Gå til innhold

Motor går ugjevnt, drar ikke ved pådrag Lugger. 318is [LØST]

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har da en 93 318is jeg har hatt litt problemer med nå tidligere i vår. Motoren begynnte å gå ugjevnt, vibrerer veldig i en fast takt til tider, mens andre ganger kan den gå nokså normalt. Den nekter også til tider å gjøre noe når jeg gir gass. Vet ikke helt hvordan jeg best skal forklare det. La oss si jeg skal kjøre ut fra et kryss, løser ut clutch og kjører ut, for så å gi gass. men istedetfor at bilen aksellerer og turtallet stiger, så holder turtallet seg nede på 1-2000rpm, mens det kommer en slags "brummelyd" fra motoren, dette varer et par sekunder før det liksom "løsner", og turtallet stiger som normalt. Men når det først har løsnet har jeg ingen problemer med å dra motoren til sperren. Så kan jeg kjøre litt videre, og etter 30 sekunder til noen minutter skjer det samme igjen. Kan også komme mens jeg bare kjører rolig avgårde, men virker ikke til å skje i nedoverbakker når jeg bare triller på girene.

Dette problemet hadde jeg som sagt tidligere i år, ca februar. Hadde da bilen på diagnose, som gav feilmedling på oksygensensor.

Skiftet da LMM og Lambdasonde, og da forsvant problemet. Helt til på onsdag kveld, da merket jeg så smått at symptomene begynnte å komme tilbake, og fra torsdag til i dag har de forverret seg til det punktet det var før jeg skiftet lambdaen.

Så i dag hadde jeg fra hverandre katalysatoren for å se om den var tett, noe den ikke var.

Så da står jeg her da, og klør meg i hodet og lurer på hva i all verden dette kan være. Er så utrolig frustrerende å ikke kunne kjøre bilen, og ikke vite hva som er galt og må skiftes. Trenger seriøst hjelp her.

La ut en kjapp video av det på youtube. Helt i begynnelsen av videoen gir jeg full gass, mens ingenting skjer med det første, som dere skjer. Men når først turtallet stiger, kan jeg gasse som normalt.

http://www.youtube.com/watch?v=qpYjdbseOQo

Alle forslag blir satt veldig stor pris på. Er passe lei dette problemet nå, spesielt siden jeg trodde jeg var kvitt det for lenge siden.

Skrevet

Hadde akkurat samme feil på en E36 325, da var det LMM.

Mulig den du monterte har gått til f igjen?

Skrevet

Ja, har konfilter med olje, men tror ikke det er LMM, for når jeg plugger den av mens motoren er i gang går den plutselig mye dårligere. Plugger jeg den på igjen går den "normalt" igjen.

Har mistanker om et par ting det kanskje kan være. Tett bensinfilter, Gåen bensinpumpe, Falskluft, ECU som begynner å ta kvelden...

Men det jeg synest er rart er at alle symptomene forsvant i 3 måneder, for så å komme tilbake plutselig.

Skrevet

Vel, da har jeg holdt på litt mer, uten å være noe særlig nærmere en løsning. Sjekket at tennpluggene var ok, noe de var. Hadde på dyserens, null effekt. Skiftet bensinfilter, ingen forskjell der heller. Lmm er ok. Sprayet rundt med startgass, men ingen tegn til falskluft.

Sjekket motstanden i gasspjeldsensoren, den var ok. Men det var ikke noe spenning i kontakten fra ECU'en (antar det er den den er plugget i?), så det kan jo kanskje tyde på at det er ECU det er noe galt med? Ledningen frosvinner hvertfall fra spjeldsensoren inn under innsuget.

Noen som har noen ideer? går det ann å teste Ecu'en på noen måte? og hvor sitter den hen?

Ellers blir alle forslag gledelig mottatt.

Skrevet

Prøv og knip igjenn bensinreturen til bensintanken med en tang i noen sekunder, og se om den går jevnere da.

Hvis den gjør det kan det være bensintrykkregulator eller bensinpumpe.

Skrevet

Kamakselsensor, veivensor og temperatursensor er vel de eneste jeg ikke har testet enda, vet ikke helt hvordan jeg kommer til de, elelr hvordan jeg skal teste de. Det med bensinreturen var en god ide, må nesten teste det ut. bare å finne ut hvor den sitter da :P

Skrevet

Vel, etter å ha skiftet en god del ting, filtre, releer, følere osv, tenkte jeg å nappe utav ledningen til lambdaen bare for å utelukke det. Iom at den var ny for 40mnd siden regnet jeg ikke med at den var synderen. Men joda, plugget den av og motoren går som en drøm, mye bedre drag, absolutt ingen lugging, alt er bare fryd og gammen. Så da kjøper jeg en ny ORGINAL lambda denne gangen, og så håper jeg problemet er løst en gang for alle. Takk for all hjelpen.

• 5 months later...
Skrevet

Hei, fant du ut av problemet ditt. Har et tilsvarende problem.

Skiftet lmm og lambda sensorer..

Ved kaldstart går den greit som regel uder hele kjøreturen. Hvis jeg stanser en kort stund også starter opp igjen slurer den i 2-4 sekunder før den starter og går dårlig. Må kjøre med høyt turtall for å få effekt av motoren, ellers kveler jeg den.

Bestilt bensin filter som skifte i ettermiddag..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...