Gå til innhold

Senking av e39 sedan, eibach fjører og standard dempere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på å kjøpe senkefjærer til min 98' 523 sedan, tenker i tilfelle å kjøpe eibach 30/20-25 sett fra koed. Hva tror folket om det? Jeg vil ikke senke bilen så mye, på grunn av at jeg ikke vil begrense kjøringen min..

Hvordan vil dette bli med camber/caster? Vil jo få litt mer negativ camber, men det vil ikke bli så mye at det vil by på problemer? Vil en forskjell på 5-10 mm foran/bak gi noe utslag i caster?

Vil gjerne beholde kjørekomforen, eibach fjærene er ganske OK da?

Håper noen tar seg tid til å svare :)

Skrevet

Jeg har originale dempere på bilen, vil det gå greit med denne senkingen? Ønsker ikke noe dårlige kjøreegenskaper..

Jeg kjører på 225/55R16 dekk forresten.

Skrevet

Selv har jeg de samme fjørene på min bil, men jeg har i tilegg Bilsteins Sine sportsdempere og kjører med 235/40 18 foran og 265/35 18 bak.

Jeg synes det er veldig komfortabelt og kunne egentlig tenkt meg å hatt det ennda mer stivt, men Eibach fjørene funker nok fint med orginale dempere også ja.

Jeg fikk vel litt feil på Camber hos meg, men dette kan være andre ting som spiller inn, som slitasje i oppheng,dekk osv..

Fikk det nå uansett godkjent til slutt ved at verkstedet jekket bilen ørlite opp når de målte.

Har ikke hatt noe som helst problemer i ettertid med verken selvoppretting, dekkslitasje eller annet.

Skrevet

Okay, høres bra ut :) Hørt en del som sier at det blir veldig mye slitasje på demperene når man senker med originale dempere? Trodde ikke det skulle være noe problem med camber når man ikke senker mer enn 30/25mm, fler som har opplevd dette?

Skrevet

Har eibach 30-25 på min e39 med orginal dempere,merket at bilen ble stivere men det går ikke ut over komforten,bilen skrever litt bak,men det skal den jo også gjøre orginalt,venter med en eventuell 4 hjulkontroll til jeg får sjekket dekkslitasje,ble ihvertfall perfekt senk på e39.Det er først når du senker mer enn 30 at du sliter på orginal dempere så du kan trygt montere dette settet.

Skrevet

Høres ut som fjørene passer bra for meg med tanke på komfor/kjøreegenskaper da. Hva mener du med skrever? :P At hjulene peker litt "utover"?

Hvordan synes du kjøreegenskapene var originale fjører kontra eibach fjørene? :)

Skrevet
Har eibach 30-25 på min e39 med orginal dempere,merket at bilen ble stivere men det går ikke ut over komforten,bilen skrever litt bak,men det skal den jo også gjøre orginalt,venter med en eventuell 4 hjulkontroll til jeg får sjekket dekkslitasje,ble ihvertfall perfekt senk på e39.Det er først når du senker mer enn 30 at du sliter på orginal dempere så du kan trygt montere dette settet.

Hvilken høyde har du fra senter på felgen og rett opp til hjulbuen fremme da? :)

Skrevet
Okay, høres bra ut :) Hørt en del som sier at det blir veldig mye slitasje på demperene når man senker med originale dempere? Trodde ikke det skulle være noe problem med camber når man ikke senker mer enn 30/25mm, fler som har opplevd dette?

Eg senka bilen med eibach 30/20-25 fjærer frå koed. Demperne framme tok kvelden etter 1-2mnd. Merket at den blei mjukare og mjukare framme, og den gynger framme. Men bak er det ingen problem for demperne.

Skrevet

Uansett burde du ta en 4-hjulskontroll etter denne senkingen. Det er tross alt små justeringer som ofte skal til for å få det bra, derfor også små forandringer for at det blir feil vinkel på camber/caster. Det kan kanskje virke som det er bra, men vær sikker på at du vil slite dekka fortere enn uten senk;-p Jeg har nettopp montert 60 senk på min E36 foran, og bruker originale dempere, men tror nok ikke de blir gamle. Ofte bunner de istedenfor å dempe, noe som dreper dempere. Tror ikke det skal bli problemer med din senk og originale dempere. Er oftest med 40 senk og mer at man må bytte til kortere type demper.

Skrevet

Okay, så mindre enn 40 pleier å gå bra med mindre man bånner demperene? Går det ann å justere camber/caster på e39 med originalt tårnlager?

Skrevet
Okay, så mindre enn 40 pleier å gå bra med mindre man bånner demperene? Går det ann å justere camber/caster på e39 med originalt tårnlager?

Det går nok helt fint med 30/25 Eibach på orginale dempere, såfremt demperne ikke er dårlige fra før, men jeg vil anbefale deg å skifte tårnlager fremme når du først har det av, min bil var kjørt ca 125 000 når jeg skiftet og begge tårnlagrene fremme var gåen, men jeg byttet alt som har med demperne å gjøre, gummier, stoppere osv....

Nei det er ikke justerbar Camber/Caster foran.

Skrevet

Da tror jeg jeg satser på eibach 30/25 og originale dempere :) Vil man ikke høre det om man har defekte tårnlagre? Ikke lyst på unødvendige utgifter, blir nok kostnader på bilen nå :P

Tenker å bytte bærearmene foran (allerede byttet casterstag), styrestagene og bytte om til powerflexforinger før 4-hjulskontrollen. Så er alt i forstillingen tipp topp.. Litt lei av vibrasjoner :)

Bilen har gått 206 000, så er jo godt mulig lagrene har vært byttet.

Skrevet

Demperene mine er forresten ca 1 år gamle, og gått 20 000 (foran vel og merke), de bak vet jeg ikke hvordan er.

Skrevet
Da tror jeg jeg satser på eibach 30/25 og originale dempere :) Vil man ikke høre det om man har defekte tårnlagre? Ikke lyst på unødvendige utgifter, blir nok kostnader på bilen nå :P

Tenker å bytte bærearmene foran (allerede byttet casterstag), styrestagene og bytte om til powerflexforinger før 4-hjulskontrollen. Så er alt i forstillingen tipp topp.. Litt lei av vibrasjoner :)

Bilen har gått 206 000, så er jo godt mulig lagrene har vært byttet.

Jo, det blir nok noe "klakkelyder" fra forstilling hvis tårnlagrene er gåene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...