får se om jeg får kjøpt meg en slik bøtte! Håper den går bak i bilen da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":2rchw7gz]Oslo og bilinteresse går ikke sammen sånn veldig bra nei, om en ikke har 6 mill å punge ut for en enebolig...

Jeg har holdt på å klikke på folk som bruker lang tid ved noen anledninger, så holder meg gjerne unna der på tider en kan risikere å treffe på andre folk. Altså kan jeg også ta meg god tid selv.

Får se om jeg får kjøpt meg en slik bøtte! Håper den går bak i bilen da :)

Godt med foreldre som bor i nærheten med enebolig for min del. Kan vaske hvor mye og lenge jeg vil.

Ellers så har jo shellen på lambert faktisk 4 plasser(2 inne og 2 ute) så er sjeldent veldig lang kø der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":153h1zm2]Ser mange bruker Meguiars #16 på sølvgrå biler, men regner med den er bra på svart metallic også?

Får jo rimelig gode omtaler rundt om. Hvordan legger man på denne? Kan jeg bruke DA maskin med myke pader, eller må jeg til å gni inn manuelt?

Jeg bør vel sikkert gå over med polering igjen av vaskeripene jeg har nå også da, før denne her?

Den så hvertfall fin ut på min svarte E36 syns jeg :wink:

Det normale er å legge den på for hånd, men har sett at noen har prøvd å bruke DA maskin til pålegging av denne også, og de sa det gikk ganske greit. Ville nok gjort det for hånd selv, men om du finner ut du skal gjøre det med maskin så bare husk på å bruke en myk pad.

Det skader jo ikke å polere igjen for å fjerne ripene, men som du sa tidligere, de kommer fort igjen :P

Det er nok ikke så populært å bli stående på selvvasken med eget utstyr om det er mye folk der, så kan nok være lurt å velge tidspunkt der det ikke er så stor pågang. Rekorden min på selvvasken er 6-7timer tror jeg :roll: Men det var riktignok midt på natten for å unngå folk...

De Grit-Guard bøttene Scandicshine selger går på høykant baki en E36 coupe, så bør klare det baki en Z4 også. Om ikke annet, 3 spylevæskekanner eller 8-10 halvannenlitersflasker fungerer også bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å legge på Step 1-2-3 fra Meguairs med "2 hodet maskin" (DA?) fra Tema?

Meguiars 1-2-3 er produkter som egentlig er laget for håndarbeid, men kan også brukes med en DA-maskin med myk pad. Den simulerer egentlig håndbevegelser, og utvikler ikke noe særlig varme med en myk pad. Roterende gjør det, så derfor unngår du den med tanke på produkter som er laget for å brukes for hånd.

BTW; Step 3 fra Meguiars gir ikke allverdens beskyttelse sa den forsvinner litt fort, så bør vurderes å finne en annen voks som holder lengre. Hvertfall om du ikke er altfor interessert i bilpleie og ikke vil legge på et nytt lag hver 3.mnd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven, bil pleie for spes interreserte :D Nesten som hobby alene dette.

Men hva synes Ad|oS om AutoGlym? Skal polere og ordne skikkelig snart og har vært litt rundt sett på produkter og har fått godt inntrykk av AutoGlym, og liker at flaskene er ryddige og enkle lese seg til.

Meguiar's sitt har jeg også hørt mye bra om men sliter med med flaskene da de er veldig rotete med masse farger, er ikke dette også litt dyrere men ikke bedre enn mange andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da satser jeg på maskin. Synes det har fungert greit å bruke den tidligere. Hvor lang tid bør man beregne på alle 3 trinnene på en E46 Touring tror du? Hvis man gjør det "litt" mindre nøye enn deg da...

Jeg er veldig feil mann å spør om det :P Med tanke på at det gjerne går 3-4 timer på vask og clay hehe Men ville nok tatt en hel dag/ettermiddag uansett. Skal du vaske skikkelig, gå over med clay og deretter alle tre trinnene går det en del timer. Minst 5-6 om du ikke skal være så grundig hehe

Dæven, bil pleie for spes interreserte :D Nesten som hobby alene dette.

Men hva synes Ad|oS om AutoGlym? Skal polere og ordne skikkelig snart og har vært litt rundt sett på produkter og har fått godt inntrykk av AutoGlym, og liker at flaskene er ryddige og enkle lese seg til.

Meguiar's sitt har jeg også hørt mye bra om men sliter med med flaskene da de er veldig rotete med masse farger, er ikke dette også litt dyrere men ikke bedre enn mange andre?

Har ikke så mye erfaring med Autoglym, og foreløpig er det to negative opplevelser og en positiv :wink: AG Paint Renovator syntes jeg støvet ekstremt mye, så likte ikke den. AG Custom Wheel Cleaner er for tyntflytende og rengjør ikke så bra. AG Extra Gloss Protecion derimot syntes jeg var veldig bra med tanke på holdbarhet og beading. Er ganske dyr, og ikke den beste til å hverken legge på eller fjerne igjen, men ellers er den grei.

Autoglym sin Ultra Deep Shine skal være ganske grei, og Super Resin Polish fyller igjen riper slik som få andre produkter gjør. De inneholder ikke slipemidler, så vil ikke fjerne ripene, bare så du er klar over det. I tillegg har jeg hørt litt lovord om AG Intensive Tar Remover, så er nok ikke så dum den heller. Ellers har jeg nok ikke så mye kjennskap til Autoglym, så kan ikke gi deg for mange anbefalinger...

Meguiars er ikke noe dyrere enn f.eks. Autoglym, snarere tvert imot. Er nok heller det at tilgangen på Autoglym er mye større enn Meguiars, og at det er årsaken til at flere bruker Autoglym før de eventuelt går over til Meguiars. Det finnes også mye annet som er bra utenom disse to merkene, men er ikke like mange som bruker dem pga tilgangen til dem. Et bra alternativ til Meguiars 1-2-3 serien er Duragloss sine produkter. Setter du sammen 3 produkter der for en tilsvarende effekt får du minst like bra resultater, og bedre holdbarhet fordi de inneholder beskyttelse i alle steg. Minuset her er at du må sette av lengre tid for de ulike produktene trenger en del herdetid, og at de er noe dyrere.

Meguiars serien er ikke så vanskelig å forstå hvis du setter deg litt inn i den. Man har hovedsakelig to typer produkter, forbruker- og proffprodukter. Det skal være forklart greit på Meguiars sine produkter også angående hvordan de bør brukes. Vil ikke tro det skal være noe problem å skjønne bruksanvisningen.

Er forresten også viktig å huske på at du handler rett produkter for ditt bruk, altså at du bruker spesielle produkter som er laget for roterende maskin når du bruker den, og håndprodukter ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du enten bruke skumpads (slike små gule) eller du kan kjøpe egne microfiberpads som er laget for formålet.

Til å fjerne dette igjen fra lakken vil jeg anbefale deg å bruke microfiberkluter. Når du først har prøvd dette tviler jeg på at du kommer til å bruke polergarn og polerduker igjen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du enten bruke skumpads (slike små gule) eller du kan kjøpe egne microfiberpads som er laget for formålet.

Til å fjerne dette igjen fra lakken vil jeg anbefale deg å bruke microfiberkluter. Når du først har prøvd dette tviler jeg på at du kommer til å bruke polergarn og polerduker igjen :wink:

Dette var nyttig også for meg. Har sett på sånne små gule runde, og/eller den som er formet for hånden fra AG. Og takk for svar på forrige, har nemlig vurdert den Ag Intensive tar remover da jeg har en del drit som sitter skikkelig langs siden bakhjulet (fjerner også limrester fra lakk og plastikk veldig bra) + Ag Ultra Deep Shine.

Men blandt AutoGlym og Meguiars ville du tatt sistnevnte?

For orker ikke begynne bestille ting fra nett TROR jeg.. får se om jeg setter meg ned snarest og ser gjennom linkene på produktene du anbefaler og sjekke litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...