Gå til innhold

Bilstereo for "voksen" musikk...


Anbefalte innlegg

Har lest litt rundt i tråder der folk hevder at BMW er håpløs på stereo osv. Velvel... øyet som ser sier nå jeg, har selv en e39 touring med største lydpakken. Ikke mye "trøkk" og "bass" og skryte av akkurat for de som liker listepop og techno (hovedsaklig unge), er selv ung (21år) men har i alle år hatt stoooor interesse for musikk og High-Fidelity stereo og verdsetter detaljer i lydbildet, elsker akustisk musikk som Greg brown, Connels, Norah Jones og mye klassisk rock.

Vil tro at når e39 var ny, var den kansje laget for en litt mer "voksen" brukergruppe som gjerne hadde øyne for litt mere denne typen musikk. Man kan jo altids sette seg i en Avensis eller Passat og oppleve mye mere trøkk og bass, men med en gang man setter på detaljert musikk vil man spy, gjernne alt for stor bass/mellomtone og en dårlig skarp diskant som gjør at man mister hele mellomtoneregisteret.

For og være helt ærlig synes jeg faktisk orginalstereoen i e39 er veldig bra til denne typen musikk, 3-veis settet i framdørene gjengir MYE detaljer. ingen av elementene oerdøver hverandre, diskanten kunne kansje vært justert ørlittegranne opp men ellers er det bra,

savner litt i bunnen også.

vil gjærne ha litt flere synspungter på dette... kansje noen flere som har samme sære musikksmaken som meg, hører såklart på litt listepop også men ikke noe jeg hører på når jeg storkoser meg.

eksempel på lydKVALITET:

http://www.youtube.com/watch?v=IoDYpyAh ... re=related

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hva er det egentlig du ville frem til med denne tråden?

At E39 er håpløs når det gjelder stereo stemmer vel ikke akkurat, og modellen før er jo bare helt knall med tanke på lyd! Utrolig bra utgangspunkt disse bilene, godt dempet.

Kjører selv E34 til vanlig, og her trengs det ikke store endringene for å få ordentlig godlyd!

Hva mener du egentlig med at bass/midbass/mellomtone er for store? Jeg vil ha så stor midbass og mellomtone som mulig jeg...og at diskanten er skarp kan jo fikses med annerledes montering og litt justering fra spiller.

Må bare quote en jeg vet har litt peiling hvertfall:

"Tror ikke størrelsen på elementet er sånn helt vesentlig for hvordan den gjengir diskantområdet. Ihvertfall med tanke på at den eneste fulltonen jeg har hørt som spiller skikkelig diskant var 8" stor."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det egentlig du ville frem til med denne tråden?

vil finne ut om det var flere som synes at bmw har gjort dette ganske bra, leser jo overalt hvor dårlig de har gjort det.

Hva mener du egentlig med at bass/midbass/mellomtone er for store? Jeg vil ha så stor midbass og mellomtone som mulig jeg...og at diskanten er skarp kan jo fikses med annerledes montering og litt justering fra spiller.

jo større elementene er jo lavere frekvenser gjengir de bedre, hvor bra blir mellomtoneregisteret da hvis du har f.eks en 8" mellomtone/midbass og en mikroskopisk diskant... du vil få masse bass og en diskant som er alt for oppjustert for at de skal høres, så om du da setter på detaljert musikk høres det helt jævlig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo større elementene er jo lavere frekvenser gjengir de bedre, hvor bra blir mellomtoneregisteret da hvis du har f.eks en 8" mellomtone/midbass og en mikroskopisk diskant... du vil få masse bass og en diskant som er alt for oppjustert for at de skal høres, så om du da setter på detaljert musikk høres det helt jævlig ut.

Da lurer jeg på om du kan utdype det der litt. Datasheets fra diverse 6'5" og 7" mellomtoner?

Europamesteren i lydkvalitet 2009 bruker jo 7" mellomtone, kan da umulig låte så ille..

Datasheet fra Seas Lotus sin midbass, synes ikke den virker så dårlig som mellomtone men...

http://www.mamut.net/dynabel/PW165-1-L0018-04_V2.PDF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som du ser på papiret på siste linken du postet har elementet Recommended Frequency Range 50 - 3000 Hz, du må med andre ord ha en delefrekvens på maks 3000hz, og du må ha en diskant som går ned til 3000hz, mye av detaljene i musikken nevnt over ligger på 3000-8000hz, og ville være mye bedre og hente ut av en f.eks en 2,5" mellomtone fremfor en 1/2" diskant. (3veis fremfor 2veis)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva du mener med separat forsterker, modeller med navi har alle forsterker bak. Men du har de med tilleggs forsterker bak på venstre siden under navi spillern/cd veksleren. De har bedre lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den jeg har ja, lyden ble bedre når jeg kobla ut og fjerna den passive orginalsuben, noe som tyder på at de har dimmensjonert forsterkeren til litt i minste laget. tengte på og kansje få inn en 8" der den gamle sto med egen forsterker, for og få fram det under 200hz litt bedre. Tror da lyden vil være helt perfekt, etter min smak iværtfall, sikkert mange som er uenig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som du ser på papiret på siste linken du postet har elementet Recommended Frequency Range 50 - 3000 Hz, du må med andre ord ha en delefrekvens på maks 3000hz, og du må ha en diskant som går ned til 3000hz, mye av detaljene i musikken nevnt over ligger på 3000-8000hz, og ville være mye bedre og hente ut av en f.eks en 2,5" mellomtone fremfor en 1/2" diskant. (3veis fremfor 2veis)

Er ikke helt enig med deg der. Skjønner ikke hvorofr 2.5" mellomtone er best. Hvorfor 1/2" diskant? Diskant pleier å være 1".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en E39 touring med DSP stereo som visstnok skal være den største lydpakken. Den har en Nokia "subkasse" i plast som består av 2 stk 5 eller 6 tommere på høyre side bak over batteriet og venstre side sitter cd spiller for Navi + 6 platers magasin og DSP forsterkeren som jeg tror er laget av Alpine.

Jer har også drevet med ganske mye bilstereo tidligere og er enig med deg i at lydkvaliteten er ganske bra. Jeg savner noe mer trøkk i bassen med ellers så er det ganske fin lyd. Er nok ikke fullt så opptatt av fin lyd som du er men jeg hørte endel på Plater gitt ut på Kirkelig kulturverksted og Sony når det var kvaliteten som gjalt. Jeg har målt frekvensgangen på kablene som går til den originale subkassen og den har frekvensgang helt ned til 10HZ så jeg kommer til å bruke den sammen med en HØy-Lav nivå boks for å hente signal til en annen forsterker og en skikkelig sub. Ellers tror jeg anlegget blir beholdt slik det er. CDmagasinet mitt har begynt å halte så jeg vet ikke om jeg vil ha et nytt eller jeg skal prøve å bytte det ut med et annet medium type USB, Ipod e.l

Spilleren i dashen er en ganske avansert sak som starter opp i forskjellige modus alt etter hvilken forsterker som er koblet til. Tar du strømmen fra spiller og forsterker og Kobler du vekk DSP forsterkeren så vil spilleren starte opp i et annet modus enn hva den gjør når den indikerer en DSP forsterker i andre enden. Med DSP jobber den med fast 1V på lavnivåsiden slik at du ikke kan bruke lavnivådelen til andre forsterkere for du vil da ikke få justert volumet men det vil ligge fast med 1V signal. Det fungerer derimot med en Høy-Lav nivå sak ved å hente lyden på høytalerkabelen for der får du justert nivået. Tar du derimot vekk DSP forsterkeren vil spilleren fungere som er normal spiller med nivåjustering på lavnivåsiden. Jeg tror også du da sitter med full frekvensgang for jeg mener at alle delefiltrene sitter i DSP forsterkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er noe du bare drar ut av rævva

Påstår på ingen måte at bmw's lydsystemer er bedre enn de merkene du prater om, det jeg vil fram til her er at bmw's lydsystemer er vel egnet til sitt bruk og slettes ikke så ille som folks skal ha det til. om du digger pokerface er sikkert avensis bilen for deg, jeg liker min type musikk som jeg sier gjengis godt i min e39... Eneste her som må ha kommet ut av ei ræv må være deg...

Er ikke helt enig med deg der. Skjønner ikke hvorofr 2.5" mellomtone er best. Hvorfor 1/2" diskant? Diskant pleier å være 1".

Pleier og være ja... men i e39 er det ikke det, noe jeg synes er bra og vil tro er med på og bedre gjengivelsen i mellomtoneregisteret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en E39 touring med DSP stereo som visstnok skal være den største lydpakken. Den har en Nokia "subkasse" i plast som består av 2 stk 5 eller 6 tommere på høyre side bak over batteriet og venstre side sitter cd spiller for Navi + 6 platers magasin og DSP forsterkeren som jeg tror er laget av Alpine.

Jer har også drevet med ganske mye bilstereo tidligere og er enig med deg i at lydkvaliteten er ganske bra. Jeg savner noe mer trøkk i bassen med ellers så er det ganske fin lyd. Er nok ikke fullt så opptatt av fin lyd som du er men jeg hørte endel på Plater gitt ut på Kirkelig kulturverksted og Sony når det var kvaliteten som gjalt. Jeg har målt frekvensgangen på kablene som går til den originale subkassen og den har frekvensgang helt ned til 10HZ så jeg kommer til å bruke den sammen med en HØy-Lav nivå boks for å hente signal til en annen forsterker og en skikkelig sub. Ellers tror jeg anlegget blir beholdt slik det er. CDmagasinet mitt har begynt å halte så jeg vet ikke om jeg vil ha et nytt eller jeg skal prøve å bytte det ut med et annet medium type USB, Ipod e.l

Spilleren i dashen er en ganske avansert sak som starter opp i forskjellige modus alt etter hvilken forsterker som er koblet til. Tar du strømmen fra spiller og forsterker og Kobler du vekk DSP forsterkeren så vil spilleren starte opp i et annet modus enn hva den gjør når den indikerer en DSP forsterker i andre enden. Med DSP jobber den med fast 1V på lavnivåsiden slik at du ikke kan bruke lavnivådelen til andre forsterkere for du vil da ikke få justert volumet men det vil ligge fast med 1V signal. Det fungerer derimot med en Høy-Lav nivå sak ved å hente lyden på høytalerkabelen for der får du justert nivået. Tar du derimot vekk DSP forsterkeren vil spilleren fungere som er normal spiller med nivåjustering på lavnivåsiden. Jeg tror også du da sitter med full frekvensgang for jeg mener at alle delefiltrene sitter i DSP forsterkeren.

Godt og endelig lese litt klokskap her :)

har såvidt prøvet med separat forsterker tilkoblet pluggen til subben som du sa (vha høynivåinngang) , lydkvaliteten på anlegget ble bedre med en gang orginalsubben ble borte.

har også midlertidig lasket imellom noen av ledningene for og få lyd til diskantene i dørene bak, er nemmelig lasket over printkortet som står på subben :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt og endelig lese litt klokskap her :)

har såvidt prøvet med separat forsterker tilkoblet pluggen til subben som du sa (vha høynivåinngang) , lydkvaliteten på anlegget ble bedre med en gang orginalsubben ble borte.

har også midlertidig lasket imellom noen av ledningene for og få lyd til diskantene i dørene bak, er nemmelig lasket over printkortet som står på subben :wink:

Dette høres lovende ut, DSP forsterkeren puster nok endel lettere når den slipper å dra på Nokia subbene ja. Takk for tipset med diskantene i bakdørene. Kanskje på tide å finne frem saga :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...