Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tja, mulig det, at de blir gradvis dårligere over tid. Men et kraftig slag eller.no kan nok revne foringen godt nok, på et jafs.

Det er jo bare å sjekke det, bare ta bort et lite deksel og lyse med lys og brekke og bøye på staget, enkelt.

• 2 weeks later...
  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Har omsider letta på ræven å begynt å gjøre noe med risting i ratt og bil.

I dag så var jeg å avbalanserte hjulene mine bare for å eliminere det siden det er replica felger som er kjent for å fort få kast i seg.

Det var ikke avbalanseringen som er problemet. På det ene hjulen måtte det 85g til for at det skulle bli ok. Det ble en lang remse med bly. Var ganske overrasket over hvor stor forskjell det var på mengde og plassering av bly på hjulene nå og når de var nye for ca 400mil siden.

Forøvrig så kostet dette 240kr for alle fire hjul. Og da er jeg sikker på at jeg har fått utlendingstillegg på noen euro. Hva koster det hjemme?

Ble hennvist til et verksted som skal se på bilen i morgen. Håper da at han kan fikse bilen for en rimelig penge. Ikke godt å forklare en problemstilling til en som nesten ikke kan engelsk. Men han finner nok ut av det.

Skrevet

Da har jeg fått tid til kasterforingskifte over helgen hos en BMW forhandler i Spania.

Hele greia koster 2700,- å få skifta her nede.

Timeraten er 72 euro, så det er endel billigere enn her.

De likte ikke at jeg hadde uorginale deler på bilen som bremser, støtdempere, hjul osv. De mente at uorginale deler ofte var årsaken til at noe gikk galt.

Virket som om de ville ha meg til å skifte hele dritten av alt som ikke er orginalt.

Skrevet

Ikke så mye billigere i Spania altså, GS i Trondheim skulle ha 3300,- inkl rabatt.

Men bare få det gjort, min bil er 100% i forstillingen etter casterstag bytte, litt stivere ved sving.

Skrevet

Bavaria er nok noe dyrere enn GS hvis man skal sammenligne merkeverksted i Norge og Spania.

Det ble 60 euro i deler og resten i arbeid inkl avballansering av hjulen igjen.

Ser frem til å få fikset det.

Skrevet

Vet ikke om det er av relevanse for deg men.. Min rista mye generelt før og hadde problemer med risting i ratt ved nedbremsing. Tenkte umiddelbart på disse casterstagsforingene og fikk tak i og bytta til powerflex. Saken er den at nå rister det fra ca 100+ mulig det blir litt roligere etter 100 en gang men mine tanker nå retter seg mot bakstillinga. tenker først å fremst på traversforingene der, noen som har lign erfaringer?

Skrevet

jeg har ikke opplevd noe særlig vibrasjoner fra def traversforinger bak..

men du må først finne ut hvor det vibrerer.. foran eller bak..

Skrevet

Jeg opplever på min bil at hele ratt og "bil" vibrerer og rister når jeg bremser fra alt over 80km/t. Jeg hadde også før dette byttet kalippere, bremseskiver og bremseklosser. Har forhørt meg litt og sett og det jeg har kommet frem til er at bremseskivene har blitt litt "skeve" at det er det som gjør at det vibrerer i større fart når jeg skal fåreta en nedbremsning. Men bare et tips og en ny ide til hva dette kan være for deg :)

Skrevet

KASTERSTAGSFORINGER

det er dette, og ikke skiver, i 99 prosent av tilfellene.

Skrevet
jeg har ikke opplevd noe særlig vibrasjoner fra def traversforinger bak..

men du må først finne ut hvor det vibrerer.. foran eller bak..

Problemet er ikke skeive skiver, de er også nye. (Som alt annet i forstillinga). Powerflex er virkelig å anbefale :wink: . MEN når eg kjører i 100 - 110 rister det i karosseriet, kjenner det også ørlite i rattet. Mulig det går over etter en hvis fart.. men i og med at alt er nytt i forstillinga går tankene til bakstillinga, vet at traversforingene er overmodne så de skal skiftes asap (dunker bak når bilen igangsettes). Har også kopi felger som eg kunne prøve å avbalansere på nytt, men det var ikke problemer med de i fjor. Kansje ett stort lodd har falt av..

Skrevet

Har og risting i bil nå. Svigerfar er mekaniker å sier at det ofte er bremseskivene han bytter på e36. Hoff det koster å ha bil :( Han mener og at det kan være casterstag, dette er litt skrøpelige greier hos BMW.

Skrevet

ikke bland forksjellige modeller da.. jeg snakker om e39.

jts77, ville satsa på å fått avbalansert på nytt, gjerne hos noen som ikke bruker den vanlige senter konen, men strammer opp på koniske pinnbolter.. husker ikke hva det heter.. men sikkert noen her som har jobba på dekkverksted som kan forklare..

hva med sentreringsringer da? er disse hele og tilstede? (om det skal være det)

jeg har vært borti ette eneste enkelttilfelle hvor vi tilslutt bytta hjullager (dermed nav) foran, og det var her problemet var. da hadde både foringer og skiver vært bytta til ingen nytt. jeg har ikke noe tro på at et nav blir skeivt av seg selv, det blir skeivt a) ved å dunke det (og dermed antagelig ta en felg), B) ved at man ikke pusser skikkelig rent når nye skiver monteres. det blir per def ikke skeivt av dette, men kan få "kast" i skiva av det.

Skrevet

e36 har ikke casterstag.. har ei helt anna forstilling..

om det var det du mente?

Skrevet
ikke bland forksjellige modeller da.. jeg snakker om e39.

jts77, ville satsa på å fått avbalansert på nytt, gjerne hos noen som ikke bruker den vanlige senter konen, men strammer opp på koniske pinnbolter.. husker ikke hva det heter.. men sikkert noen her som har jobba på dekkverksted som kan forklare..

hva med sentreringsringer da? er disse hele og tilstede? (om det skal være det)

jeg har vært borti ette eneste enkelttilfelle hvor vi tilslutt bytta hjullager (dermed nav) foran, og det var her problemet var. da hadde både foringer og skiver vært bytta til ingen nytt. jeg har ikke noe tro på at et nav blir skeivt av seg selv, det blir skeivt a) ved å dunke det (og dermed antagelig ta en felg), B) ved at man ikke pusser skikkelig rent når nye skiver monteres. det blir per def ikke skeivt av dette, men kan få "kast" i skiva av det.

Får sjekke om det skal være senterringer der. Hadde ikke det i fjor men eg kan jo bare ha vært heldig da. Skal i alletilfelle ta en razzia på bakstillinga og i den forbindelse balansere felgene på nytt igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...