Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har søkt og fått godkjent søknad på å bygge om en 728 til 740.

Jeg fikk svar at jeg måtte dokumentere hvor de 740 delene og motoren er tatt fra.

Etter ombygging må bilen til et bmw verksted hvor de kan gå over bilen og bekrefte at riktige deler er brukt. Vekt kan justeres opp om bmw verkstedet bekrefter at M5 understellet tåler mer vekt enn det bilen har som maks i vognkortet nå.

Om bmw godkjenner at bilen er bygget om med riktige deler så må det skrives i et brev. Samme gjelder vekt økningen.

Brev fra bmw må da medbringes til biltilsynet samtidig som du har bilen der på kontroll. De ser da over bilen og ser på papirer fra bmw at den er riktig bygget og om det er ok og justere opp vekta.

Ifølge bmw er www.realoem.com god nok dokumentasjon. Men du må sitte å finne hvert eneste dele nr som ikke er likt på M5 og den bilen som blir bygget om. og det tilsier jo også hvem deler som må byttes.

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
jeg har søkt og fått godkjent søknad på å bygge om en 728 til 740.

Jeg fikk svar at jeg måtte dokumentere hvor de 740 delene og motoren er tatt fra.

Etter ombygging må bilen til et bmw verksted hvor de kan gå over bilen og bekrefte at riktige deler er brukt. Vekt kan justeres opp om bmw verkstedet bekrefter at M5 understellet tåler mer vekt enn det bilen har som maks i vognkortet nå.

Om bmw godkjenner at bilen er bygget om med riktige deler så må det skrives i et brev. Samme gjelder vekt økningen.

Brev fra bmw må da medbringes til biltilsynet samtidig som du har bilen der på kontroll. De ser da over bilen og ser på papirer fra bmw at den er riktig bygget og om det er ok og justere opp vekta.

Ifølge bmw er http://www.realoem.com god nok dokumentasjon. Men du må sitte å finne hvert eneste dele nr som ikke er likt på M5 og den bilen som blir bygget om. og det tilsier jo også hvem deler som må byttes.

Biltilsynet sa nettop dette til meg å. At vekta justerer BMW bare opp om nødvendig, men da jeg ringte rundt overalt til BMW i Norges land så fikk jeg samme svar, de kan ikke hjelpe. Hvilken BMW forhandler/verksted var du på? Så man kan ringe dit.. Fint å se at hvertfall noen her får dette gjennom i dette møkkalandet.

Skrevet

Dokumentasjon fra http://www.realoem.com er vel ganske greit,men er vel stempel å signering fra BMW som er probleme,virker det sånn..Men er jo bare å prøve å si ifra hvordan det gikk å få stempel å singnatur fra BMW å legge ut her,så ser vi jo at det går...

Skrevet

Det er forskjell fra å få grønt lys fra biltilsynet å faktisk greie å få di opplysninger å papirer dem er ute etter,er vel her kanskje folk tar en tur til Tyskland,ikke vet jeg.

Skrevet

sålenge bmw verksted godkjenner delene så er ikke denne dokumentasjonen fra bmw norge så viktig. Men jeg gikk gjennom alle dele nr selv og sendte med alt det i søknaden til bt.

Bilia fredrikstad har jeg snakket med. De kunne godt se over bilen min etter ombygging og godkjenne den om den var riktig bygget. De hadde gjort det med flere biler før også.

Skrevet

Det er godt gjort å få det til Hurra for Bilia da

BT skriver normalt IKKE opp vekten på et chassis lenger

Ombygging er blitt ett lite papirhelvete og en stoor tolmodighetsprøve

EGIL STENSHAGEN A/S PÅ HØVIK ville ikke engang ta inn bilen min til sjekk. Begrunnelse: Vi gjør ikke sånt lengre. ja men,,, Jeg får ikke lov av de høyere opp på verkstedet å gjøre det.

Ja men... BMW Norge har sagt at vi ikke får gjøre det! :crazy:

P

Skrevet

jeg snakket med bmw norge. var ikke noe problem og bygge om. var helt lovlig det. men de gir ikke ut papirer lenger.

jeg sendte mail til BT og fikk ja og fremgangsmåten for å gjøre det.

her er svaret jeg fikk på søknaden om 740 motor i 728.

Kjøretøy id: XX XXXXX

Ombygging av kjøretøy reguleres av kjøretøyforskriftens kap.7. Etter ombygging skal kjøretøyet fortsatt tilfredsstillede krav som gjaldt ved førstegangs registrering (Kjøretøyforskriften (KF) § 1-4 pkt.2).

Generelt ved motorbytte tillates det ombygd inntil det største motoralternativet bilen kunne leveres med fra fabrikk.Bilen må da ellers bygges teknisk lik utgaven med den aktuelle motoren. Vi sitter ikke inne med detaljspesifikkinformasjon om hva som skiller de ulike modellene så som garanti for at de rette delene er benyttet kan viakseptere bekreftelse fra verksmester på merkeverksted (BMW).NB: Bilens opprinnelige maksimalt tillatte akselvekter og totalvekt må ikke overskrides. I så tilfelle må detfremlegges ny vektgaranti fra kjøretøyfabrikkanten lydende på kjøretøyets understellsnummer.

Det må videre fremlegges dokumentasjon for anskaffelse av deler/donorkjøretøy.

Kjøretøyet må etter ombyggig fremstilles en trafikkstasjon for kontroll hvor endelig godkjenning kan gis.

Din henvendelse anses nå som ferdigbehandlet fra vår side.

Med hilsen

Statens vegvesen Stor-Oslo distrikt

Kjøretøy hallkontroll

Skrevet

Er vel akkurat dette som er ett av problemene!

BT:Vi sitter ikke inne med detaljspesifikk informasjon om hva som skiller de ulike modellene, så som garanti for at de rette delene er benyttet kan vi akseptere bekreftelse fra verksmester på merkeverksted (BMW).

Det er jo dette BMW Norge IKKE vil gi deg.

NB: Bilens opprinnelige maksimalt tillatte akselvekter og totalvekt må ikke overskrides.

Ombygget bil blir jo her 250ca?kg tyngre.

I så tilfelle må det fremlegges ny vektgaranti fra kjøretøyfabrikkanten lydende på kjøretøyets understellsnummer. OG NY VEKT!

BMW Norge vil IKKE gi deg vektgarantibrev.

BT vil heller da ikke skrive opp vekten på det chassiset du skal registrere.

Noen i Norge som har fått vektgaranti fra et BMW merkeverksted etter 0101 1999. Neppe, bortsett ifra en jeg vet som har bygd om en 316 til M3 og kanskje(sikkert) ett par til. En i Skien å muligens Kristiansand(min gamle 316 som ble M3)

Dette er ikke bare bare nei! For da hadde MANGE gjort dette lovlig.

Skrevet

er jo derfor bmw verksted må gå over bilen og godkjenne delene og vekten. jeg har en hel delebil med vognkort. der står det hva understellet tåler. og når det flyttes over til min bil vil de tåle samme vekten der. så bmw verksted skriver det bare.

og bmw norge er ikke det samme som et bmw merkeverksted. bare så du vet det.

og jeg var å snakket med bilia fredrikstad for ca 1 mnd siden og de sa ja på og se over bilen. og det hendte nå og da de gjore slik kontroll på biler. så det har nok skjedd flere ganger siden 1999 ja. har jo ikke hatt bilia her i så mange åra.

Skrevet

Trengte ikke ny vektgaranti på bilen min. Bare det ikke er en 518, så skal ikke det være noe problem når man nedregistrerer til 4 personer.

Skrevet

Noe av problemet ja. Før kunne men feks få en cab regget som to eller treseter. Dette gjør ikke Bt LENGER noe sted i norge. BMW NORGE ER EN EGEN ORGANISASJON OG ET EGET FIRMA MED EGNE RETTIGHETER FOR IMPORT, garantiansvar som importør og marked/ettermarked arbeid knyttet til salg AV NYE BMWer(delesalg,garantier osv). Enkeltfirmaer som Bilia selger biler, men under annet juridisk regelværk. BMW Norge har det øverste garantiansvar i Norge osv. Ved paralell og sideimport er ikke disse ordningene like klare for sideimportører.

Bt godtar ikke papirer fra andre enn sertifiserte merkeverksteder. Jeg har fortsatt ikke med selvsyn sett vognkort fra 316 med innstemplett ny vekt(vektjustering opp) og feks 3.2l motor godkjent etter 01.01 2008, men vet at ett fåtall biler med original firer har blitt godkjent med sekser.

Dette er ikke regler fra myndighetene, men interne regler FUNNEt opp av bt selv som intrerne skriv. Disse interne skrivene tolkes ulikt fra sted til sted merkelig og udemokratisk nok. Dette sikrer ikke likebehandling desverre.

Skrevet

nei, det ska ikke være lett her i landet. Med dette systemet så avler de jo bare opp til at de fleste bygger om bilene sine uten å godkjenne de som ombygg..

Har du 320 så setter du jo bare i en 2.5 uten prob. Det gjør jeg hvertfall. De sjekker det jo aldri uansett. motorene er jo identisk.Vanskelig om man bygger om fra 4 til 6 sylinder. eller 6-8 syl.

Skrevet

Drit i å dra inn BMW Norge i dette, det er ikke det som er poenget.

Bestill vanlig time hos BMW forhandler, og be de dobbeltsjekke at de riktige delene er montert på din bil, samt bekrefte det. Du betaler timespris.

Det er slik det må gjøres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...