Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har jeg fått skifta kasterforinger og stag på den ene siden da dette også var ødelagt. Bilen fungerer helt fint i alle hastigheter opp til 160km/t.

Det eneste som gjennstår nå er litt risting i rattet ved nedbremsing rundt 60km/t. Dette er også noe jeg ønsker å fikse, men tror at dette blir en sak mellom meg og Moss bil og dekk hvor jeg kjøpte felgene.

BMW verkstedet her i Spania mener at det er felgene som utgjør den ristingen som er igjen, og at disse bør skiftes.

Noen som har erfaringer med dårlige hjul på e39?

Jeg har 245/40/18" M5 replica hjul med Minerva dekk.

• Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

du sier det jo selv. replica og "minerva"... ja det er sannsynligvis her problemet ligger nå.

så kan det jo være at noen av de svarene du har fått her før, var riktige, som eks at det var kasterstagsforinger.

Skrevet

At det var kasterforingene har jeg hatt mistanke om at det var siden jeg stilte spørsmålet på forumet, men med et lite håp om at det bare var avbalanseringen som var feilen.

Enten det er replica eller annen type felg, minerva eller et annet merke av bedre kvalitet. Så skal det jo ikke riste i rattet ved nedbremsing. Vil tro at jeg har en sak mot de jeg har kjøpt det av for å få noe bedre. Når du kjøper noe så er jo et av målene at det skal fungere godt og ikke kødde til.

Er det godt nok med dekk av bedre kvalitet på replica felgene, eller bør hele settet byttes ut?

Skrevet

noen replica felger er gode, andre er ikke. tør ikke si noe på det.

Skrevet

Jeg har risting i ratt og bil fra alt mellom 120-160, men det rare er at det ikke er konstant. Noen ganger rister det helt vilt i 120, mens det ikke rister i 120 andre ganger, det jeg fikk beskjed om på Dekkmann var at senterringen på bilen min var 0,4mm mindre enn de på felgene mine, det var derfor ristingen fant sted.

• 1 month later...
Skrevet

Er det slik at skeive bremseskiver kan ødelegge casterforingene?

Casterforingene har blitt skiftet og da forsvant all risting under kjøring. Det var kun risting under nedbremsing i rundt 60km/t.

Når jeg kjørte hjemover fra Spania, så kom ristingen i fart som jeg hadde før casterforingene ble skiftet. Begynner å bli rimelig irritert på hele bmw'en nå.

Nå er symptomene som følger:

Det begynner å riste litt i rattet fra 80km/t og oppover. Det rister i hele bilen fra 110-120km/t over og under er den nesten helt ok. Litt risting til tider.

Rister i bil og ratt ved nedbremsing alltid uansett fart.

Vurderer nå å skifte bremseskiver og casterforingene samt en ny avbalansering av hjulene.

Skrevet

felger, riktig tiltrukket (jeg har alltid ledd av dette selv, men har opplevd det), ble hele stagene byttet? altså kulene også?

Skrevet

Har ikke prøvd andre felger. Har heller ikke trukket til med 110Nm på hjulboltene, kun mannemakt. Hele staget ble skiftet på kun den ene siden.

Bilen fungerte som sagt fint i alle hastigheter når de ble skiftet. Kjørte en god del etter dette i høy fart, men for det meste bykjøring. Det begynte plutselig når vi kjørte hjemover. Bilen fungerte helt fint foruten det med nedbremsingen til vi stoppet ved en spiseplass på vei hjem. Hadde kun kjørt 20mil. Etter dette så begynte bilen å riste. Som om det plutselig begynte. Jeg etterstrammet hjulboltene som var litt løse. Jeg jekket ikke opp bilen for å gjøre dette. For alt jeg vet så kan det ha noe i sammenheng med det.

Tanken er å skifte både stag og skiver denne uken samt å avballansere forhjulene.

• 2 weeks later...
Skrevet

Da har jeg skiftet bremseskiver kun foran og prøvd med orginalhjulene.

Ristingen i rattet ved nedbremsin ble noe bedre. Merket ikke forskjell om det var med orginal elle uorginale hjul. Der også kun foran.

Slik er bilen i skrivende stund:

Kjører fint opp til 80km/t. derfra er det noe "rummlelyd" opp til rett over 100km/t.

Det vibrerer i bilen fra 110km/t til 120km/t. Ellers bra.

Ved nedbremsing fra 120km/t+ så er det endel risting/rummling i hele bilen virker det som.

Dette fortsetter ved nedbremsing til 40-50km/t. Da er det fint videre ned.

Ristingen/rummlingen er "treigere" jo lenger ned i fart man kommer. Men det virker også naturlig selv om jeg ikke vet hvorfor.

Er det noen som kan hjelpe til?

Satser på å få den inn på et verksted for diagnose på hele bilen da det er endel etter hvert.

Tør nesten ikke si det. Men jeg vurderer nesten å gå over til Mercedes eller Audi. Er veldig FRUSTRERT!!!

Skrevet

Kanskje en dårlig trøst, men risting i ratt og bil er en frustrerende ting og har nok oppstått på de fleste bilmerker. Har selv erfart problemet med replicafelger som krever senterringer og NEVER MORE! Ser i innleggene at du har fått råd relatert til både foringer og felger men du har kanskje ennå ikke sjekket helt ut dette med urunde hjul. Har du noen som kan låne deg hjul slik at du slipper å tømme lommeboka i feilsøkinga?

Skrevet

Etter mye om og men, feilsøking, skifting av deler med mere pga svak risting i hastigheter over 90 kmt/t til 110 km/t så fikk jeg konstatert høydekast i ett av hjulene. Dette til tross for at det er kvalitetsdekk/testvinner fra Bridgestone. Det dekket er med stor sansynlighet skyld i vibrasjoner jeg opplever. For E39 sin del har jeg inntrykk av at dårlige dekk og/eller skjeve felger er hovedårsak til vibrasjoner. De er i allefall notorisk beryktet for å være oversensitive på skjevheter og ubalanse.

Skrevet

Har kjent med hånden på dekkene og det ene bakdekket har en liten "hevelse" på seg. Jeg skal prøve å sette på de andre hjulene bak også for å se om det blir bedre.

Hovedbekymringen min er fortsatt at det rister i rattet og bilen under nedbremsing.

• 2 weeks later...
Skrevet

Oppdatering:

Med nye (brukte) 17" felger fra BBS, hvorav en har bitteliten antydning til kast, og kvalitetsdekk fra Nokian i dimensjon 235/45-17 så forsvant alle vibrasjoner. Forøvrig den beste dekkdimensjonen jeg har prøvd til nå, med et meget fint kompromiss mellom sportslig følelse og komfort..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...