Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har merket at det ikke blåser så kaldt i det siste fra AC'en som det gjorde før.

Er det på tide å fylle gass eller hva det nå heter? Hvordan gjør man det evt. hvordan kan jeg sjekke om hvor mye det er igjen der?

Takker for alle svar :)

Skrevet

Lenge siden du har bytta pollenfilter? Begynn med det da det blir dårlig med luft hvis dette er tett.

Må på verksted for å fylle på gass/olje på anlegget. Koster vel en 1000-2000. :wink:

Skrevet

HAr skifta det filtere for ikke så lenge siden! et par måneder tilbake ihvertfall.

Ingen annen måte å sjekke om den er tom eller begynner å bli tom for gass?

Må også si at jeg liker å bruke AC, aldri slått den av og om sommeren ligger den gjerne ned på 17-18grader.

Skrevet

Er dessverre ingen veg utenom å ta deg en tur på spesialverksted da. Bare sørg for at de fyller på noen sporingsgass så de finner ut hvor det lekker.

Skrevet

Det lekker mellom 50 og 100 gram gass ut av alle AC anlegg hvert år, så du kommer ikke utenom å måtte etterfylle dette etter ca 6-10 år om du ønsker å ha god effekt ut av AC anlegget. Dette er svært individuelt fra bil til bil og det finnes derfor ikke noe fasitsvar på hvor mye som lekker ut, men å betale for en ekstra lekkasjetest er bare tull.

Tror jeg betalte rundt 1500,- for vakuumering av AC-anlegget, etterfylling av gass og olje.

Skrevet

Har du inspeksjonsglass i tørkefilteret på denne?

Men ville nok uansett ha fått kontrollert dette av en som driver med gass,da får du som nevnt ovenfor sjekka etter lekkasjer samt fylt på med riktig mengde.

Skrevet

Jeg er klar over det leker fra alle anlegg! Å betale 2000kr er uaktuelt.

Men kameraten til en jeg jobber la me er kulde montør. Han skulle fylle på , han tok 500kr for det ;)

Heller fylle 500kr hver 3-4år enn å betale flere tusen.

Men skal høre med han.

Som sagt så funker ACen enda, bare den ikke kjøler fult så kaldt!

Har ikke slått ACen av på 1.5år nå, siden jeg kjøpte bilen ihvertfall!

Skrevet
Husk å få etterfylt korrekt antall gram med gass og olje, ellers ryker du på en smell.

Jeg regner med han vet hva har driver med! er jo en mann oppi 40åra med mangeårserfaring

Hvor mange gram er det i en e36 da?

Hva mente du egentli ?

Skrevet

Kjære vene... AC er et hermetisk anlegg og skal ikke lekke.

Om det er litt futt i anlegget er det OK å etterfylle, men var det helt tomt og ble etterfyllt er ikke det bra, syre i en bil AC blir VELDIG dyrt !

Lekker det vil det alltid lekke og man må etterfylle kjølemedie jevnlig, hvor ofte kommer ann på hvor stor lekkasjen er.

Skrevet

Noen kjører med AC på hele året, men er det bra for kompressoren/aggregatet?

Hvis det ikke gjør noe, hvorfor er da Audi's programmert til å ikke skru seg på under +5? (Audi A4 1.8D -98).

Jeg skrur av AC under 10C og bruker heller utelufta til kjøling, E39 -97

Skrevet

Har lagt merke til at mange kjører med AC på hele året, tror det stort sett er at man ikke tenker over det, eller uvitenhet. En bekjent trodde "snøkrystall-knappen" var en slags av og på knapp på hele varmeapp. Å kjøre med AC på hele året fører til økt bensinforbruk og noe effektap ut på bakhjula.

Se for dere bilen med AC som et kjøleskap, forsvinner det gass fra anlegget er det selvfølgelig lekasje, det skal ikke lekke ut noe som helst. Kjøleskapet ditt hjemme står ikke å lekker gass om det ikke er lekasje.

Skrevet
Har lagt merke til at mange kjører med AC på hele året, tror det stort sett er at man ikke tenker over det, eller uvitenhet. En bekjent trodde "snøkrystall-knappen" var en slags av og på knapp på hele varmeapp. Å kjøre med AC på hele året fører til økt bensinforbruk og noe effektap ut på bakhjula.

Se for dere bilen med AC som et kjøleskap, forsvinner det gass fra anlegget er det selvfølgelig lekasje, det skal ikke lekke ut noe som helst. Kjøleskapet ditt hjemme står ikke å lekker gass om det ikke er lekasje.

Vel nå står jo kjøleskapet i ro som regel også da, ikke blir det utsatt for vibrasjoner og hurtige temperaturforandringer heller.

Man bør vel starte Ac noen ganger på vinteren for at det skal holde seg, men å kjøre med det på hele året er nå bare tull, selv bruker jeg det kun om sommeren ved køkjøring eller på motorvei, vanlig vei 60-80 km/t synes jeg det går helt greit å rulle ned vinduene, flott med litt vind i håret også ;)

Skrevet

Ac kan med fordel stå på året rundt for å forebygge lekkasje,pakninger osv vil tørke hvis det ikke blir brukt,min har vært på siden 1997 året rundt og kjøler like bra i dag uten å ha vært på en eneste service.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...