Kenni Skrevet Mai 14, 2010 Skrevet Mai 14, 2010 Ved kjøring og bremsing i visse hastigheter så rister det i ratt og bil. Her er problemstillingen: Ved kjøring fra 80km/t til 100km/t så rister det i ratt men ikke bil. Ved kjøring fra 100km/t til 115km/t så er alt som det skal. Ved kjøring fra 115km/t til 125km/t så rister det i ratt og bil. Ved kjøring fra 125km/t til 145km/t så er alt som det skal. Ved nedbremsing fra 80km/t til 40km/t så rister det i ratt og spesielt mye rundt 60km/t. Ellers er alt bra ved nedbremsing. Følgende er nytt siste måned: Alle bremseklosser og skiver, bremsevæske, justering av forhjulstilling samt dekk og felg (M5 replika) Støtdempere foran pluss styrestag ble skiftet for et år siden. Mistenker at hjulene trenger en ny avbalansering. Er det noen som kjenner til problemstilling til dette? Fikk tips på bmwccn om kasterforingene og avbalansering. Hvis det er foringer så ville jeg vel merket det litt og litt?
Gjest Skrevet Mai 14, 2010 Skrevet Mai 14, 2010 casterstags foringer. da må du også ta ny hjulstilling. hadde krevd å få gjort dette gratis av firmaet som gjorde det første gang, uten først å sjekke alle foringer, som tross alt er en forutsetning for å få riktig resultat.
Otis Skrevet Mai 14, 2010 Skrevet Mai 14, 2010 Jeg støtter e34_525tds med at det er casterstag. Men jeg vil også si det at det nesten er umulig å se om casterstag foringene er defekt. Om de ikke er helt lørvet i stykker. Mine foringer så nesten helt perfekt ut, bare en bitteliten sprekk i den ene foringen, men ingen olje som hadde rent ut. Men den var defekt.
Gjest Skrevet Mai 14, 2010 Skrevet Mai 14, 2010 jeg vil da legge til, at alle får seg en "aha" første gang de ser hvor lite som skal til før man får vibrasjoner fra casterstagsforinger. er det synlige sprekker, om enn aldri så små, ja så er de defekte. det er greit at privatpersoner kanskje ikke helt kjenner igjen en defekt foring,men ikke at et verksted (eller merkeverksted som jeg har sett noen eksemple på) ikke ser det. selv om det er litt spesielt på denne bilen. skru av dekselet, det er to 10mm, vri på staget med håndmakt mens man lyser inn i foringen.
Kenni Skrevet Mai 14, 2010 Forfatter Skrevet Mai 14, 2010 Hmmm. Men kommer ristingen plutselig? Forløpet er som følger: Når alt var fiksa så prøvde jeg bilen hjemme opp til 130km/t og alt var ok. Det samme når jeg kjørte i Danmark opp til 140km/t og det var heller ingen risting ved nedbremsing. Når vi kom sør i Danmark så parkerte vi i etpar dager, og når vi skulle kjøre igjen så begynte spetakkelet. Vi måtte kjøres til et verksted i Tyskland pga feil med nivåreguleringen. Når dette ble fiksa så testet jeg og han tyskeren bilen og alt var ok. Det skal også sies at han akslererte fra 0-140km/t og alt var ok ved nedbremsing også.
Gjest Skrevet Mai 14, 2010 Skrevet Mai 14, 2010 du kan gjøre disse testene, og ubevisst dekke over feilene.. symptomene dine tilsier casterstagsforinger. sjekk disse.
Otis Skrevet Mai 15, 2010 Skrevet Mai 15, 2010 jeg vil da legge til, at alle får seg en "aha" første gang de ser hvor lite som skal til før man får vibrasjoner fra casterstagsforinger. er det synlige sprekker, om enn aldri så små, ja så er de defekte. det er greit at privatpersoner kanskje ikke helt kjenner igjen en defekt foring,men ikke at et verksted (eller merkeverksted som jeg har sett noen eksemple på) ikke ser det. selv om det er litt spesielt på denne bilen. skru av dekselet, det er to 10mm, vri på staget med håndmakt mens man lyser inn i foringen. Da vil jeg bare si det at, saken er jo enkel, finner du en sprekk i foringen så er den defekt. Det er jo kjempefint at det er så enkelt! Takk!
Alpejohn Skrevet Mai 16, 2010 Skrevet Mai 16, 2010 Når det gjelder disse foringene og staget, skal det være fast når man tar tak i det og vrir på det? Mitt virker litt slakt når jeg svinger helt til en side, så jeg når tak i det, og vrir på det.. Virker som foringen er veldig myk, skal det være slik eller skal det sitte ganske tight?
Otis Skrevet Mai 16, 2010 Skrevet Mai 16, 2010 Det er en spesiell vei foringen skal monteres i staget på, det er anvist med en liten pil på foringen. Når den står korrekt, så skal staget fremdeles kunne vries på, relativt lett. Andre veien kan den ikke dreies på, om den kan det, så er foringen helt ødelagt. Jeg trodde ikke at mine foringer var defekt, ikke før jeg byttet. For det var en forskjell der, absolutt! Bilen er nå mer presis under press, du kjenner at noe er mer fast enn det var. I tillegg så fikk jeg ikke problemer med skeive skiver etter 2000 km eller så.
Kenni Skrevet Mai 16, 2010 Forfatter Skrevet Mai 16, 2010 Har funnet et verksted her i Spania som jeg går å hører med i uken om skifte av disse. Noen som vet hva det ville kostet å skifte kasterforinger/stag i Norge? Greit å ha et utgangspunkt når jeg spør her nede. Men hva er typiske symptomer på feil avbalansering?
Otis Skrevet Mai 17, 2010 Skrevet Mai 17, 2010 Mener GS bildeler skulle ha 3300,- for begge foringene med skifte. Avbalansering er jo risting i rattet rundt 60-70 km/t og gjerne fortere også. Men det igjen kan også være casterstag foringer.
Kenni Skrevet Mai 20, 2010 Forfatter Skrevet Mai 20, 2010 Har ikke fått noe konkret svar på om man ikke ville merke risting i bil og ratt gradvis når kasterforingene er defekte. Rent logisk så vil jeg tro at man merker ristingen gradvis når tilstanden på en foring forverres gradvis. Vil også tro at kasterforinger og andre foringer blir defekte gradvisog ikke over natten.
stoner Skrevet Mai 20, 2010 Skrevet Mai 20, 2010 fikk dekkene mine balansert i dag. hadde samme plagene som deg. det ble som en ny bil når jeg fikk den tilbake har ikke testa den i noe skikkelig hastighet enda, men den rista i 40km/t før.
Kenni Skrevet Mai 22, 2010 Forfatter Skrevet Mai 22, 2010 Bump Har ikke fått noe konkret svar på om man ikke ville merke risting i bil og ratt gradvis når kasterforingene er defekte.Rent logisk så vil jeg tro at man merker ristingen gradvis når tilstanden på en foring forverres gradvis. Vil også tro at kasterforinger og andre foringer blir defekte gradvisog ikke over natten. Any one?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå