Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 472
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Jeg har kjørt bil i 23 år og er fullt klar over at "alle har sin plass i trafiken", men dette har noe med å ferdes "aktpågivende og varsomt" og - som i resten av samfunnet - vise hensyn til dem man omgås.

En stor del av disse mennene som sykler langs vegen, bommer på dette. De viser lite eller ingen repekt for de andre i trafikken, og tror at de "eier" vegen de sykler på. At syklistene også blir overraseket over at oppførselen deres provoserer andre i trafikken, viser bare deres totale mangel på selvinnsikt og forståelse.

Jeg har verken fløytet, spylt vindusspylerveske eller presset dem av vegen, men jeg har ennå til gode å oppleve tilsvarende respekt tilbake; som f.eks at de gjør plass for å slippe forbi trafikk som følger fartsgrensen eller at de følger vikepliktsreglene som gjelder for alle kjørende...

Når syklistene viser respekt, så kanskje de får litt respekt tilbake - foreløpig er det en lang veg å gå.

Skrevet
Jeg har kjørt bil i 23 år og er fullt klar over at "alle har sin plass i trafiken", men dette har noe med å ferdes "aktpågivende og varsomt" og - som i resten av samfunnet - vise hensyn til dem man omgås.

En stor del av disse mennene som sykler langs vegen, bommer på dette. De viser lite eller ingen repekt for de andre i trafikken, og tror at de "eier" vegen de sykler på. At syklistene også blir overraseket over at oppførselen deres provoserer andre i trafikken, viser bare deres totale mangel på selvinnsikt og forståelse.

Jeg har verken fløytet, spylt vindusspylerveske eller presset dem av vegen, men jeg har ennå til gode å oppleve tilsvarende respekt tilbake; som f.eks at de gjør plass for å slippe forbi trafikk som følger fartsgrensen eller at de følger vikepliktsreglene som gjelder for alle kjørende...

Når syklistene viser respekt, så kanskje de får litt respekt tilbake - foreløpig er det en lang veg å gå.

:applause:

Skrevet

Veldig bra sagt!

Skrevet

da lurer jeg på en ting til dere klovner som mener at syklister har rett til å ferdes som de vil på veien..

jeg har drevet aktivt med alpint, jeg bruker da ikke nedoverbakker på riksveien som treningsfelt.. hvorfor skal absolutt syklister med en skremmende liten mengde intelligens ferdes uten hensyn overhodet til førerne?

Jeg har drivi med sykling og har aldri vært til hindre for noen, ei heller dem jeg trena med, da vi fant områder og treningsstrekninger der det ikke var så mye trafikk at det skapte kø, så lå vi også på rekke og rad.

Skremmende at det fins BMW-sjåfører med så lite intelligens som faktisk forsvarer deres

egosentriske holdning.

Angående regler og slikt så blåser jeg regelrett i det, da jeg har min egen og mye mer fornuftig versjon av lover og regler. Skal man følge alle reglene til punkt og prikke, da har man ikke mye til liv her i Norge i hvertfall..

Skrevet

Jeg er svært nysgjerrig på hvilken positiv treningseffekt det har for syklistene at en bil kjører først for å ta unna en del av luftmotstanden- man vil bare sykle fortere og utsette seg selv for større risiko. Jeg er også nysgjerrig på om det var søkt om konsesjon om å få lov å sykle fler enn 2 i bredden noe man skal gjøre.

Dessuten forstår jeg ikke hvorfor syklistene i det hele tatt skal sykle to i bredden. Klarer man å prate mens man sykler vil man ikke få særlig utbytte av treningen likevel.

Jeg bryr meg ikke om det er syklister, gående, rullestolbrukere eller kongen for den del, men det er noe med at andre som viser disrespekt for meg,- så kan de drite langt i at jeg skal gidde å være hensynsfull tilbake. Det er helt greit at de sykler, men ikke vær til hinder.. Desverre for de oppegående syklistene så blir alle tatt under en kam.

Skrevet

Mange umodne holdninger her.. alle forlanger respekt men få vil gi resepekt. Selv om noen sykelister er idioter gir det ikke noen rett til å kjøre på de eller spyle de med salmiakk..herregud..

Skrevet

syklister har generelt en helt ræva holdning til trafikkregler, få dem inn på fortauet eller på lukket område, hvis jeg opptrer uaktsomt eller ikke viser hensyn i trafikken så blir jeg bøtelagt, hvorfor i helvete blir ikke disse mogoloide syklistene bøtelagt ??

Skrevet

Nå var det ikke adferden til hverken syklistene, følgebilen eller idioten som kjørte inn foran og bråbremsa jeg reagerte på i mitt innlegg.

Det er DERES reaksjoner og holdninger jeg reagerer på! Når det "automatisk" reageres med "sinne" når man ser en syklist i trafikken og man handler på disse måtene dere beskriver er det jodere som er problemet og skaper situasjonene.

Som sagt: Ta det rolig i trafikken! Len deg heller tilbake i setet og vent på anledning til å ta en "hensynsfull, aktpågivende og varsom" forbikjøring istedet for å la dere provosere.

Skrevet
Nå var det ikke adferden til hverken syklistene, følgebilen eller idioten som kjørte inn foran og bråbremsa jeg reagerte på i mitt innlegg.

Det er DERES reaksjoner og holdninger jeg reagerer på! Når det "automatisk" reageres med "sinne" når man ser en syklist i trafikken og man handler på disse måtene dere beskriver er det jodere som er problemet og skaper situasjonene.

Som sagt: Ta det rolig i trafikken! Len deg heller tilbake i setet og vent på anledning til å ta en "hensynsfull, aktpågivende og varsom" forbikjøring istedet for å la dere provosere.

Hehe, nå er jeg 100% sikker på alt er prat og luft :) Ta ting på Bimmers og andre bilforumer med en klype salt så går det nok fint :) Direkte trusler er fy fy, men litt lufting av frustrasjon er da greit... Med mindre noen er idiot nok til å få ideer fra denne tråden!

Skrevet

Hehe, nå er jeg 100% sikker på alt er prat og luft :) Ta ting på Bimmers og andre bilforumer med en klype salt så går det nok fint :) Direkte trusler er fy fy, men litt lufting av frustrasjon er da greit... Med mindre noen er idiot nok til å få ideer fra denne tråden!

Innleggene mine er 0% prat og luft, det er fakta faen. Jeg gir respekt til enkelte syklister, som forholder seg til GANGFELTET eller 1 i bredden. De syklende syklubbene derimot, de får null respekt, og til tider drittslenging.

Skrevet

Jeg bade sykler og kjører bil og skrive under på at det er veldig mange syklister som ikke har den minste peiling på hvordan de skal oppføre seg i trafikken. Det det samme gjelder fean meg bilister også! Å legitimere den typen tiltak som det linkes til her, er først og fremst helt latterlig. At Just-turbo synes dette er en tøff måte å gjøre det på, forundrer meg ikke, da han tydeligvis har store problemer og egentlig ikke burde gå fritt rundt i samfunnet. Men det er ikke en sak for bimmers :) Når det er sagt, så må jeg jo si at syklistene i dette tilfellet drev med en type trening som IKKE hører hjemme på trafikkert vei.

Jeg vil bare oppfordre alle bilister og syklister til å lære seg hvilke regler de har å forholde seg til og faktisk følge dem. Så blir nok veien et mye enklere sted å ferdes for begge parter.

Skrevet

der fikk jeg det bekreftet, du er en trønder med blankpolerte legger.. nå forstår jeg hvorfor du kommer med så mye meget lite intelligent i tråden..

Jeg har ingen intensjoner om å ta den MINSTE forbehold til syklister som såvidt passerer det som trengs av IQ for å sveive rundt på pedalene, som er SÅ egoister som syklista fra Stavanger feministforening.. klarer man ikke å holde fartsgrensa sånn noenlunde, så får man bare holde seg unna veien! Er på ingen måte noe hobbyanarkist som du tydeligvis anser meg som, men enkelte lover og regler tar jeg ikke seriøst av hensyn til fornuften, som er overordnet lovverket etter min mening. Den loven jeg tar minst seriøst er blant annet dette med sykling på fortau, som er et paradoks til at enhver skal ta hensyn til de andre trafikantene.

Som sagt, jeg har også vært syklist på mosjonsnivå og er en ivrig tilhenger av sykling, trente mye og ofte før, hvorfor skapte ikke jeg unødvendig kø? det skal da ikke mye IQ til for å finne en alternativ rute eller tidspunkt hvor det er mindre trafikk, eller ta LITT forbehold? ikke kjøre 15 i bredda?! Som jeg sa, hvis jeg tydelig ser at syklisten ikke har noen annen måte å komme seg ut av veien på, så er det helt greit.. men når det de lever i sin egen verden og sykler uten å ta hensyn, så får de både spylervæske og tuting osv. Med GOD samvittighet fra min side.. er man dum, så bør man få svi for det.. enkelt og greit.

Så er tusenkroners-spørsmålet EirikL, dette bør selv du klare å svare på:

hva hvis det løp en liten unge ut foran bilen? hvorfor skal alle andre enn syklistene bli bøtelagt for å ligge for nært, mens de kan bruke veien som en lekeplass og hindre folk som de vil?

Jeg vil på ingen måte ha et andpustent mannfolk i 40-åra liggende tett inntil baken min på noen som helst måte, vil faktisk ha han så langt unna som mulig i tilfelle noe skulle skje foran.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...