Alpejohn Skrevet Juni 16, 2010 Skrevet Juni 16, 2010 Hei,For en god stund siden, i vinter sluttet intensiv spylingen på bilen min å virke.Var plutselig ikke liv i den lenger.Har tatt av kontakten på pumpen på tanken i motorrommet og målt spenningen når jeg trykker på knappen,fins ikke støt. Sjekket sikringene, de var ok mener jeg (Skal dobbelsjekke). Hvilket nummer har sikringen til intensive? Har tysk kart så er ikke så enkelt å forstå, i tilfelle jeg har misforstått altså Om sikringen er hel, hva annet kan være galt da? Mvh.Fredrik Fix: Til dem som kanskje får dette problemet, så er her et par måter og teste knappen på: Intensivpumpa og lyktespylerpumpa blir styrt av samme rele, et dobbelt rele som ligger oppom GM3 modulen bak hanskerommet. Når du trykker på knappen til intensivspyling, jorder du en pinne (pinne 16 i den svarte kontakten) på GM3 modulen, dette gjør at GM3 sender signal ut til releet og starter pumpa. For og teste knappen, demonterte jeg dekselet rundt rattstamma, tok ut kontakten fra hendelen for vindusviskere, stakk inn to pinner (slike som står i kontakter/moduler og passer rett i kontakta), på pinne 10 og 6. Husker ikke i farta hvilken av dem som er jord, men en av dem går til gm. Så når du kortslutter disse skal pumpa starte. Gjør den det så er knappen gåen. Slik er det hos meg nå. Vis ikke dette funker, ville jeg undersøkt releet. Jeg har selvsagt målt at det ikke var strøm i kontakten til pumpa. Fins koblingsskjema for dette i WDS.
Otis Skrevet November 22, 2010 Skrevet November 22, 2010 Fant du ut av denne feilen her? Vet det er en liten bump, men skulle nå bare sjekke.
Alpejohn Skrevet November 22, 2010 Forfatter Skrevet November 22, 2010 Fant du ut av denne feilen her?Vet det er en liten bump, men skulle nå bare sjekke. Nei, gjorde ikke det Vet liksom ikke hva mer som kam sjekkes:S Sitter det en ekstra pumpe noen plass bortsett fra i tanken oppe på støtdemperttårnet? Mvh Fredrik
Otis Skrevet November 22, 2010 Skrevet November 22, 2010 Åja, ja nei. Det er jo bare 1 pumpe til intensivspylingen. En kompis av meg hadde visstnok samme problemet ser du...
Alpejohn Skrevet November 22, 2010 Forfatter Skrevet November 22, 2010 Åja, ja nei. Det er jo bare 1 pumpe til intensivspylingen.En kompis av meg hadde visstnok samme problemet ser du... Han har ikke funnet ut av det han heller da?
Alpejohn Skrevet April 23, 2011 Forfatter Skrevet April 23, 2011 Hopp! Er det noen som vet hvilket styringssystem som styrer intensive spylingen? Går signal over ibus eller? Skulle kikka litt på den visker/spyler modulen, skal vist sitte opp med hanskerommet en plass. Noen som vet om det er vanskelig og finne frem til den? Har sjekket med navcoder, når jeg trykker inn intensive knappen, men kommer ikke noen meldinger på ibussen om å aktivere den. Hadde vært kjekt og funnet ut av dette
Otis Skrevet April 23, 2011 Skrevet April 23, 2011 Knappen som er defekt, helt sikkert. Det er så veldig sjeldent at det er noe annet som går i stykker på akkurat dette. Kompisen min som hadde problemet, der var det bare pumpa allikevel. Tror ikke det er noen spyler/visker modul, mener dette styres av GM samt litt mer styring fra viskermotor.
530dE39 Skrevet April 23, 2011 Skrevet April 23, 2011 Samme problem på mon 99 mod 530 også.Intensivspylinga er død...
Alpejohn Skrevet April 23, 2011 Forfatter Skrevet April 23, 2011 Så jeg bør få tak i ny knapp da og prøve Skjer overhode ingenting når jeg trykker, ikke strøm helder
Margido Skrevet April 23, 2011 Skrevet April 23, 2011 Prøv å sett konstantstrøm til pumpa for å se om den går rundt først. Så utelukker du den iallefall
Alpejohn Skrevet Oktober 13, 2013 Forfatter Skrevet Oktober 13, 2013 Hei igjen, Etter LANG tid har jeg tatt meg selv i nakken og funnet problemet!Otis, du hadde rett, det er knappen som er problemet! Jeg ville nok funnet ut dette om jeg hadde engasjert meg litt mer for lenge siden. Men da jeg for et par dager siden fikk orden på høydejusteringa til nærlysa, fikk jeg blod på tann og gira på og fikse de få småproblemer som har plaget meg i mange år. Til dem som kanskje får dette problemet, så er her et par måter og teste dette på. Intensivpumpa og lyktespylerpumpa blir styrt av samme rele, et dobbelt rele som ligger oppom GM3 modulen bak hanskerommet. Når du trykker på knappen til intensivspyling, jorder du en pinne (pinne 16 i den svarte kontakten) på GM3 modulen, dette gjør at GM3 sender signal ut til releet og starter pumpa. For og teste knappen, demonterte jeg dekselet rundt rattstamma, tok ut kontakten fra hendelen for vindusviskere, stakk inn to pinner (slike som står i kontakter/moduler og passer rett i kontakta), på pinne 10 og 6. Husker ikke i farta hvilken av dem som er jord, men en av dem går til gm. Så når du kortslutter disse skal pumpa starte. Gjør den det så er knappen gåen. Slik er det hos meg nå. Vis ikke dette funker, ville jeg undersøkt releet. Jeg har selvsagt målt at det ikke var strøm i kontakten til pumpa. Fins koblingsskjema for dette i WDS. Fredrik
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå