Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Har en e39 523ia 96. En kompis har ett innsug fra en e34 525. Regner med dette vil passe over på min motor, men han snakka om jeg måtte borre opp et hull for å få plass til en bolt som går igjenom?

Noen som har erfaringer rundt dette? Prøvte søkefunksjonen men fant ikke noe relevant.

Skrevet

byttet akkurat til m50 innsug på min m52 jeg. så lenge det er en 525 24V du har innsug fra, så skal nok det passe overens ja. vet ikke helt hva han mener med å borre et hull for å få plass til en bolt men. jeg trengte ikke det.

Skrevet

Det du må gjøre er å lage en brakett til oljefilter huset da det ikke passer lenger med M50 Manifold, altså du må løsne det på begge festene for å vri det litt ut mot radiator, enkelt å lage, er bare en platebit med ett hull i hver ende.

Ellers så passer ikke veivhus ventilasjonen helt lenger, jeg måtte forlenge slangen som går ned til peilerøret.

I tilegg så bør du ha ett M50 ombyggingskit, enten du velger Eurosport kittet eller andre.

• 1 month later...
Skrevet
byttet akkurat til m50 innsug på min m52 jeg. så lenge det er en 525 24V du har innsug fra, så skal nok det passe overens ja. vet ikke helt hva han mener med å borre et hull for å få plass til en bolt men. jeg trengte ikke det.

Har fått innsuget nå, og det er fra en 525 24V.

Noen som har gjort dette før? Og hva innerbærer dette ombygningskittet? Har noen en link?

Takk :)

Skrevet

Her eller her har du eksempler på kit. Strengt tatt ting man kan ordne selv, men det er jo mye greiere når alt er klart.

Jeg ville aldri gjort dette på en 523ia forresten. Toppeffekten blir høyere, men du mister endel nede i registeret. Dette er greit på f.eks min bil som stort sett går på bane og befinner seg over 4500rpm hele tiden, men på en bruksbil har det lite for seg - og er bare en potensiell kilde til problemer. Min mening iallefall. :wink:

Skrevet

Jeg har ikke behpv for større toppfart egentlig i det hele tatt. Hadde håpet på bedre aks og mer hester.

Fikk dette innsuget gratis, så vist det ikke anbefales gjør jeg det nokk ikke. Men kan du spesifisere litt mer?

Skrevet
Du får mer hester på 5500rpm ++ og mindre på 3000-4000. Hvor befinner du deg oftest? :wink:

Draget kommer fra ca 3000-4000 Rpm og at man mister bunndrag, tja det kjenner man ikke mye til, men må huske oppborret gasspjeld også da.

Min får ett skikkelig kick fra 3500-4000Rpm.

Skrevet

Jeg synes det er merkelig at flere mener man ikke merker at bilen blir svakere i midtregisteret. Det var veldig tydelig på de 3 bilene jeg har prøvd med m50-innsug, og det jeg har sett av bremsepapirer bekrefter også det. Det veier jo opp av den ekstra effekten man får på toppen, men på en svær femmer (og med automat i tillegg), mener iallefall jeg det er en noe bortkastet modifikasjon.

3500-4000 er jo der M52'en sparker fra i orginal tilstand..

Skrevet

Jeg ville aldri byttet til M50 innsug på en vanlig bruksbil. Slik jeg ser det ødelegger det karakteristikken på M52 totalt til vanlig bruk. M52 sin styrke er jo det gode draget over stort sett hele registeret, bortsett fra helt på topp. Jeg har M50 på compacten, men hadde den blitt brukt noe særlig til "vanlig" hadde jeg byttet tilbake.

Skrevet
Jeg synes det er merkelig at flere mener man ikke merker at bilen blir svakere i midtregisteret. Det var veldig tydelig på de 3 bilene jeg har prøvd med m50-innsug, og det jeg har sett av bremsepapirer bekrefter også det. Det veier jo opp av den ekstra effekten man får på toppen, men på en svær femmer (og med automat i tillegg), mener iallefall jeg det er en noe bortkastet modifikasjon.

3500-4000 er jo der M52'en sparker fra i orginal tilstand..

Joda, men det sparker mer fra enn tidligere likksom.

Skrevet

Jeg har også en 98 523ia, har snakket med flere BMW "eksperter" og de fleste sier at denne motoren har mer hk enn det som er oppgitt, det skal være 170hk men det sies at ingen av disse bilene hadde under 180hk, jeg er ihvertfall veldig fornøyd med draget i min bil, å jeg har en campingvogn på 1500kg hengende bak

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...