Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du har ikke lov til å kjøre verken moped, traktor eller gressklipper med ratt i tiden uten førerkort. Du har heller ikke lov å øvelseskjøre. Du har jo i prinsippet førerkort, så det blir jo ikke øvelseskjøring!

Du samtykket i førerkortbeslag på stedet eller?

Veldig individuelt hva du får som straff. Politijuristen avgjør dette. Ring gjerne å mas på dem ang behandling av din sak. Det lønte seg for min del.

Husk at du i slutten av sperretiden også må søke om ny vandelsattest og få denne godkjent før du kan kjøre opp. (om du må kjøre opp selvsagt. Alt ettersom hva som blir sagt i dommen. Som regel er det oppkjøring om du mister i 6mnd eller mer) Er et salig kaos. Jeg mener å huske at jeg ikke engang fikk bestille oppkjøring hos BT før vandelsattest var godkjent av politiet.

• Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

for min del var det ikke noe stress.

86 i 50n 7mnd og 11 papp innenfor prøvetiden.

tok teorien og leverte sånn søknad og fikk lappen 7 mnd etter jeg mista den.

jeg tror på 6mnd og ingen oppkjøring eller teori.

kan ikke øvekjøre nei, men om du spør veldig pent kan det hende du får kjøre moped, det spurte ikke jeg om da, men har hørt om en som fikk det.

men det som er greia er at det er kun ens egen feil og egentelig har man godt av det, politiet fikk satt meg på plass, kjører aldri så fort at lappen ryker.

hvor fort kan man kjøre i dobbeltfeltern i 100 sona før lappen går æ? har vel ett litt annet syn der?

Skrevet

Lappen ryker i 141 km/t i 100-sona.

131 km/t i 90-sona hvis det er klasse A motorvei.

Pleier alltid å holde meg under beslagsgrensa selv da jeg er veldig avhengig av lappen i jobben, men sprekker det så sprekker det skikkelig...

Skrevet

Samme her.. Pleier alltid å gjøre det selv, men i går skulle jeg kjøre forbi en i en oppoverbakke, og da ble det klampen i bånn, og da var det gjort ..

Får vel prøve å skaffe meg skyss til og fra jobb da, hvis ikke ryker nok utdanninga samtidig som førerkortet :S

Skrevet
Lappen ryker i 141 km/t i 100-sona.

131 km/t i 90-sona hvis det er klasse A motorvei.

Pleier alltid å holde meg under beslagsgrensa selv da jeg er veldig avhengig av lappen i jobben, men sprekker det så sprekker det skikkelig...

men det er vanskelig å se om det er motorvei klasse a eller B noen steder.. ble selv stoppa i 129 kmt. i 90 sona klasse B sa snuten pga det ikke var så stor kant uten får hvit stripa på hver side. heldigvis var snuten så greie å tolket det som klasse A da det var mange jurister som mente dette sa de så slapp unna med forelegg. som ble send fra en politi jurist noen måneder senere på 8500 siden jeg var så ung. skulle egentlig hatt 10 laken i bot..

Skrevet

du får nok 3mnd uten=) det alle mine kompiser har fått som har mista den mellom 116 og 120km/t i 80sona...

ble selv stoppa i 116 i 90 her for litt siden og fikk bot på 6500.. var sikker på det var 100 der, men var visst 90 gitt=P

85 er grensa i 60, 115 i 80, og mener han snuten sa det var 129 i 90'n.. også 141 i 100 da=P

noen som veit hva grensa er i 30sona?=P el 20 hehe

Skrevet
noen som veit hva grensa er i 30sona?=P el 20 hehe

Dersom du har planer om å kjøre opp til førerkortgrensa i 20- og 30 sonene fortjener du å miste lappen... :wink:

Skrevet

At man tråkker på litt i 70,80,90 og 100 sone er vel noe alle gjør, men mellom30 og 60 bør man vel kunne bruke hue litt syns jeg, er trossalt der d er barn til stedet, og kommer d en unge springende ut i veien, ja da er d fort gjort at d går galt.

At man mister lappen er bare sin egen skyld, man vet hva fartsgrensene er, ikke sant? ;)

Har selv mista lappen i min tid, så å være lappløs vet jeg gått hva er, men er man avhengi av den i jobb sammenheng, så burde man passe seg enda mer ;)

Skrevet
men det er vanskelig å se om det er motorvei klasse a eller B noen steder.. ble selv stoppa i 129 kmt. i 90 sona klasse B sa snuten pga det ikke var så stor kant uten får hvit stripa på hver side. heldigvis var snuten så greie å tolket det som klasse A da det var mange jurister som mente dette sa de så slapp unna med forelegg. som ble send fra en politi jurist noen måneder senere på 8500 siden jeg var så ung. skulle egentlig hatt 10 laken i bot..

Om det er klasse A eller B ser du på skiltingen. Du trenger ikke vurdere verken kanten utenfor stripa eller noe annet (selv om det gjerne har en sammenheng siden det forteller noe om veikvaliteten).

Motorvei (klasse A):

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... -502.0.svg

Motortrafikkvei (klasse B):

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... -503.0.svg

Enkelt og greit... ;)

Skrevet

men noe jeg synes er rart, er at når jeg kjører i 49 i 50n får jeg en eller annen bil tett oppi ræva men kjører i i 110 i 100 må jeg ligge i forbikjøringsfeltet hele tiden, for min del virker det som om folk synes det er greit og kjøre i 60 i 50 men 110 i 100 er liksom litt skumlere.

rart det der :P noen som har samme erfaring?

Skrevet

mister du lappen i mer enn 12 mnd, må du ta teori og oppkjøring på nytt... til sistemann som sier han fikk 1.5 månedslønn i bot, så gjelder det fyllekjøring.. da regner de 1.5 mnd bruttolønn.. snakker av erfaring.. men blir mann tatt veldig mye over, får man ei feit bot selvfølgelig..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...