Gå til innhold

Forskjell på steptronic og "vanlig" automat til E-39

Anbefalte innlegg

• Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
mener e39 med steptronic starter på andregir uansett? har lagt merke til dette i 2000 525dat

De fleste e39 starter i 2. gir når den står i drive. Jeg mener å huske at unntaktet er 520.

Skrevet

var ute å kjørte i sta. Og er ikke så lett å vite om bilen er i første eller andre når man stopper. Og når jeg kjører igang så får jeg bra fart før jeg merker giring. Mer enn hva første gir ville klart på det turtallet og slikt. Men mulig den girer så stille mellom 1 og 2 gir at jeg ikke merker noe.

Men jeg har stortsett bilen i manuell da. Og der kan jeg likke i 100 km/t i 5 gir. Og bremse helt opp. Kassa tvangs girer ned hver gang turtall/fart blir for lavt. Helt ned i 2 gir når bilen står stille. Den tvangs girer ikke ned i første selv når bilen har stoppet.

Skrevet
var ute å kjørte i sta. Og er ikke så lett å vite om bilen er i første eller andre når man stopper. Og når jeg kjører igang så får jeg bra fart før jeg merker giring. Mer enn hva første gir ville klart på det turtallet og slikt. Men mulig den girer så stille mellom 1 og 2 gir at jeg ikke merker noe.

Men jeg har stortsett bilen i manuell da. Og der kan jeg likke i 100 km/t i 5 gir. Og bremse helt opp. Kassa tvangs girer ned hver gang turtall/fart blir for lavt. Helt ned i 2 gir når bilen står stille. Den tvangs girer ikke ned i første selv når bilen har stoppet.

På dieselbilene er det lett å oppdage forskjellen på 1. og 2.

Har jeg den i "drive" når jeg skal ut på hovedveien i rushtrafikken, blir det nesten som russisk rulett. Kommer ladetrykket tidsnok til å krysse veien før man får en bil i siden?

I sport går det noe raskere.

Skrevet

holder meg unna diesel jeg. Hehe. Og min står som sakt alltid i manuell. Så jeg vet godt hvem gir jeg har og slik. Hehe.

Bruk kickdown. Den overstyrer alt og drar ned i det laveste giret du kan ha og du får best mulig drag.

Skrevet

jeg hadde en slik kasse uten tiptronic i e38en min. har ingenting å utsette på den kassa jeg. merket aldri noen problemer med den. bilen begynte i 2.giret hos meg, men kunne velge 1.giret hvis jeg ville, eller så brukte den 1.giret når man ga hard gass fort.

var grei til å komme seg fram med på vinteren også, ta det rolig i 2.giret bare så kommer man seg som oftest fram.

men som med automat ellers: spørs hvordan det er brukt. blir det kickdown i hver sving, rivstart i hvert lyskryss, burning og aldri oljeskift så varer det neppe lenge.. greit om den har hatt service i det minste. hvordan eier har kjørt den kan bli vanskeligere å sjekke.....

har kjøpt meg bil med steptronic nå forresten, håper den holder seg like problemfri :D

Skrevet

fikk bilen på vegen igjen i dag, og det er ikke tvil om at min starter i første, selv om jeg ruller.

Angående din bil yngve, så er dette et vanlig problem på disse bilen, at det er vanvittig dårlig respons. Nok en gang, min er ikke sånn og jeg kan fint sende bilen på tvers gjennom et kryss fra stillestående uten noen som helst form for forsinking.

Som oftest er det luftamssemåleren som er årsaken til problemet du beskriver, men ikke alltid. og siden din starter i 2 så er det jo noe der.

andre symptomer på bilen?

jeg sier dette bare fordi jeg har kjørt uvanlig mange av disse (pga tidl jobb) og skuffende mange av dem har en respons som best kan beskrives som fraværende. og dette er feil.

Skrevet
fikk bilen på vegen igjen i dag, og det er ikke tvil om at min starter i første, selv om jeg ruller.

Angående din bil yngve, så er dette et vanlig problem på disse bilen, at det er vanvittig dårlig respons. Nok en gang, min er ikke sånn og jeg kan fint sende bilen på tvers gjennom et kryss fra stillestående uten noen som helst form for forsinking.

Som oftest er det luftamssemåleren som er årsaken til problemet du beskriver, men ikke alltid. og siden din starter i 2 så er det jo noe der.

andre symptomer på bilen?

jeg sier dette bare fordi jeg har kjørt uvanlig mange av disse (pga tidl jobb) og skuffende mange av dem har en respons som best kan beskrives som fraværende. og dette er feil.

Jeg har byttet luftmassemåler. Den starter i 2. i drive og 1. i sport.

Andre syptomer er at girkassen ofte sliter med å gire til 5. etter pådrag i 4.

Hvis jeg lar den prøve lenge nok, går den i trans-failsafe, men det kan unngås ved å gire ned til 3. og så opp til 5. uten å dra på i 4.

http://www.youtube.com/watch?v=9KBVoVu5bUc

Det tar lang tid fra jeg trør på gassen til den skyter avgårde.

Skrevet

Har hatt E39 med og uten Steptronic. Det fungerer fint å jobbe "manuelt" med den gamle typen, men det er ikke noe eget valg for 1. gir. Det går 2, 3, 4, D, N, R, P. Går vel sikkert an å tvinge den til 1. gir når du har den på 2, men husker ikke helt.

Og så er det vel ikke noen indikator som viser valgt gir i instrumentpanelet.

Ingen stor praktisk forskjell på de to typene egentlig, med unntak av at du ikke kan "tvinge" den til 5. gir.

Men mulig jeg husker litt feil nå :P

Skrevet

går ikke å tvinge den i 5 gir på min om jeg ikke har 69 km/t eller mer. men over det girer den kanskje til 5 selv også om man ikke har bånn gass?

Skrevet

Kan ikke tvinge steptronic inn i hvilket som helst gir i hvilken som helst fart nei. På den 'vanlige' kassa ser du ikke hvilket gir den står i nei men dette vet du:). Du kan låse den i 1. med å sette den i 2 ja. Står i 1. Til sperra da, da legger den innn 2. Men det gjør sikkert steptronicen og (har ikke prøvd..)

Skrevet

Steptronic kassa "lærer" seg også din kjørestil, så man kan si den tilpasser seg etter forholdene. Om vinteren når det er glatt går den automatisk i vintermodus, dvs. den vil da starte i 2. gir ut av et lyskryss. Ser ikke bort fra om at hvis man kjører bilen som en gubbe så vil den også gjøre det selv når det ikke er glatt grunnet bedre drivstofføkonomi. Om jeg ikke tar helt feil skal den ha rundt 7 moduser; Sport, ekstrem sport, bykjøring, langkjøring, vintermodus, køkjøring og økonomi eller nå sånt.

Ved manuell giring på steptronic vil den ikke gire opp høyere enn daværende gir, bare gire ned ved gasspådrag.

Steptronic kassa (iallefall min) har og et siste "gir", den kobler visstnok drivakselen direkte i motoren og fungerer som et 6. gir når jeg nærmer meg 90 km/t

Skrevet

det "siste giret" er nok lock-up. dette finns også på de vanlige kassene. de vanlige kassene er og addiptiv etter 1993 eller hva det var.

synes personlig at den vanlige kassa er gulle god. men steptronicen girer kanskje hakket mykere, men kan kanskje ha noe med at nybilen min har gått 80k mindre enn den gamle.....

synes og at spaka på steptronicen føles så jalla, vaglete fram og tilbake (når den står i park og n), den vanlige er fast og fin :P hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...