Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i grunnen på utkikk etter en nyere bil, og har startet å lete litt rundt. I utgangspunktet var planen å kjøpe en E46 320d stv, men begynner nå å lure litt på E90/91 i stedet.

Prismessig så tror jeg nok ikke det blir brukt over 300.000 på bil, siden jeg har huslån å styr attpå til...

Har bla annet kommet over denne http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=22437537

som egentlig har alle kriterier oppfylt for hva jeg er på utkikk etter. M-pakke, sportsinteriør, multifunksjonsratt OG en herlig farge..

Hva synes dere om prisen på denne?? Har prøvd å sammenlignet den med flere biler, både på finn og autodb, å den ser egentlig ut til å ligge helt greit, om ikke ganske så kurrant med tanke på utstyrsnivå..

Noen som vet hvordan denne 1.8d 122hk motoren er i forhold til 2.0d med 163hk???

Sier seg vel selv med tanke på effekt, men er det andre ting

Ellers noen ting jeg bør se etter på E90/91?

Del gjerne erfaringer, positivt og negativt om du har noe å komme med. :)

Skrevet

begge to er 2,0l diesel 122hk er m47 motoren, den "gamle" motoren. motorene er identiske. men 163hk har annen turbo. andre dyser og noen andre detaljer samt software. fra 2007-> kom N47 den yter i 318d 136hk, og i noen tilfeller fikk du den med 142hk. 0g 177hk i 320d. har selv en e91 med 136hk. og har bare gode opplevelser. noe har jeg vert borti, men det er vel på alle biler.

Skrevet
begge to er 2,0l diesel 122hk er m47 motoren, den "gamle" motoren. motorene er identiske. men 163hk har annen turbo. andre dyser og noen andre detaljer samt software. fra 2007-> kom N47 den yter i 318d 136hk, og i noen tilfeller fikk du den med 142hk. 0g 177hk i 320d. har selv en e91 med 136hk. og har bare gode opplevelser. noe har jeg vert borti, men det er vel på alle biler.

Jepp, vet om det du sier der. Den bilen jeg har funnet er en 2007 modell (står alle fall det i annonsen), og er oppgidd med 122hk... Hva har du vært borti på din bil da? er jo klar over at noe kan oppstå, selv med en såpass "ny" bil, men om det er noe jeg bør være obs på når jeg evt ser/prøvekjører bilen :)

Skrevet

Jeg har hatt 318d med 122 hestern i ett år, og var veldig fornøyd med den. Litt småfeil var det på bilen, men mest vanlige slitedeler. Bytta alt av bremseskiver og klosser, var slakk i ene "opphengsstaget" til stabstag fremme, litt oljesvetting rundt en intercoolerslange, samt to foringer i bakstellet var moden for utskifting. Det knirka nå jævlig i humper siste tida jeg hadde den :)

Effektmessig er den helt grei til vanlig bruk. Er selvfølgelig ikke noen ræserbil, men det regner jeg med man skjønner når man kjøper en dieselbil med 122 hk.

Nå har jeg kjøpt en 316d med 116 hk, og den går i praksis like godt eller dårlig, alt etter hvordan man ser det, som 122 hestern

Skrevet

Akkurat.. Ja, slitedeler vil jo selvfølgelig bli nødvendig å skifte uansett bil.:) Kommer vel litt an på km-stand osv... Hehe, merker vel når foringer takker for seg ja!

Neida, er jo fullstendig klar over at d ikke er noen racerbil :lol: Heller ikke derfor jeg er ute etter en slik bil. Men tenker sånn jevnt over, men drag på bunn (?), der mann har bruk for det. En evt nyere bil i mitt eie blir nok ikke brukt hele året siden jeg er på havet 1:1, så har ikke d store behovet for effekt med bykjøring og litt landeveiskjøring..

Husker du forbruk på 122hk da? Har sjekka litt rundt ang oppfriskning av motor, som gir ca 150hk, så det KAN jo være et alternativ da... Men regner nok med at 122hk holder for mitt bruk :) Kan heller ladde pedalen i E30`n innimellom :lol:

Skrevet

Jeg ligger på 0.7 på mila med min 122hk. Det er bykjøring med 19" og brede dekk. Jeg tenker ikke økonomisk når jeg kjører, så kan nok få bedre resultater enn dette :P

Har hatt den nedi 0.46 på langkjøring med vinterdekka på 17" :) Så jeg er ihvertfall fornøyd med forbruket.

Skrevet

O.7 l/mil med diesel utgjør nok litt når jeg er vant til 1,2-1,5 l/mil med 98 oktan ;)

Hehe, nei mann tråkker gjerne på et par tusen ekstra gangen som er unødvendig! Kjenne til den.

Alt i alt er jo forbruket betraktelig bedre uansett da.. Samt mere behagelig å kjøre en dieselbil kontra en bensinbil med tanke på drag, å hvor mann har kraften...

Har falt fullstendig for den blå som er linket til her oppe, så best jeg får jobb-kontrakt snart !!!

Skrevet
Akkurat.. Ja, slitedeler vil jo selvfølgelig bli nødvendig å skifte uansett bil.:) Kommer vel litt an på km-stand osv... Hehe, merker vel når foringer takker for seg ja!

Neida, er jo fullstendig klar over at d ikke er noen racerbil :lol: Heller ikke derfor jeg er ute etter en slik bil. Men tenker sånn jevnt over, men drag på bunn (?), der mann har bruk for det. En evt nyere bil i mitt eie blir nok ikke brukt hele året siden jeg er på havet 1:1, så har ikke d store behovet for effekt med bykjøring og litt landeveiskjøring..

Husker du forbruk på 122hk da? Har sjekka litt rundt ang oppfriskning av motor, som gir ca 150hk, så det KAN jo være et alternativ da... Men regner nok med at 122hk holder for mitt bruk :) Kan heller ladde pedalen i E30`n innimellom :lol:

Min var gått ca 100k når bremser og foringer var modne for utskifting.

Er bunndrag i massevis til "normal" kjøring. Kjørte 100 mil med stor tilhenger, med to snøscootere på, i påska, og det var overhodet ingen problem.

Angående forbruk, så lå den på 0,75-0,80 på bykjøring, og rundt 0,5 ved landeveiskjøring.

Ved landeveiskjøring med tilhenger kjørte jeg på 0,8

Eneste jeg har å utsette på bilen var en vannvittig dyr 100k service. Forhandler i Tromsø tok 9 lapper for den.

Ble ekstra dyr service for meg, da selger på bmw klarte å lure på meg ny bil når jeg henta den :lol:

Har vel samme tanke som deg angående e30 når man skal ha det litt morro :D

Men mitt e30 budsjett gikk bort i ny 316d, så den kommer nok ikke på veien i år :(

Skrevet

min går på 0,55-0,65l på mila med bykjøring. 0,45-0,55 på langkjøring 136hk kommer allt ann på hvor god/dårlig tid jeg har det er på 225 og 255 på 18" hjul. da jeg henta bilen i oslo i fjor på vinterhjul kjørte jeg på 0,41l på mila. 0slo-ålesund

Skrevet

0,50-0,55 liter/mil ved blandet kjøring burde ikke være uoppnåelig med en nyere E91 318d. Selv jeg klarer det relativt lett med min over 7 år gamle E46 318d Touring med 250000 Km på telleren.

Skrevet
0,50-0,55 liter/mil ved blandet kjøring burde ikke være uoppnåelig med en nyere E91 318d. Selv jeg klarer det relativt lett med min over 7 år gamle E46 318d Touring med 250000 Km på telleren.

ser min på kjørekomputer ofte havner på ca 0.64 på blandet kjøring. Tror nok med litt mer langkjøring og pen kjøring så ned mot 0.55 burde være mulig, så sant du ikke har satt på 19" med brede hjul. Ser det er god forskjell på vinter og sommerhjul på min. På langkjøring skal jeg med 19" klare å komme under 0.5 hvis man ikke ligger med venstrehjulpar over midtstripen hele tiden. :wink:

Skrevet

ser min på kjørekomputer ofte havner på ca 0.64 på blandet kjøring. Tror nok med litt mer langkjøring og pen kjøring så ned mot 0.55 burde være mulig, så sant du ikke har satt på 19" med brede hjul. Ser det er god forskjell på vinter og sommerhjul på min. På langkjøring skal jeg med 19" klare å komme under 0.5 hvis man ikke ligger med venstrehjulpar over midtstripen hele tiden. :wink:

195/65-15 felger/dekk samt at jeg ikke kjører med halve skistativet året rundt (les: rails) hjelper nok helt sikkert på drivstofføkonomien... :wink:

Skrevet

195/65-15 felger/dekk samt at jeg ikke kjører med halve skistativet året rundt (les: rails) hjelper nok helt sikkert på drivstofføkonomien... :wink:

garantert, så det ikke akkurat hjalp å bruke over to timer hjem i dag heller på 2.2 mil. Hjelper ikke akkurat med start og stopp funksjonen når de kryper litt fremover hele tiden.

Er ikke noe tvil om at større hjul bidrar godt til økt forbruk, rails har jeg heldigvis ikke på min sedan, men vanskelig for å tro at det utgjør veldig store differansene.

Blir også spennende og se hvordan drivstoff forbruket endrer seg når hartgechippen er montert. Skal vel i utgangspunktet være muligheter for at det synker.

Skrevet

garantert, så det ikke akkurat hjalp å bruke over to timer hjem i dag heller på 2.2 mil. Hjelper ikke akkurat med start og stopp funksjonen når de kryper litt fremover hele tiden.

Har du manuelt gear?

Vedr. Hartgechippen tviler jeg på at ditt drivstofforbruk synker. Det avgjørende er hvorvidt du utnytter den ekstra effekten. Gjør du det... og det vil du helt sikkert gjøre... får du garantert et øket drivstofforbruk istedenfor et redusert drivstofforbruk... :roll:

Skrevet

Har du manuelt gear?

Vedr. Hartgechippen tviler jeg på at ditt drivstofforbruk synker. Det avgjørende er hvorvidt du utnytter den ekstra effekten. Gjør du det... og det vil du helt sikkert gjøre... får du garantert et øket drivstofforbruk istedenfor et redusert drivstofforbruk... :roll:

ja manuelt, var nesten så jeg vurderte å parkere i byen og ta t-banen hjem og hente den igjen i morgen. Roadrage er et fenomen jeg i dag virkelig forstår at kan oppstå

Mistenker vel som du sier at man må utnytte den, men vi får se. Holder deg seg omtrent der det er nå så får man være fornøyd. Venter spent i allefall, fikk ikke time før 25.6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...