SigurdE36 Skrevet Mai 20, 2010 Skrevet Mai 20, 2010 Bytta motor på bilen min på et verksted får snart et år siden, er en m52b20 motor, hadde samme motor før også. Ifølge tyske selgern er dette en motor fra år 2000 som ble satt inn in en e36 fra 1997, den skal hå gått litt over 100 000km. Har hele tiden vært mer uling enn bromming når man ruser motoren, eller gir på med lavt gir (og jeg har supersport effektanlegg) Nå har motoren begynt å tikke på kald motor, det kommer ulyder når jeg setter på aircondition og den blir varm når jeg står i kø. Er det noe sammenheng med disse feilene, eller ulike problemer. Føler jeg lå nok penger i det motor bytte i fjor, håper jeg slipper å svi av like mye som bilen er vært i år også håper dere kan hjelpe mvh Sigurd Magnussen
nimitz Skrevet Mai 21, 2010 Skrevet Mai 21, 2010 Ulyden trenger ikke å være noe annet enn at vannpumpen begynner og ta kvelden. Høy temp ved tomgang kan jo tyde på det. Hadde samme problemet på en E30 jeg hadde for mange år siden. Tikking i motor? Hvilken olje bruker du?
SigurdE36 Skrevet Mai 21, 2010 Forfatter Skrevet Mai 21, 2010 vannpumpe ja, det har jeg ikke tenkt på, kanskje det som er problemet. nettopp byttet olje, ble ambefalt castril slx professional 5W-30 på GS og kjørt qmi innvendig motrvask. dette hjalp ikke mot tikking.
Johnsen86 Skrevet Mai 21, 2010 Skrevet Mai 21, 2010 2000mod har dobbel vanos, din 97 har ikke det... Enig i at du bør bytte vannpumpe. Om du har kjørt motoren var ofte kan det være årsaken til tikkingen. Er det ventiltikking? Helst sikker?
SigurdE36 Skrevet Mai 21, 2010 Forfatter Skrevet Mai 21, 2010 motoren ble kjøpt ny av bmw i 2000, å ble satt i en e36 fra 1997 i tyskland. så ble denne motoren solgt til norge, og satt inn i min 1996 e36 i fjor. tikkingen starta før motoren begynte å gå varm, men tror jeg kanskje må kjøpe tykkere olje, hvordan olje er best på disse motorene?
nimitz Skrevet Mai 21, 2010 Skrevet Mai 21, 2010 Mange oljer som er best. Det beror på hvem du snakker med. Styr unna billigoljer. Kjører selv Shell Helix Ultra 5w40. Aldri hatt noe problem med den. Men skal du gå for en tykkere olje så blir det jo noe annet. Men vet at det er forskjell fre en helsyntetisk olje til en annen. Kan få tikking av en olje og ikke av en annen. Men det er jo dyrt og prøve seg frem.
SigurdE36 Skrevet Mai 21, 2010 Forfatter Skrevet Mai 21, 2010 ja, nettopp brukt 722kr på olje, litt dumt å helle det ut etter en uke, men hva er fordeler ulemper med en litt tykkere olje? hva står egentlig tallene får?
CrZyWiz Skrevet Mai 21, 2010 Skrevet Mai 21, 2010 Visst du har kjøpt skikkelig olje trenger du ikke tappe den ut. Det er nok ikke de som gjør at det tikker uansett. Anbefaler deg å få en kyndig person til å se på symptomene visst du ikke har peiling selv.
bmwJon Skrevet Mai 22, 2010 Skrevet Mai 22, 2010 du bør holde deg til en helsyntetisk olje..feks 5w40. for med tynn olje, så får ventilene lettere smøring ved kald motor. tykk olje gjør at ventilene ikke får god nok smøring når motoren er kald(dermed tikking). En god helsyntetisk olje har en høy densitet som gjør at selv om den er tynn, så smører den godt når motoren blir varm, samtidig som den smører fint når den er kald. dette var nokså enkelt/kort forklart. har vært borti motorer som er veldig kresen på olja (fra et dyrt merke til et annet dyrt merke). den olja du har brukt er helt grei. er egentlig litt tull å bare tømme ut nå som du har byttet..men du kan nå prøve f.eks Agip 5w40 neste gang ;P
TurboLag Skrevet Mai 22, 2010 Skrevet Mai 22, 2010 Når jeg var PLAGA med ventiltikking og hydrauliske løftere gikk jeg over til Agip 10w60 på mazdaen min.. Hulla på HLA'ene var SMÅ der, så det at tynn olje smører best er jeg ikke 100% sikker på. Tykk olje gir et høyere oljetrykk før avlastingsventilen slår inn (har måler i mazdaen) så lenge du har pumpe som klarer mate olja rundt.. Så om oljepumpa drives med drev rett fra veiva (kjenner ikke BMW så godt enda) ville jeg prøvd Agip 10w60 ila sommern..
AutoMartin Skrevet Mai 22, 2010 Skrevet Mai 22, 2010 Hvis motoren er slitt og f.eks begynt å tikke så er tykkere olje noen ganger en (foreløpig) løsning. Man får kjøpt olje som er spesielt beregnet for motorer som har gått langt, 200000+, og de er opp mot SAE 20 i tykkelse. Med tynne oljer er det fare for at oljefilmen som smører blir for tynn, med høye temperaturer, at den ikke blir sterk nok. Tykkere oljer vil derfor smøre bedre. Men bakdelen med tykk olje er at den er tregere til å "fylle" motoren under start, altså spre seg til alle delene som må smøres. Dette er en av de viktigste fordelene med de tynne syntetiske oljene. En fordel til, med en tynn syntetisk olje, er at den fint kan brukes om vinteren under svært kalde temperaturer.
snos Skrevet Mai 25, 2010 Skrevet Mai 25, 2010 Jeg ville også prøvd f.eks Agip extra hts 5W-40, Agip racing 10W-60, eller kanskje Agip sint 2000 10W-40. Agip har jo også en olje som heter super motoroil 20W-50. Men er vell litt i tidligeste laget å begynne med mineral olje når den ikke er gamlere. Agip extra hts har bmw longlife-98 spec. Du finner forhandlere på agip-olje.no , eller så vet jeg oljeskifteren har nettbutikk. oljeskifteren.no. Men er jo rart at ikke castrol har funnet noe som passer bmw bedre. Jeg har en 87 mod 325ix og opplever tikking på castrol. Elf funker bedre, men agip funket best. Jeg kjører ikke beinhardt, så jeg bruker 5W-40 Kan jo være castrol racing 10W-60 også hadde vært noe å prøvd. Lykke til hvertfall
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå