Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann. Prøvde å regne ut hva det kostet å importere en e34 touring 530. Det ble over 100 000kr i avgifter. Er det noen lurer måte å gjøre dette på? Noen som har erfaringer med import fra Tyskland?

Skrevet

Kan hende du kommer bedre utav det med alternativ beregning på en slik type bil, men da må du ha tilgang til rødboka eller dra på ditt nærmeste tollkontor for å beregne. Husk også at du må betale fulle avgifter når du tar den inn, og så må du søke om alternativ beregning innen 2 uker etterpå.

Skrevet

Takk for linken. Merkelige regler. Slik jeg forstod det kan man ikke søke dersom man er privatperson. Men bare dersom en representerer et foretak. Videre virket det som at man må først betale vanlig toll og engangsavgift, før eneventuelt kan søke om alternativ beregning. Så må man bare håpe at en får invilget søknaden. Litt shaky å begynne å importere en bil når man ikke vet om den vil koste 150 000 eller 43 000, alt ettersom. Har jeg missforstått? Er det noen som har gjort dette tidliger som kan være behjelpelig?

Skrevet
Takk for linken. Merkelige regler. Slik jeg forstod det kan man ikke søke dersom man er privatperson. Men bare dersom en representerer et foretak. Videre virket det som at man må først betale vanlig toll og engangsavgift, før eneventuelt kan søke om alternativ beregning. Så må man bare håpe at en får invilget søknaden.

Ja... Jeg skrev jo akkurat dette i forrige innlegg.

Og JO du kan søke som privatperson, og du har faktisk større rettigheter som privatperson. Du kan velge å takke nei til alternativ beregning dersom den gir høyere avgift enn opprinnelig, mens som foretak så må du ta det du får.

Og jo, du vet pretty much hva slags avgift du får, og det gjør du ved å dra til nærmeste tollkontor og foreta beregningen på en PC der, som jeg sa i forrige innlegg.

• 2 weeks later...
Skrevet

Så postene som gjeldende bruktbilpris, historisk nypris etc. er noe de har tydelig definert for hver bilmodell hos tollvesenet? Tas det da ikke hensyn til reell nybilpris for hver enkelt bil avhengig av utstyrsnivå? Vurderer å importere E61 med en del utstyr og da gjør det relativt store utslag.

Skrevet

http://toll.no/templates_TAD/CircularLetter.aspx?id=182634&epslanguage=no&parentid=118219

Det presiseres at det kun er utstyr som fremgår av det sentrale motorvognregister (Autosys) som skal hensyntas ved beregning av forholdstallet. Ekstrautstyr utover det som fremkommer i Autosys skal således ikke hensyntas. Mange kjøretøy er priset med utstyrsvarianter i prisoversiktene, og i slike tilfeller skal prisen på rimeligste utstyrsvariant benyttes. Det skal derfor ikke beregnes tillegg eller gjøres fradrag i grunnprisen dersom kjøretøyet er utstyrt med, eller mangler ekstrautstyr som for eksempel skinninteriør, xenonlys etc.

:)

Skrevet

Du må vite nybil pris for den aktuelle modell, og hva bruktbilprisen ligger på i dag.

Dette finner du enten på internett, der må du betale for å få et dokument som forteller dette, fra godkjente organer. Eller du kan dra til tollbuda og få se i boka deres, der står det det du trenger og vite. Denne boka blir utgitt 4 ganger i året.

Det er en fordel og sjekke hvor du havner i pris ved å finne ut disse prisene før du bestemmer deg.

Om du søker, så må du godta den nye beregningen, du kan ikke gå tilbake til den "normale" måten om det viser seg at det blir dyrere.

Jeg importerte en Bmw E39 530da Touring M-Tech 2003 modell i januar i år, og brukte alternativ utregning av bruksfradrag. Jeg fikk igjen litt over 50 000,- av avgiften på 194 000,- som jeg betalte inn først :) Skulle egentlig ha igjen litt over 15 000,- av kjøpesummen, som var tysk moms, men ble noe rot med papirer så det fikk jeg ikke #-o Men men :)

Skrevet

Når man regner med alternativ beregning er dette da det man totalt må betale til staten for å få den aktuelle bilen på norske skilter? F.eks en 2000 E46 320 Sedan som koster 5400 EUR (~45.000 NOK) vil da ha en alternativ beregning på ~40.000 NOK ved nypris til 300.000 NOK (er litt usikker på denne). Vil det da si at det vil koste ~85.000 NOK å få den ferdig registrert på norske skilter?

Skrevet

Kommer med et lite spørsmål her. Hvor dyrt vil det være å få en E36 M3 til en pris av, la oss si, 40 000,- inn hit til Norge, sett bort fra frakten? Den skal brukes som delebil.

Skrevet
Når man regner med alternativ beregning er dette da det man totalt må betale til staten for å få den aktuelle bilen på norske skilter? F.eks en 2000 E46 320 Sedan som koster 5400 EUR (~45.000 NOK) vil da ha en alternativ beregning på ~40.000 NOK ved nypris til 300.000 NOK (er litt usikker på denne). Vil det da si at det vil koste ~85.000 NOK å få den ferdig registrert på norske skilter?

Du får da vite prisen på den totale avgiften du skal betale, så må du legge til prisen på bilen :)

winchester:

Tror du bare må betale moms av kjøpesummen da, siden du ikke skal ha skilt på den :)

Men er ikke sikker på hvordan det funker, men du kan ringe til tollbuda og spørre, dem kan svare på det tenker jeg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...