Gå til innhold

svensk adresse, kjøre bil over til norge?

325demon
 Share

Anbefalte innlegg

Hvis man som nordmann iht. folkeregisteret er meldt utflyttet fra Norge til Sverige er det denne modellen man må bruke hvis man vil jobbe i Norge og ikke kjøre tilbake til Sverige hver dag. Statsborgerskapet betyr med andre ord intet i denne sammenhengen. Jeg tror ikke at man får en midlertidig oppholdsadresse i Norge i så mye som to år med mindre man kan dokumentere f.eks familiependlerstatus eller kan få en arbeidsgiver til å dokumentere at man er uunnværlig i stillingen og ikke kan erstattes av en annen person som har fast oppholdsadresse i Norge (dette er rimelig sært og i praksis umulig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. det står nå også:

Søknad sendes til tollregionen innen ett år etter innreisetidspunktet.

Tidsavgrenset arbeidskontrakt kan anses som relevant dokumentasjon for midlertidig opphold.

En person kan ikke anses å ha midlertidig opphold i Norge, dersom han har oppholdt seg her i mer enn 365 dager i løpet av de to siste år før innreisetidspunktet, eller innenfor det samme tidsrom har vært innmeldt i norsk folkeregister.

Det betyr i praksis at en nordmann som har bodd i Norge og meldt flytting til Sverige må vente to år før en kan benytte seg av denne regelen. Men det står også at en tidsavgrenset arbeidskontrakt er relevant dokumentasjon - syns ikke det virker så veldig høyt krav. Vet om flere som har vært på denne regelen her i inntil to år... Det er ihvertfall et par svenske biler her på forumet som går på denne.

Men uansett så må jeg jo si at man i mine øyne skal kjøpe en rimelig DYR bil i Sverige før det gir noen mening å styre med flytting (eller "flytting"), eller beholde bilene til de er vrak. Flytter man for å kjøpe en E36 M3 for 60 lapper og ha den et par år, så kunne man gjort det samme i Norge og ikke tapt stort mer. Forskjellen er bare at en har mer penger bundet opp i bil underveis i perioden, men det betyr vel heller lite for de fleste nå som det er såpass lett å få lån? Man vet at man får igjen mesteparten av summen etterpå, så det handler i så fall maksimalt om rentekost eller at man ikke har de pengene tilgjengelig for investering i annet. Kjøper man derimot en ny dyr bil så gir det mye større gevinst ettersom man i Norge da vil kunne ha verditap på kanskje 100 lapper i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tidsavgrenset arbeidskontrakt er vel poenget i denne sammenhengen, men hvor lenge denne kontrakten i praksis kan vare før den ikke lenger anses for å være tidsavgrenset jmf. norske myndigheter er jeg usikker på. Staten har egentlig ingen fordeler av å gi folk ulike former for skatteamnesti; som jo er det underliggende poenget i denne sammenhengen med tanke på alle fradragene som kan innrømmes.

Jeg er norsk statsborger og har bodd i Danmark siden 1999, men jeg jobbet i årene 2008/09 i Oslo. Jeg hadde familiependlerstatus og leide en leilighet i Oslo. Familiependlerstatusen genererte solide fradrag så min effektive skatteprosent var på godt under 25% i perioden. Dette var dog ikke penger som kom meg til gode iom. at fradragene var et resultat av bo, kost og reisekostnader. Jeg var fast ansatt i et norsk firma, men jeg fikk ikke på vilkår innrømmet familiependlerstatus ut over to år (altså etter søknad med solid dokumentasjon). Jeg ville dermed etter to år bli betraktet som fast boende i Norge uten rett til familiependlerstatus. I praksis ville jeg dermed bli dobbeltbeskattet iom. at jeg stadig hadde full husholdning i Danmark med hus og familie.

Det finnes alternative måter å komme rundt disse reglene på, men da bør man være mer fleksibel og mobil enn jeg var med hus og familie i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...