Alpejohn Skrevet Juli 19, 2010 Share Skrevet Juli 19, 2010 Hei, Vet det er mange tråder ang. dette emnet, har og lest i stickyen overst her. Problemet mitt er at etter jeg monterte Blupunkt PnP forsterker, med ledningsnett for å koble inn på orginal anlegget, så har jeg fått litt dynamostøy, det er ikke mye, men akkurat slik at du hører det, spesielt på høyere turtal da den blir av høyere frekvens. Har bygd mange anlegg i mange biler, so vil si jeg vet det meste om slikt. Men har aldri vært plaget av dynamostøy, eller noen annen form for støy, så jeg har ikke vært borti denne problemstillingen før. Bortsett fra en gang, da signalkabelen lå i en hau over + kabelen Hva jeg har gjort for å prøve og eliminere problemet: 1) Tatt ut forsterker, strekt ut hele ledningsnettet og holdt den i gånda langt bak bilen, fortsatt dynamostøy. 2) Prøvd med ekstra jording, da ble støyen enda kraftigere, men så leste jeg i stickyen at jordinga må ha samme punkt, det hadde ikke jeg, tok den rett på batteriets minus pol, sammen med den jordinga som kommer i ledningsnettet. (Skal teste med EI jording, fra en ny plass i dag) Så om den nye jordinga ikke funker, da vet jeg ikke helt, da strømmen kommer i same ledningsnett som signalet til forsterkeren gjør Siden ledningsnettet er 2,5 meter langt, og veien fra radio modul til cd-veksler/navi (Dette er i en touring) er maks 80 cm, så burde jeg vel klipt, og skøyta så det bli passe lengde, så jeg slipper å ha en bunt med ledningsnett liggende bak forsterkeren? (Som sagt så har jeg strekt ut hele ledningnettet for å teste om støyen forsvinner, noe den ikke gjorde ) Ville ikke dette vært litt lurt? Tar gjerne i mot tips fra andre som har montert PnP forsterker, og alle andre som har tips til å løse problemet Og takk for at du tok deg tid til å lese mitt relativt lange innlegg EDIT: Har nå tatt av jordina som kommer i ledningsnettet, og koblet på en ny (kun en jording) til - på batteriet. Dette gjorde at det ble mer støy, som var hørbart på tomgang. Med ledninga fra ledningsnettet så hører man kun litt støy ved høyere turtall. Men det er såpass at det blir litt irriterende Mvh Fredrik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet Juli 19, 2010 Share Skrevet Juli 19, 2010 Jord forsterkeren rett i gods med så kort kabel som mulig. Du har vel batteriet bak så da kopler du konstanten rett på batteriet heller med en sikring nær batteriet. Du kan også justere ned gainen på forsterkeren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Juli 19, 2010 Forfatter Share Skrevet Juli 19, 2010 Jord forsterkeren rett i gods med så kort kabel som mulig. Du har vel batteriet bak så da kopler du konstanten rett på batteriet heller med en sikring nær batteriet.Du kan også justere ned gainen på forsterkeren. Kan altids prøve en ny jording i karosseriet i steden for batteriet ja Men siden forsterker nå allerede har +12v gjennom ledning som kommer i ledningsnettet, er det noe vits å legge opp ny +12v direkte til batteriet? Vil det ha noe og si på støyen? Om jeg justerer ned gain så vil ikke jeg kunne spille så høyt, og det er jo litt dumt Tror ikke den står så høyt nå helder, syns å huske den står ca kl 11-12 eller noe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bevern Skrevet Juli 19, 2010 Share Skrevet Juli 19, 2010 funker ingen av disse, så gå for stinger sine støy filtre! jeg ble helt overasket hvor bra de fungerer. koster ca 300,- stk. er kun en veldig veldig svak dynamo-susing igjen på 3k+ omdr. må høre etter for å høre den Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet Juli 19, 2010 Share Skrevet Juli 19, 2010 Jeg vil heller si at hvis ingen av disse forslagene funker også mtp. det du allerede har prøvd kan det være noe galt med forsterkeren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus M Skrevet Juli 19, 2010 Share Skrevet Juli 19, 2010 Jeg har akkurat montert samme forsterker i min e46 med 5.5m kabelen som jeg har lagt under listen på førersiden bakover. Jeg bruker ingen ekstra jord, kun den som går i kabelsettet, dette fungerer 100% støyfritt hos meg. Mulig det hjelper å legge opp en ny jordkabel til selve spilleren? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Juli 19, 2010 Forfatter Share Skrevet Juli 19, 2010 funker ingen av disse, så gå for stinger sine støy filtre! jeg ble helt overasket hvor bra de fungerer.koster ca 300,- stk. er kun en veldig veldig svak dynamo-susing igjen på 3k+ omdr. må høre etter for å høre den Det er ikke mye støy som er der nå, hører det igrunnen best når man kjører og ligger på 2000-3000 rpm. Da piper det såpass at man legger merke til det, men ikke no mer. Hvor koblet du inn dette støyfilteret hen? Jeg har ikke phono kabler, har ledningsnett med kontakter til org. nettet i bilen. Så det er ikke mye, men mye nåk til at det legges merke til. Som sagt så prøvde jeg ny jording uten hell, men det var da rett på batteriet. Skal teste i morgen med jording rett i karosseriet. Skal og prøve og legge opp ny + ledning fra batteriet og se om det vil hjelpe, samtidig som jeg ha annen jording på. SKal og korte inn ledningsnettet så det ikke er alt for langt slik det er nå. I følge en kompis som er elektriker så sier han at slike høy nivå signaler kan lett skape støy når ledningene ligger nært hverandre, og at det kan hjelpe og tvinne ledningene. Men det vil jo bli litt mye styr med så mange ledninger med kontakt på. Så får teste dette først og se. Tviler på at forsterkeren er no galt med da den ikke er gammel, men det kan jo selvfølgelig være feil på den likavel. Kommer tilbake med resultat i morgen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jsjsev Skrevet Juli 22, 2010 Share Skrevet Juli 22, 2010 har akkuratt samme problemet på min e39 touring, har festa pnp forsterkeren bak cdveksleren. er nok forstyrelser på kablene ville jeg nå da tru men.. siden lyden er så svak at ser ikke behovet helt for og bruke tid på det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå