S.Hafsmo Skrevet Juli 13, 2010 Skrevet Juli 13, 2010 Jeg snublet over en Alpina B12 på finn.no her om dagen, og jeg må si denne fristet voldsomt! bilen er riktignok ombygget med en kondemnert 1998 B12 fra sverige og det heldige chassiet kommer fra 1996 728i. B12 var da nr. 67 av 202. Bilen er bygget av selger (Frank Sunde), som etter hva jeg har forstått har bygget flere 750i og fått disse godkjent. denne er godkjent i vognkort som 750i (ikke B12), dette var visst pga at biltilsynet ikke kunne godkjenne bilen som noe annet enn BMW da Alpina ikke er noen bilfabrikk. (ihht. eier) jeg har snakket med gjensidige og de sier det ikke er noe problem å forsikre bilen som B12 med 387hk vs de 326hk 750i har. eneste som ikke er B12 er dørsiden på høyre side, da airbagen hadde løst ut her. feil på bilen er småting som pixelfeil i kombiinstrument, kontaktfeil til gps antenne, liten rustrose på bakskjerm (overflaterust) og litt ujevn gange på tomgang før den blir varm. (teoren var vel enten en innsugsmembra eller paking.) Så tenkte jeg at jeg skulle høre med de vise menn på forumet her om noen har noe inside information eller tips på denne bilen/denne typen redskap? Alpina B12 Kan være at jeg går på en smell nå og tipser feil mann om annonsen, men det får så være.
Sjøbuse Skrevet Juli 13, 2010 Skrevet Juli 13, 2010 fin bil. den har også begynnt å ruste på E38 vanligste plass. på kanten av bagasjeluka.
Fredrik Skrevet Juli 13, 2010 Skrevet Juli 13, 2010 Alpina Burkard Bovensiepen GmbH + Co. KG er uten tvil en bilprodusent. Dette er hva tyske Wikipedia (som er langt mer pålitelig enn den engelske) skriver om saken: Alpina Burkard Bovensiepen GmbH + Co. KG ist ein deutscher Fahrzeughersteller. Alpina war seit den 60er Jahren im BMW-Tuning und Motorsport aktiv und wurde 1978 Hersteller von Personenkraftwagen auf Basis von Produkten der BMW AG. Seit 1983 ist das in Buchloe im Ostallgäu ansässige Unternehmen als offizieller Automobilhersteller beim Kraftfahrtbundesamt in Flensburg registriert. http://de.wikipedia.org/wiki/Alpina_Burkard_Bovensiepen Et avgjørende poeng når det gjelder Alpina er at bilene er originale. Alpinas bilmodeller er et 100% fullverdig premiumprodukt med alt hva det innebærer av imaginær status... ikke en simpel tuning eller annen oppgraderin av en 3-parts leverandør. Jeg ville derfor ha vært forsiktig med å investere i en uoriginal Alpina.
S.Hafsmo Skrevet Juli 13, 2010 Forfatter Skrevet Juli 13, 2010 Selvfølgelig hadde det vært flott å hatt en original Alpina B12, men jeg ser bare for meg at prisen hadde vært en helt annen om den faktisk hadde vært original. Priser på motorsterke biler her til lands er triste greier uansett hva det er snakk om. bl.a ligger det jo en 1995 750i på finn.no til 270 000,- da er det ihvertfall liten tvil ang. hva jeg personlig ville gått for. Og ellers er det jo ikke så voldsomt mange B12 å velge mellom her til lands? alternativet for min del blir jo en 2001 BMW 740i Sport, men den er det heller ikke voldsomt mange av i landet (har egentlig aldri sett en).
EirikL Skrevet Juli 13, 2010 Skrevet Juli 13, 2010 For all del en lekker bil! Men jeg er også av dem som aldri kommer til å investere i en uoriginal eller ombygd Alpina, Hartge, ACS eller M-bil. For meg tar vissheten om at det ikke er en genuin tuningbil bort hele sjarmen med merket.
Fredrik 90 Skrevet Juli 13, 2010 Skrevet Juli 13, 2010 Hvis jeg først skulle kjøpt meg en alpina så ville jeg jo selvsagt ha hatt en orginal en! Det at de ikke engang har bytta dørtrekket på den siden hvor airbagen gikk av synes jeg var dårlig. Hadde dette vært en gjenomført bil så hadde de bytta det også, selv om det kan være vanskelig å få tak i
Fredrik Skrevet Juli 13, 2010 Skrevet Juli 13, 2010 Hvis jeg først skulle kjøpt meg en alpina så ville jeg jo selvsagt ha hatt en orginal en! Det at de ikke engang har bytta dørtrekket på den siden hvor airbagen gikk av synes jeg var dårlig. Hadde dette vært en gjenomført bil så hadde de bytta det også, selv om det kan være vanskelig å få tak i Deler til en eldre Alpina er ikke nødvendigvis så vanskelige å få tak i (Alpina lagerfører mange deler), men svært dyrt er det helt sikkert hvis delene må kjøpes hos Alpina. Alpina er temmelig eksklusivt både i relasjon til produksjonsvolum og pris. Det ble f.eks kun produsert 143 stk. E38 B12 5,7.
Dan Skrevet Juli 13, 2010 Skrevet Juli 13, 2010 Jeg ville heller hatt denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=22345014 Et par hundre kg lettere er den og. Den har ligget til salgs før ikke langt unna 300k. For menigmann er nok dette bare nok en overprisa E39, men her kan man gjøre et godt kjøp.
Wacman Skrevet Juli 13, 2010 Skrevet Juli 13, 2010 Enig med deg,den E39 Alpinaen er jo original, for ikke å snakke om en skikkelig fet forbedring av en allerede kjempegod bil.
Fredrik Skrevet Juli 13, 2010 Skrevet Juli 13, 2010 Enig med deg,den E39 Alpinaen er jo original, for ikke å snakke om en skikkelig fet forbedring av en allerede kjempegod bil. +1... Jepp... original og nr. 32 ut av 261 stk. som ble bygget. Jeg har en mye bedre følelse når det gjelder denne bilen enn den uoriginale og ombyggede 7-serien. 140000 Km er ingenting for en bil som dette og for godt under 300k får man utvilsomt en svært fin bil. Dere vet ikke hvor heldige dere er i Norge... biler som dette koster minst 200K mer i Danmark...
Wacman Skrevet Juli 13, 2010 Skrevet Juli 13, 2010 Dere vet ikke hvor heldige dere er i Norge... biler som dette koster fort minst 200K mer i Danmark.. DET er det ikke ofte man hører i forbindelse med norske bilpriser det!
Fredrik 90 Skrevet Juli 13, 2010 Skrevet Juli 13, 2010 Dere vet ikke hvor heldige dere er i Norge... biler som dette koster fort minst 200K mer i Danmark..DET er det ikke ofte man hører i forbindelse med norske bilpriser det! Hehe! Ja det er nesten litt deilig å høre det
S.Hafsmo Skrevet Juli 13, 2010 Forfatter Skrevet Juli 13, 2010 Vel, om man er på jakt etter 7-serie kjøper man jo ikke en 5'er fordi den er original. vil jeg ha en rask bil er det jo bare å gjøre ferdig 540'en med kompressor og 6-trinnskasse. personlig synes jeg ikke E39 med alpina pakke er noe særlig å se på (dog er jo det selvfølgelig en smakssak). da ville jeg heller begynt og luktet litt på E39 M5. er det virkelig ikke Alpina interiør i en original E39 Alpina? og 3.3l i en alpina? det blir jo litt som å kjøpe en M5 med 2l maskin. E39 Alpina forbinder jeg med 4.6l V8. 3.3l har forresten 280hk ikke 300 som nevnt i annonsen. ang. dørtrekket koster det noe over 12 000,- så det er jo bare å rive i for vedkomne som kjøper. er og skeptisk til ombygde biler, men så lenge bilen er godkjent må jeg da si det er mye mer interessant med en som er godkjent med B12 maskin enn en standard 750i til samme pris. Dere er jo alt for oppheng i statusen bilen skal gi.
Fredrik Skrevet Juli 14, 2010 Skrevet Juli 14, 2010 Vel, om man er på jakt etter 7-serie kjøper man jo ikke en 5'er fordi den er original. vil jeg ha en rask bil er det jo bare å gjøre ferdig 540'en med kompressor og 6-trinnskasse. personlig synes jeg ikke E39 med alpina pakke er noe særlig å se på (dog er jo det selvfølgelig en smakssak). da ville jeg heller begynt og luktet litt på E39 M5. er det virkelig ikke Alpina interiør i en original E39 Alpina? og 3.3l i en alpina? det blir jo litt som å kjøpe en M5 med 2l maskin. E39 Alpina forbinder jeg med 4.6l V8. 3.3l har forresten 280hk ikke 300 som nevnt i annonsen. ang. dørtrekket koster det noe over 12 000,- så det er jo bare å rive i for vedkomne som kjøper. er og skeptisk til ombygde biler, men så lenge bilen er godkjent må jeg da si det er mye mer interessant med en som er godkjent med B12 maskin enn en standard 750i til samme pris. Dere er jo alt for oppheng i statusen bilen skal gi. Nei... jeg er opphengt i at bilen er original. I dette ligger det naturligvis at jeg ikke bytter bil som andre bytter underbukser. Poenget her er at E39 (og ikke minst E38) nå begynner å bli gamle biler. Gammel luksus er intet verdt med mindre den fremstår som original og godt vdlikeholdt. Slik er det med all gammel luksus... møbler, klokker, kunst, biler etc. Alternativt er luksusen stort sett bare gammel. Jeg går selvfølgelig ikke god for at den aktuelle B10 3,3 Alpinaen er original, men umiddelbart fremstår den som bedre vedlikeholdt og ærlig enn 7´ern, men dette kan helt sikkert diskuteres. Det er forøvrig korrekt at B10 3,3 har 280 HK så der er det en feil i annonsen. E39 B10 kom forøvrig i flere varianter... 3,2 med 260 HK, 3,3 med 280 HK, V8 med 340 HK, V8 med 347 HK og V8S med 375 HK. I tillegg finnes D10 BiTurbo (diesel) med 245 HK. Jeg er ikke helt enig i at E39 M5 fremstår som et direkte alternativ til f.eks B10 V8S. Alpina gjorde et poeng ut av at B10 V8S er mer mature og soft... The Gentleman's Choice i motsetning til M5 som er mer The Bad Boy´s Choice. Slik er det fortsatt når det gjelder Alpina.
S.Hafsmo Skrevet Juli 14, 2010 Forfatter Skrevet Juli 14, 2010 Joda, jeg forstår hva du mener. Problemet for meg blir da at jeg aldri har sett en original B12 med skilt her i landet. men så var jeg i utganspunktet ikke på jakt etter en B12 heller, eller en Alpina i det hele tatt for den saks skyld. var på jakt etter en E38. og i motsetning til andre E38 på finn.no syntes jeg den nevnte B12 "kopi" skilte seg ut i positiv forstand. men det kan nok være at det er pga mangel på skikkelige alternativer. en original 00-01 740i Sport hadde vært et veldig godt alternativ for meg, men som nevnt har jeg aldri sett slikt her til lands, og generelt vil jeg si det er veldig lite motorsterke E38 facelift til salgs. (99-01) ang. B10 er det kun Bi-Turbo eller E34 V8 som kunne vært aktuelt for meg, men dette er jo igjen en personlig smaksak, og har lite med hva som er "best" å gjøre. forøvrig er det vel ca. like lite å oppdrive av disse her i Norge som nevnte B12.. Da er det selvfølgelig kun originalbiler som gjelder (da jeg allerede har en grei E34).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå