Gå til innhold

bytting av dempere i bakluke på e39 touring

miils
 Share

Anbefalte innlegg

Det er ikke sikkert at de er defekt. Jeg byttet alle mine 4 dempere, altså da de 2 på luka og de 2 på glassluka. Ble litt bedre, men ikke helt. Da er det endel mennesker som sier at hengslene er defekt, og må byttes, hvorfor det er slik, vet jeg ikke. Jeg har uansett ikke orket å bytte hengsler ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du plukker av det plastdekselet som ligger bortover enden av taket der, da ser du den indre enden på sylindrene. Så må du bare skru løs ytterste enden først, slik at du kommer til og bryte løs den indre enden, de sitter på kuler inni der, som bare er klikka neppå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en veldig stor fordel å bruke et rør med innvendig diameter på 36 mm tror jeg det var, for å sette over demperen, uten dette er det lett fare for å ødelegge lakk på bilen, husk å legge noe i mellom rør og bil, når du brekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var jeg nettopp å skulle prøve å skifte demperene på bakluka mi, skjønner ikke bæret :P

Det er nevnt et plastdeksel på enden av taket, det er vel ikke et deksel som ligger på innsia, altså under taket?

Eneste dekselet jeg fant å ta av var dekselet som ligger over selve hengselet.

Med dekselet, menes det kanskje "pakningen" som ligger på tvers på enden av taket? "Rundt" hengslene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 months later...

Man må åpne glasluka uavhengig av hovedluka for å få bort all plastikk slik at man kommer til skikkelig.

Når det gjelder dempere, så bruk kun originalt! Jeg hadde montert uoriginalt for ca 1 år siden, ble nesten ikke bedre i det hele tatt. Trodde da at de var hengslene, men etter et tips fra hillmar? på forumet her så skiftet jeg til originale på lørdagen, og nå er luka helt nydelig igjen! Åpner seg så lett altså!

Jeg brukte ikke rør denne gangen, men et flatjern, som var 3-4 mm tykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde jobben på lørdag på ca 1 time inkl rigging/rydding av arbeidsplassen, så kanskje 40 min i effektiv arbeid. Skulle jeg ha skiftet de 2 til glassluka i samme slengen så tror jeg at det hadde tatt meg totalt 60 min i arbeidstid.

Du har betalt mye for en enkel jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...