JarleGa Skrevet Juli 15, 2010 Skrevet Juli 15, 2010 Bytta olje og filter på 320`n nå og lurer litt... Etter instuksjonsboka så skulle den ha 6,5L. olje, men med denne oljemengden så kom jeg godt over *max* på peilepinnen. Med noe over *min* på pinnen før avtapping av gammel olje, så fikk eg ut ca 5,4L olje... Er det mengden som er feil, eller pinnen som viser feil?? Skal på langtur på søndag og i uken , kan dette være skadelig? Er en 01. E46 2,2 bensiner det er snakk om her.
MBiMMer Skrevet Juli 15, 2010 Skrevet Juli 15, 2010 har du hatt den igang etter oljeskift? det går jo ca 0,5liter i filteret. litt for mye olje gårbra, det blir forbrent. men har du alt for mye ville jeg åpnet litt på bunnpluggen å tappet av litt..
BMW 2002 Fredrik Skrevet Juli 15, 2010 Skrevet Juli 15, 2010 Jeg er blitt fortalt at du skal starte motoren og la den sive litt før du stopper den. Deretter venter du ca 1-2 min før du peiler oljen.
JarleGa Skrevet Juli 16, 2010 Forfatter Skrevet Juli 16, 2010 Det har eg gjort... Ble ikke mye bedre av det, men det lukter ikke svidd olje eller noe. Kan det være feil på pinnen da? Feil pinne kansje?? For eg har jo rett mengde etter boka.
Gjest Skrevet Juli 16, 2010 Skrevet Juli 16, 2010 6,5 er riktig. (forutstatt at du også bytter filter, og faktisk får tømt ordentlig.)
Lars89 Skrevet Juli 16, 2010 Skrevet Juli 16, 2010 Det skal gå på 6,5 ja. Fyllte det på min egen nå nettopp. Men er mulig du ikke fikk ut all gammel olje hvis motor var kald, hadde litt feil helling e.l. Ikke bra å kjøre med for mye olje. Går utover pakninger osv...
Skrotenisse Skrevet Juli 16, 2010 Skrevet Juli 16, 2010 Prøv sånn oljerens på neste skift så forsvinner det fort en del olje mer ut.
JarleGa Skrevet Juli 17, 2010 Forfatter Skrevet Juli 17, 2010 Bilen sto på plant garajegulv ned grav, og kjørte motoren varm før jeg tappa av. Lot den stå å renne fra seg før jeg satte i "bunnpluggen" igjenn og... Skulle i grunn ikkje vere noe problem der. Derfor eg lurer på om pinnen kan vise feil el.l
Gjest Skrevet Juli 17, 2010 Skrevet Juli 17, 2010 det er ofte litt over rett etter. skurdde du opp oljefilteret før du tappa? altså, fikk du ut alt herfra? har du gjort alt riktig, varm, oljefilter opp osv så er 6,5l riktig. ikke noe å bekymres seg over.
JarleGa Skrevet Juli 17, 2010 Forfatter Skrevet Juli 17, 2010 Skrudde opp filterboksen og ja... Skal ta å peile nå etter att bilen har blitt kjørt litt og.
Lars89 Skrevet Juli 17, 2010 Skrevet Juli 17, 2010 Er uansett en god ide å ikke fylle på alt med en gang. Fyll 5l f.eks og fyll litt og litt til du kommer til maks. Ikke alltid det går på like mye som det står det skal. Har skifta olje noen hundre ganger så litt erfaring har man jo Feil på peilepinne er veldig lite sannsynlig...
username Skrevet Juli 17, 2010 Skrevet Juli 17, 2010 Jeg er blitt fortalt at du skal starte motoren og la den sive litt før du stopper den. Deretter venter du ca 1-2 min før du peiler oljen. Hvorfor det egentlig? Bør man varme oljen før man tapper den? Slik at den flyter litt lettere?
BMW 2002 Fredrik Skrevet Juli 17, 2010 Skrevet Juli 17, 2010 Jeg er blitt fortalt at du skal starte motoren og la den sive litt før du stopper den. Deretter venter du ca 1-2 min før du peiler oljen. Hvorfor det egentlig? Bør man varme oljen før man tapper den? Slik at den flyter litt lettere? Peiler du med en gang motoren er stoppet er oddsen stor for at du vil peile for lite olje siden toppen og oljekanalene er fyllt opp med olje. Derimot skal motoren ikke ha stått i 6 timer for da er nesten alt rent ned i bynnpanna og du kan måle for mye olje.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå