Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

skal bytte hjulager på min e39 nå, framme, har bestil fra koed nå så venter på det,

men er det mye arbeid og bytte, har hørt at på andre biler er det letter og levere bilen inn, noen som har erfaring med denne reperasjonen, gjerne en liten guide hvis noen gidder

mvh Eivind

Skrevet

Som jeg har forstått det er det ganske enkelt, men har ikke gjord det selv enda.

Av med kaliper og bremseskive. Kaliperen kan du henge opp, slipper å løsne slangen. Løsne boltene som holder demperen fast nede, dra greiene litt ned, så skal du komme til alle 4 bolter på lageret, du må bytte disse boltene.

Skrevet
Som jeg har forstått det er det ganske enkelt, men har ikke gjord det selv enda.

Av med kaliper og bremseskive. Kaliperen kan du henge opp, slipper å løsne slangen. Løsne boltene som holder demperen fast nede, dra greiene litt ned, så skal du komme til alle 4 bolter på lageret, du må bytte disse boltene.

Dette høres veldig riktig ut.

Skrevet

Dette har jeg gjort selv i forbindelse med bytte av bremseskjold, det jeg gjorde var som Nilsen sier å løsne Kaliper og bremseskive, jeg løsnet derimot ikke demperen (Om du gjør det er det viktig at du setter den fast akkurat som den var) jeg løsnet bare de 4 boltene på baksiden og dro ut hele navet (Det er hjullager og nav i ett) 3 av boltene var greie å få ut, mens den siste var litt verre, men jeg mener jeg fikk det til med en fastnøkkel.

Nilsen, hva mener du med at man må bytte boltene? trenger vel strengt tatt bare smøre ett nytt lag med Locktight på igjen.

Skrevet
Det er egentlig det som trengs å gjøres, men BMW sier at boltene skal byttes.

Grunnen er vel at de selger bolter med Locktight på tenker jeg ;) og for å håve inn litt cash sånn at de kan lage fete biler til oss :P

Skrevet

Er du en av de som ikke kjøper nye muttere til f.eks hardy når du løsner slikt? Og montere en demper tilbake slik den var er ikke noe problem. Om man ser på demperen så er det en markering som skal i presset (glippet som man gjør mindre ved å skru til bolt) .Haug.

Skrevet
Er du en av de som ikke kjøper nye muttere til f.eks hardy når du løsner slikt? Og montere en demper tilbake slik den var er ikke noe problem. Om man ser på demperen så er det en markering som skal i presset (glippet som man gjør mindre ved å skru til bolt) .Haug.

Nei jeg er av de som kjøper det meste nytt når jeg holder på, når jeg skiftet til Bilstein Dempere og Eibach fjærer kjøpte jeg alt nytt som har med demperne å gjøre, å da mener jeg alt, gummistoppere, Tårnlager, skiver, skruer osv...

Dessuten så mener jeg å huske at det ikke var noen markering på de gammle demperne på min bil, men det var jo selvfølgelig på de nye Bilstein demperne.

Men for det om at Bmw mener at man skal bytte disse boltene når man skrur de løs så behøver ikke det å bety at man må gjøre det, det er jo kraftige bolter da, så de ryker nok ikke med det første.

Men selvfølgelig om man ikke er trygg på de gammle boltene eller noe så kjøp for all del nye, de koster vel uansett ikke så mye.

Skrevet

For å tenke litt høyt, dette er vel 10.9 kvalitet bolter, som de bak, mulig de lettere tar skade av å tightes ofte enn vanlige bløte 8.8

Uansett, de koster jo ikke stort :) Greit å være 100% sikker på at bilen og hjulet ikke skiller lag under fart.

Skrevet
For å tenke litt høyt, dette er vel 10.9 kvalitet bolter, som de bak, mulig de lettere tar skade av å tightes ofte enn vanlige bløte 8.8

Uansett, de koster jo ikke stort :) Greit å være 100% sikker på at bilen og hjulet ikke skiller lag under fart.

Bytt boltene og du :wink:

Bytte opperasjonen gikk greit, men vær forsiktig med abs sensorene og ledningene til disse !!! [-X

Den ene min gikk til :evil:

Skrevet

Nilsen er inne på noe. Alt har sin årsak til hvorfor bolter skal byttes. For og ta ett annet eksempel. Den "gigantiske" (hvis skruene til hjullager er store) bolten som er i fremkant av motor skal byttes vær gang man har byttet f.eks simmering i forkant av motor. Strekkbolt. Jo høyere "kvaliteten" blir, jo sprøere bli bolten. Den tåler mindre vibrasjoner før den brister, f.eks. Strekker seg svært lite, men går heller i stykker. Så det er ikke bare låsingen av gjengene som er forskjell fra en gammel og en ny bolt. Det er forskjell på bolten og.

Bolt størrelse er uvesentlig.

Skrevet

10.9 bolter kan du med trygghet bruke på nytt. De er på ingen måte sprøere enn 8.8 bolt!

10 står vel for 100 nm per cm2 og 9 står for ved 90% så har man strekt den for langt til at den går i sammen igjen til samme lenge igjen.

Skrevet

Poenget er vel gjerne at hvis BMW sier at de skal byttes, så har de nok en god grunn, annet enn å ville selge flere bolter.

Nå kan jeg imidlertid gå med på at de sikkerhetsfaktorene deres ingeniører må forholde seg til kanskje er overkill, men jeg gambler ikke på det.

Skrevet
Poenget er vel gjerne at hvis BMW sier at de skal byttes, så har de nok en god grunn, annet enn å ville selge flere bolter.

Nå kan jeg imidlertid gå med på at de sikkerhetsfaktorene deres ingeniører må forholde seg til kanskje er overkill, men jeg gambler ikke på det.

Helt enig her. Står det noen plass at bolter skal byttes, så skal dem byttes. Dette har nok ingen ting med om de er 9.9 e, 8.8 eller 10000.10000

Her er det nok locktighten de vil opprettholde. Og det står ikke ofte noen plass at bolter skal byttes. Så argumentet mot at folk vil selge mener no ihvertfall er tynt. Jeg stusset no ikke 1 sekund på å kjøpe alle helt nye 8)

Skrevet

hørres ut som en grei liten jobb! bestilt med skrur bare for og være på den sikre siden, kostet 14 kr stk så var ikke så veldig dyrt!!

skal være forsiktig med abs sensor og slikt, sliter med den sensoren bak som ikke er helt på plass (mangler maks 2 milimeter) så skal være forsiktig:P

takkar for masse gode svar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...