Galldrian Skrevet Juli 3, 2010 Skrevet Juli 3, 2010 Hei Finner ingen DIY på hvordan å skifte plugger på en E39. Noen som vet om en bra guide, evt. har lyst til å forklare meg stegene?
Galldrian Skrevet Juli 3, 2010 Forfatter Skrevet Juli 3, 2010 Hmm antar jeg kan bruke denne http://www.pelicanparts.com/BMW/techart ... -Plugs.htm ? Hvor viktig er det at jeg bruker moment-nøkkel for å skru til pluggene? Er det noe en kan ta på feelingen, eller er moment nøkkel et must her?
Haug530D Skrevet Juli 3, 2010 Skrevet Juli 3, 2010 Hmm antar jeg kan bruke denne http://www.pelicanparts.com/BMW/techart ... -Plugs.htm ?Hvor viktig er det at jeg bruker moment-nøkkel for å skru til pluggene? Er det noe en kan ta på feelingen, eller er moment nøkkel et must her? Ganske viktig da det er alu topp og man kan rive gjengene, motor må også være kald når denne jobben utføres.
Galldrian Skrevet Juli 3, 2010 Forfatter Skrevet Juli 3, 2010 Takk for tipset. Antar det er korrekt med 25nm slik det står i guiden? En annen ting, jeg bestillte 6x NGK plugger hos gs, fikk derimot bosch super plus tilsendt, jeg ringte dem opp og de sa det var samme pluggene... Kan dette stemme?
Otis Skrevet Juli 3, 2010 Skrevet Juli 3, 2010 Det at man trenger momentnøkkel er litt "tull", som oftest tar man dette på følelsen. Du kan sikkert bruke tennpluggene du fikk tilsendt, bare å sjekke med denne siden; http://www.boschautoparts.com/VehiclePa ... inder.aspx
Otis Skrevet Juli 3, 2010 Skrevet Juli 3, 2010 Sjekket dette litt nærmere og de ser ut som de fleste i USA bruker FGR 7 DQP+
Galldrian Skrevet Juli 3, 2010 Forfatter Skrevet Juli 3, 2010 Takk for tipset. Antar det er korrekt med 25nm slik det står i guiden?En annen ting, jeg bestillte 6x NGK plugger hos gs, fikk derimot bosch super plus tilsendt, jeg ringte dem opp og de sa det var samme pluggene... Kan dette stemme? Hmm 520 iAT er ikke den lista... men tviler på GS ville sendt meg feil plugger da?
Galldrian Skrevet Juli 3, 2010 Forfatter Skrevet Juli 3, 2010 Denne karakteristikken over de ulike plugg "skadene" var ganske grei forresten http://aa.bosch.de/aa/en/static/produkt ... /tipps.htm
Galldrian Skrevet Juli 3, 2010 Forfatter Skrevet Juli 3, 2010 Må jeg forresten ha noe spesial pipe e.l. for å komme til pluggene på en E39?
Haug530D Skrevet Juli 3, 2010 Skrevet Juli 3, 2010 Det at man trenger momentnøkkel er litt "tull", som oftest tar man dette på følelsen.Du kan sikkert bruke tennpluggene du fikk tilsendt, bare å sjekke med denne siden; http://www.boschautoparts.com/VehiclePa ... inder.aspx Det er nå bare tull, er man uerfaren og ikke har skrudd noe særlig på bil før så bør man bruke Momentnøkkel til denne jobben, dessuten så gir den pakningen som er på tennpluggene litt etter å da er det ikke så godt å beregne når det er godt nok. Hadde det vært ståltopp så hadde det ikke vært så nøye. Hadde jeg ikke vært så erfaren som jeg er, så hadde jeg aldri gjort dette uten momentnøkkel, det er tross alt en ekstra sikkerhet også da
Fixfax Skrevet Juli 3, 2010 Skrevet Juli 3, 2010 skal jo litt til og dra av gjengene da, trenger ikke bruke drage arm heller, men moment nøkkel er og anbefale da drar du av gjengene blir det dyrt.
bmwmann24 Skrevet Juli 3, 2010 Skrevet Juli 3, 2010 momentnøkkel? evt ikke Bruk hue littegrann når man skrur så skjønner man jo at det ikke trengs.. bare husk å skru de første gjengene for hånd.. ikke press på med skralla med engang. da er det fort gjort at du ødelegger gjenga. Ikke stram for hardt.. ikke for slakt heller. Du får en tøff-tøff lyd av motor om plugg(ene) ikke sitter ordentlig fast.
Otis Skrevet Juli 3, 2010 Skrevet Juli 3, 2010 Takk for tipset. Antar det er korrekt med 25nm slik det står i guiden?En annen ting, jeg bestillte 6x NGK plugger hos gs, fikk derimot bosch super plus tilsendt, jeg ringte dem opp og de sa det var samme pluggene... Kan dette stemme? Hmm 520 iAT er ikke den lista... men tviler på GS ville sendt meg feil plugger da? Antar sterkt at både 520, 523 og 528 bruker samme plugger da det er nøyaktig samme motor, men bare forskjellig slagvolum. Så om du har fått de pluggene som jeg skrev, så er nok det helt korrekt. Om du har fått andre typer er det bare å søke på nettet, og du får svar. GS kan nok sende feil type plugger, de er bare mennesker
Otis Skrevet Juli 3, 2010 Skrevet Juli 3, 2010 Det at man trenger momentnøkkel er litt "tull", som oftest tar man dette på følelsen.Du kan sikkert bruke tennpluggene du fikk tilsendt, bare å sjekke med denne siden; http://www.boschautoparts.com/VehiclePa ... inder.aspx Det er nå bare tull, er man uerfaren og ikke har skrudd noe særlig på bil før så bør man bruke Momentnøkkel til denne jobben, dessuten så gir den pakningen som er på tennpluggene litt etter å da er det ikke så godt å beregne når det er godt nok. Hadde det vært ståltopp så hadde det ikke vært så nøye. Hadde jeg ikke vært så erfaren som jeg er, så hadde jeg aldri gjort dette uten momentnøkkel, det er tross alt en ekstra sikkerhet også da Jojo, jeg er enig med deg. Jeg tenkte jo såklart at man ikke trenger momentnøkkel på pluggskifte, sålenge man er litt mer enn "noob" når det gjelder skruing. Glemte å nevne dette. Og du har helt rett mht at skiven på pluggen vil gi en noe rar tilbakemelding når man strammer første gangen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå