325demon Skrevet Juni 8, 2010 Share Skrevet Juni 8, 2010 Hei Skal bytte adresse til sverige, kan du da kjøre fritt over grensa? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet Juni 8, 2010 Share Skrevet Juni 8, 2010 skal du ha bostedsadresse i sverige så kan du selvfølgelig kjøre over grensa, slik vi kan. Men du må vel ha adressen der så så lenge før man kan handle bil(?) Du kan heller ikke være i norge størsteparten av året Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 8, 2010 Share Skrevet Juni 8, 2010 Ja... forutsatt at du iht. det norske folkeregisteret er meldt utflyttet fra Norge og utskrevet av manntallet kan du kjøre en hvilken som helst utenlandskregistrert bil i Norge. Det holder med andre ord ikke bare å flytte pro forma til Sverige. Du må iht. det svenske folkeregisteret ha en fast bolig i Sverige også. Jobbe kan du imidlertid gjøre i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
325demon Skrevet Juni 8, 2010 Forfatter Share Skrevet Juni 8, 2010 Skal registrere bostedsadresse i et hus foreldra mine eier. Så da kan jeg handle bil med en gang? Skatt har jeg forstått det sånn at du må betale til norge i 3 år etter du har flytta ut uanseet.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 8, 2010 Share Skrevet Juni 8, 2010 Skal registrere bostedsadresse i et hus foreldra mine eier. Så da kan jeg handle bil med en gang? Skatt har jeg forstått det sånn at du må betale til norge i 3 år etter du har flytta ut uanseet.. Jeg vet ikke helt hva du mener med å registrere bostedsadresse i et hus foreldrene dine eier i Sverige, men skal dette prosjektet bli lovlig må du helt konkret melde utflytting fra Norge til det norske folkeregisteret. Gjør du dette mister du automatisk en del rettigheter som f.eks stemmerett til Stortingsvalgene samt at du mister medlemskapet i den norske folketrygden. Dette betyr at du forblir norsk, men mister mange av de alminnelige rettighetene du har som nordmann i Norge. Derimot vil du etter å ha flyttet til Sverige få de samme rettighetene som svenske statsborgere har i Sverige. Jeg ville ikke ha flyttet til Sverige kun pga. et ønske om en billig bil... det blir for omstendelig og dumt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Arnesen Skrevet Juni 8, 2010 Share Skrevet Juni 8, 2010 Skal registrere bostedsadresse i et hus foreldra mine eier. Så da kan jeg handle bil med en gang? Skatt har jeg forstått det sånn at du må betale til norge i 3 år etter du har flytta ut uanseet.. Skatt betaler du til det landet du jobber i, Altså er du ansatt i en norsk bedrift betaler du skatt til norge as... Jeg hadde vært forsiktig med det å late som at du bor i sverige, da kontrollmyndighetene har blitt veldig obs på slike svindelsaker... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
325demon Skrevet Juni 8, 2010 Forfatter Share Skrevet Juni 8, 2010 Greia er at jeg jobber turnus, og har halve året fri... Er ikke svindling vis du er mindre enn 61 dager i norge, det er fult lovlig. Er ikke bare pga bil, skal begynne å opparbeide meg de 3 årene du trenger utenlands Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 8, 2010 Share Skrevet Juni 8, 2010 Hva mener du med å opparbeide de tre årene man trenger utenlands? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
325demon Skrevet Juni 8, 2010 Forfatter Share Skrevet Juni 8, 2010 Før kunne du flytte til feks thailand og få skattefritak fra første året, eneste du betalte var 7-8% til folketrygden i norge så du er sikra ved sykdom pensjon osv.. når trenger du 3 år utenlands først, før du slipper skatten på 40% til norge. men tror faktisk norge har satt en stopper for det også, nå får du 15% tilleggskatt i tillegg til de 8%. + litt skatt i det landet du bor i?! tenkte meg en ferie på 3-4 år asia om noen år, og heller bruke det man sparer i skatt på flybiletter osv Har prøvd å google opp sånne regler over alt men vanskelig å finne Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Juni 9, 2010 Share Skrevet Juni 9, 2010 Såvidt meg bekjent må du oppholde deg minst 50% av tiden i Sverige for å ha lov til å kjøre svensk bil i Norge, og visst nok er det en selv som får bevisbyrden om en blir kontrollert. Kanskje noen som kan bekrefte/avkrefte det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Arnesen Skrevet Juni 9, 2010 Share Skrevet Juni 9, 2010 Greia er at jeg jobber turnus, og har halve året fri... Er ikke svindling vis du er mindre enn 61 dager i norge, det er fult lovlig.Er ikke bare pga bil, skal begynne å opparbeide meg de 3 årene du trenger utenlands Du sa at du skulle flytte addressa di til sverige, ikke at du skulle flytte til sverige. Om du bare flytter addressa er det svindel... Såvidt meg bekjent må du oppholde deg minst 50% av tiden i Sverige for å ha lov til å kjøre svensk bil i Norge, og visst nok er det en selv som får bevisbyrden om en blir kontrollert. Kanskje noen som kan bekrefte/avkrefte det? Mener å huske at det er nesten 80% av tiden som gjelder for at det skal være gyldig, men det blir bare annenhånds info så skal ikke påstå det. Kontrollmyndighetene holder på med en prøveordning nå, der de kan føre en logg over hvor mange ganger en bil kjører over grensa. Dettte vil vel sikkert bli brukt mot å luke ut de som bor i sverige, og de som bare later som... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet Juni 9, 2010 Share Skrevet Juni 9, 2010 Nå finnes det mange svensker som jobber i Norge mer enn både 50% og 80% av året.. Jeg tviler på at disse gjør noe ulovlig? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Juni 9, 2010 Share Skrevet Juni 9, 2010 Mener å huske at det er nesten 80% av tiden som gjelder for at det skal være gyldig, men det blir bare annenhånds info så skal ikke påstå det. Såvidt jeg vet så handler det om at man "tilhører" det landet en oppholder seg mest i, altså over halvparten av tiden. Dvs. primært der en sover. Nå finnes det mange svensker som jobber i Norge mer enn både 50% og 80% av året.. Jeg tviler på at disse gjør noe ulovlig? Men da er de svenske statsborgere... Du har jo også lov til å oppholde deg i Sverige med norsk bil, uten å bli svensk av den grunn. Tror det er et år en kan være utlending i Norge med utenlandskreg. bil, så må en søke disp., evt kjøpe norsk bil. Men om en er utenfor grensa igjen i en viss periode, så kan man inn igjen, eller noe i den duren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 9, 2010 Share Skrevet Juni 9, 2010 Det er ingen forskjell på norske og svenske statsborgere når de befinner seg i Norge... forutsatt at de har fast oppholdsadresse iht. folkeregisteret i Sverige. Har man fast jobb i Norge kan man søke om f.eks familiependlerstatus og dermed få rikelig med skattefradrag (aktuelt hvis man f.eks i forbindelse med jobben bor store deler av uken i Norge og har kone og/eller barn boende i Sverige). Dette kan man såvidt meg bekjent gjøre i inntil to år, men deretter blir man betraktet som fast boende i Norge og skattlagt deretter. Har du fast ansettelse i et Norsk firma skatter man til Norge selv om man rent formelt bor i Sverige (evt. formueskatt, eiendomsverdiskatt opptjent/beregnet av svenske interesser skattes til Sverige). Er man meldt utflyttet fra Norge til f.eks Sverige er man også utmeldt av den norske folketrygden. Dette betyr at man evt. skal gjøre krav på dagpenger i Sverige for en rett som er opptjent i Norge. Det finnes spesielle prosedyrer for å overføre denne retten til Sverige. Man kan ikke gjøre krav på norske dagpenger med mindre man melder flytting tilbake til Norge jmf. folkeregisteret. For å illustrere dette siste poenget... blir du arbeidsløs kan du ikke melde deg arbeidsløs i Norge fordi du ikke er medlem av den norske folketrygden (les: du ble som kjent meldt ut av den norske folketrygden da du meldte flytting fra Norge). Du har heller ingen rett til fastlege i Norge og kan derfor ikke få refusjon på evt. utgifter til medisin/behandling i Norge. Alt dette må gjøres i Sverige i forhold til den svenske forvaltningen. Svenske statsborgere som har meldt flytting fra Sverige til Norge (som altså har fast oppholdsadresse i Norge iht. folkeregisteret) har de samme rettigheter og forpliktelser som nordmenn. De får et norsk personnummer, blir medlemmer av den norske folketrygden (med alle rettigheter)... og kan ikke kjøre svenskregistrerte biler i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Juni 9, 2010 Share Skrevet Juni 9, 2010 http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?do ... -0381.html § 4. Midlertidig opphold i Norge. En person anses å ha midlertidig opphold i Norge, når det kan dokumenteres at oppholdet ikke skal overstige ett år fra innreisetidspunktet. Tollregionen kan etter søknad bestemme at en person skal anses å ha midlertidig opphold i Norge i ytterligere ett år, dersom det kan dokumenteres at oppholdet ikke skal vare utover 2 år fra innreisetidspunktet. Noen svensker er inne på denne regelen, mens andre ukependler, og mange kjører jo også norsk bil... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå