Gå til innhold

Hjulstillings-kontroll på Bmw eller "universalt" verksted?


Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det nødvendig å ta denne kontrollen hos et bmw merkeverksted, eller funker det fint på hvilket som helst verksted?

Grunnen til at jeg lurer er for jeg har hørt at på Bme legger dem vekter i bilen før de justerer. Spurte en i kassa på Bmw, han sa det var tilfelle, men ikke på Alle biler..

Så gjelder dette for E39 eller kan jeg trygt ta kontrollen hvor som helst? :)

Mvh.

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Normalvekt" i en e39 er ihvertfall 68 kg i hvert av forsetene, 68 kg i midten av baksetet, full bensintank og 21 kg i baggasjen. (ref haynes boka).

Skal blandt annet brukes når man tighter casterstagsforingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener det er halv tank som er vanlig da :P

men, tilbake til spm, har opplev at min far sin e39 skulle få tatt 4 hjulskontroll, han gjør kontrolløren obs på for mye negativ camber bak. får som svar at dette ikke er mulig å justere på e39..lol..

jeg tror det til syvende og sist står på den enkelte arbeideren, og hans holdning til det hele. jeg er pedantisk når det gjelder hjulvinkler, andre tar det sånn ish.

er nok desverre ikke noe fasit svar annet enn at du har bedre sjanse for å lykkes hos en bmw forhandler, da de i det minste har erfaring med bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hyggelig :)

1900 er en ganske grei pris for et bmw verksted. husk å få "målebrev" etterpå, så kan du selv se hvilke verdier det er. dette er ikke en garanti for bra arbeid, men gir en viss pekepinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hyggelig :)

1900 er en ganske grei pris for et bmw verksted. husk å få "målebrev" etterpå, så kan du selv se hvilke verdier det er. dette er ikke en garanti for bra arbeid, men gir en viss pekepinn.

Ja, skal huske og be om det. Og få noen andre som har peil på å se på det :)

Var inne med bilen i går og fikk sjekket understellet, samt justert høyden på nivå-reg. hold vel på i 5.5 timer ca. 2500,- ble det. Overaskende billig syns jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er billig. men at de har brukt 5,5timer, ja det er mye på å sjekke understell og justere høyden på nivåreg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er billig. men at de har brukt 5,5timer, ja det er mye på å sjekke understell og justere høyden på nivåreg.

Ja, syns det var litt lenge.. Mener det var i overkant av 5 timer vertfall.. Hadde forventa 4-6 tusen en plass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På slik 4-hjulskontroll så kan man be de justere til ønsket verdi av camber samt toe in/out som man vil, eller er det slik at de kun vil justere til fabrikk innstilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På slik 4-hjulskontroll så kan man be de justere til ønsket verdi av camber samt toe in/out som man vil, eller er det slik at de kun vil justere til fabrikk innstilling?

Vil tro du kan si hvordan du vil ha det, men det er jo en fordel å ha det slik det skal for å unngå og slite dekk.. Med mindre man har en bane bil som trenger spesielle instillinger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor i all verden skal den vanlige mannen i gata be om andre hjulvinkler?

men ja, man kan godt gjøre det. men da vil de ganske sikkert ikke gi noen garantier om hvordan resultatet blir. eller noe papirer på at et aut verksted har justert "feil".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det orginalt er langt ifra satt opp til optimale kjøregenskaper. Når man f.eks først har en e36 M3 så hvorfor ikke justere den til å sitte enda bedre på veien og mer balansert? Må ikke kjøre på bane for at man skal føle hvor mye bedre den sitter samt turn-inn i en sving.

Man sliter ikke noe spessielt mer dekk ved å justere litt mer camber og bittelitt toe, men blir det for mye blir det selvsagt raskt slitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stiller meg kritisk til hvovidt mannen i gata er kompetent på dette.

at det derimot finnes mange forumkonger som har lest seg til noe, godt mulig. jeg vil nå si at man kan begynne med å ha alle foringer iorden, og ha 100% riktige vinkler, så skal du se det blir bra.

at det finnes bedre oppsett, ja. at det finnes noe særlig mye bedre kompromiss, nei.

det er ikke akkurat sånn at du kjøper hjul etter camber vinkler, og cornervekter bilen din.

hvor mange hjulstillinger har du tatt? hva er bittelitt mer camber? dette blir jo en definisjonssak, og med mindre du driver med dette selv kan du umulig vite hva vinklene er på en så gammel bil. (de faktiske verdiene, da disse ofte fraviker det de skal være med ganske mye).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo se an verksted og utstyr, både hos BMW og uorg. E39 er såpass gammel at mange uorg verksteder har mye erfaring med de...

Mange uorg verksteder som har hjulinnstillingsapparater til flere hundre tusen. Andre måler omtrent med hyssing og målebånd...

Noen apparater sier du skal legge i vekter, andre ikke.

Men 1900 høres ikke ille ut. Blir 3800 i timen hvis utstyret er i orden og alt går knirkefritt men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ksd, som er bmws program for å beregne tidsbruk, gitt sentralt av bmw, gir deg ca 2,5 timer til å gjennomføre en 4hjulskontroll. Ja, jeg har tatt noen på en halvtime, der ingeting sitter fast, det meste er riktig fra før av og alt går fint. også har jeg brukt over 2,5 timer på andre.

det blir feil å si at det er en timesbetaling på 3800.

bmw sine retninglinjer er vekting, og måling av høyde. Noen nyere er det kun måling og korrigering av høyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...