Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

For en god stund siden, i vinter sluttet intensiv spylingen på bilen min å virke.
Var plutselig ikke liv i den lenger.

Har tatt av kontakten på pumpen på tanken i motorrommet og målt spenningen når jeg trykker på knappen,fins ikke støt. Sjekket sikringene, de var ok mener jeg (Skal dobbelsjekke). Hvilket nummer har sikringen til intensive? Har tysk kart så er ikke så enkelt å forstå, i tilfelle jeg har misforstått altså :)

Om sikringen er hel, hva annet kan være galt da? :???:

Mvh.
Fredrik

Fix:

Til dem som kanskje får dette problemet, så er her et par måter og teste knappen på:

Intensivpumpa og lyktespylerpumpa blir styrt av samme rele, et dobbelt rele som ligger oppom GM3 modulen bak hanskerommet. Når du trykker på knappen til intensivspyling, jorder du en pinne (pinne 16 i den svarte kontakten) på GM3 modulen, dette gjør at GM3 sender signal ut til releet og starter pumpa.

For og teste knappen, demonterte jeg dekselet rundt rattstamma, tok ut kontakten fra hendelen for vindusviskere, stakk inn to pinner (slike som står i kontakter/moduler og passer rett i kontakta), på pinne 10 og 6. Husker ikke i farta hvilken av dem som er jord, men en av dem går til gm. Så når du kortslutter disse skal pumpa starte. Gjør den det så er knappen gåen. Slik er det hos meg nå.  :) Vis ikke dette funker, ville jeg undersøkt releet.

Jeg har selvsagt målt at det ikke var strøm i kontakten til pumpa.  :) Fins koblingsskjema for dette i WDS.

• 5 months later...
Skrevet
Fant du ut av denne feilen her?

Vet det er en liten bump, men skulle nå bare sjekke.

Nei, gjorde ikke det :? Vet liksom ikke hva mer som kam sjekkes:S

Sitter det en ekstra pumpe noen plass bortsett fra i tanken oppe på støtdemperttårnet?

Mvh Fredrik

Skrevet

Åja, ja nei. Det er jo bare 1 pumpe til intensivspylingen.

En kompis av meg hadde visstnok samme problemet ser du...

Skrevet
Åja, ja nei. Det er jo bare 1 pumpe til intensivspylingen.

En kompis av meg hadde visstnok samme problemet ser du...

Han har ikke funnet ut av det han heller da?

• 5 months later...
Skrevet

Hopp!

Er det noen som vet hvilket styringssystem som styrer intensive spylingen?

Går signal over ibus eller?

Skulle kikka litt på den visker/spyler modulen, skal vist sitte opp med hanskerommet en plass.

Noen som vet om det er vanskelig og finne frem til den?

Har sjekket med navcoder, når jeg trykker inn intensive knappen, men kommer ikke noen meldinger på ibussen om å aktivere den.

Hadde vært kjekt og funnet ut av dette :)

Skrevet

Knappen som er defekt, helt sikkert. Det er så veldig sjeldent at det er noe annet som går i stykker på akkurat dette.

Kompisen min som hadde problemet, der var det bare pumpa allikevel.

Tror ikke det er noen spyler/visker modul, mener dette styres av GM samt litt mer styring fra viskermotor.

• 2 years later...
Skrevet

Hei igjen,

Etter LANG tid har jeg tatt meg selv i nakken og funnet problemet!
Otis, du hadde rett, det er knappen som er problemet! :)

Jeg ville nok funnet ut dette om jeg hadde engasjert meg litt mer for lenge siden. Men da jeg for et par dager siden fikk orden på høydejusteringa til nærlysa, fikk jeg blod på tann og gira på og fikse de få småproblemer som har plaget meg i mange år. :P

Til dem som kanskje får dette problemet, så er her et par måter og teste dette på.

Intensivpumpa og lyktespylerpumpa blir styrt av samme rele, et dobbelt rele som ligger oppom GM3 modulen bak hanskerommet. Når du trykker på knappen til intensivspyling, jorder du en pinne (pinne 16 i den svarte kontakten) på GM3 modulen, dette gjør at GM3 sender signal ut til releet og starter pumpa.

For og teste knappen, demonterte jeg dekselet rundt rattstamma, tok ut kontakten fra hendelen for vindusviskere, stakk inn to pinner (slike som står i kontakter/moduler og passer rett i kontakta), på pinne 10 og 6. Husker ikke i farta hvilken av dem som er jord, men en av dem går til gm. Så når du kortslutter disse skal pumpa starte. Gjør den det så er knappen gåen. Slik er det hos meg nå. :) Vis ikke dette funker, ville jeg undersøkt releet.

Jeg har selvsagt målt at det ikke var strøm i kontakten til pumpa. :) Fins koblingsskjema for dette i WDS.

Fredrik

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...