Gå til innhold

BMW dieselmotorer, nyttig info


Gjest
 Share

Anbefalte innlegg

jeg har fått en rar feil på min e39 525tds 98mod manuel.

feilen er av og til. gi gass så er det ingen respons uansett hvor langt jeg tråkker gassen ned. motoren må gå ned til tomgang så kan jeg gi gass igjen. etter dæ så kommer det opp fuel inject system feil.

ka som kan gi den her feilen?

er det noen som har vært borti sånn feil?

Har hatt samme feilen på min 97.mod 725tdsa, men kun i forbindelse med at jeg slår av cruisekontrollen. Merkelig symptom, for bilen funker igjen etter at jeg har stoppet helt opp. Da er det bare å gi gass igjen.

Feilmeldingen er borte etter at bilen har stått en liten stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 266
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kunne jeg fått en kjapp innføring i hvordan bruke en dieselbil best mulig?

Jeg har tidligere fått forklart av e34_525tds at motorer som er kjørt hardt, lever generelt lenger.

Problemet mitt er bare at jeg syns det høres ut som motor pines, i det den presses over 2000 rpm (M47TU2D20).

Hvordan er det med kald motor? Husker fra gamle M20B20-motoren, så var det anbefalt aldri over 3000 rpm på kald motor.

Er det noe slik anbefaling på diesel også?

Den humper fælt når den starter, nå som det er 10-15 minusgrader om natta (går dog finfint med en gang jeg har trillet 1m).

Bør den da stå å tusle på tomgang en stund, eller skal den kjøres forsiktig?

Hilsen (relativt) ny dieseleier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fortsatt problem med min 325tds 94 mod. motor jager/går ujamt på tom gang, men går helt fint når jeg ruser den opp litt. har satt i en annen motor da den forrige brukte litt olje. pumpa har vært sendt inn og kontrollert og justert i benk. bytta dieselfilter. har tatt en titt utv. på styreenheta og ser ikke ut som noen har tuklet med den. så nå lurer jeg virkelig på hva som kan være galt..kan nemne at tempmåler i bil er litt merkelig. kan starte opp bilen når den er helt kald og da viser den 50-60grader og går da fort opp til rødfeltet. har prøvd kun å bytte måleren i kombiinstrumentet uten virkning. kan gåen temp.føler i toppen gjøre at den fjusker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne jeg fått en kjapp innføring i hvordan bruke en dieselbil best mulig?

Jeg har tidligere fått forklart av e34_525tds at motorer som er kjørt hardt, lever generelt lenger.

Problemet mitt er bare at jeg syns det høres ut som motor pines, i det den presses over 2000 rpm (M47TU2D20).

Hvordan er det med kald motor? Husker fra gamle M20B20-motoren, så var det anbefalt aldri over 3000 rpm på kald motor.

Er det noe slik anbefaling på diesel også?

Den humper fælt når den starter, nå som det er 10-15 minusgrader om natta (går dog finfint med en gang jeg har trillet 1m).

Bør den da stå å tusle på tomgang en stund, eller skal den kjøres forsiktig?

Hilsen (relativt) ny dieseleier!

Først og fremst så vil jeg si at jeg ikke er noen ekspert, men har riktignok litt erfaring. Men dog ingen utdannelse innen motor.

Dette er slik jeg gjør det, men det betyr ikke at det er riktig. Har dog ikke fått forståelse av at det er feil heller.

Jeg kjører bestandig min 520d forsiktig på kald motor, prøver å holde meg under 2000 omdr eller på lett belastning, så dvs noen ganger opptil 2500 omdr på kald motor. Prøver også så godt jeg kan å holde meg til 3500 omdr de første minuttene etter at motoren har blitt varm, da oljen trenger mer tid enn det på å bli varm. Når motoren er helt varm, og oljen, så har jeg ingen hemninger vedr turtall eller gasspådrag. Det er maks turtall om jeg vil det. Jeg kjører ikke slik hele tiden, men det skader ikke motoren å ha maks turtall, tror jeg. Men du trenger ikke bekymre deg for det ihvertfall.

Om den humper fælt så kan det være dårlige glødeplugger, da motoren kan gløde etter start for å få en jevnere gange.

Tror ikke de tar noe skade av å tusle litt på tomgang, men de krever ikke det. Jeg lar gjerne min stå på tomgang, mens jeg skraper rutene fri for is. Jeg har ingen problemer med å la min bil stå på tomgang. Virker ikke som den bryr seg heller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er greit å blåse en dieselmotor skikkelig av og til, dvs. kjøre med fullt pådrag i lange motbakker. Da blir det litt temperatur på greiene og man får blåst bort sot. Jeg har i allefall alltid gjort det og min 530d er fremdeles like frisk og rask etter 250.000 km. Selvfølgelig viktig at motoren er skikkelig driftsvarm før slikt gjennomføres.

Etter svært rolig kjøring over tid kan min ryke en god del sort ved litt pådrag, noe som for meg indikerer at den soter og egentlig ikke har det spesielt bra.

Jeg lar som regel motoren gå en liten stund på tomgang før jeg kjører, slik at den får presset frem olje til alle punkter. Jeg er mer opphengt i at motoren skal jobbe lett og fint enn å holde den på det og det turtallet. Så lenge den jobber lett spiller det ingen rolle hva turtallet er, da belastning på motoren i størst grad påvirkes av hvilken påstand/motstand den møter. Å pine den på lave turtall er mye værre enn å la den snurre fritt og lett på 2-3000 rpm. Sekserdieselen er langt smidigere på dette punktet og jobber lett og uanstrengt under 2000 rpm.

Jeg har også hørt fra ganske mange at en common rail-diesel ikke har godt av å kjøres lenge på lave turtall, da dysene slites mye raskere. Inntil jeg hører det fra noen som virkelig kan dette faget holder jeg det som en myte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har fått en rar feil på min e39 525tds 98mod manuel.

feilen er av og til. gi gass så er det ingen respons uansett hvor langt jeg tråkker gassen ned. motoren må gå ned til tomgang så kan jeg gi gass igjen. etter dæ så kommer det opp fuel inject system feil.

ka som kan gi den her feilen?

er det noen som har vært borti sånn feil?

Har hatt samme feilen på min 97.mod 725tdsa, men kun i forbindelse med at jeg slår av cruisekontrollen. Merkelig symptom, for bilen funker igjen etter at jeg har stoppet helt opp. Da er det bare å gi gass igjen.

Feilmeldingen er borte etter at bilen har stått en liten stund.

cruisekontrollen fungere ikke til me fra 1300-1700rpm men 1700rpm og opp over fungerer den.

vist jeg tar clutchen inn og slipper den i mellom 1300-1700rpm og prøver å gi gass så får jeg feilen fram ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

jeg er bortreist nå og har litt begrensa tilgang og tid på nett, så kommer ikke til å kunne besvare alt som kommer.

Til min glede ser jeg at flere av dere som har greie på ting stepper inn og svarer folk :)

ANg kald motor så vær nøye med at den er driftsvarm før den belastes hardt. Og som poengtert, varm kjølevæske er ikke det samme som gjennomvarm motor (da spes olje).

-Terje Raymond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sliter forøvrig med å få startet min 318tds nå som det er kaldt.

Har sjekket at matepumpe går og at pluggene er OK.

Batteriet er satt til lading, det ser også fint ut.

Har du noen kort i ermet? må kinne sikkert 4-5 ganger før det er antydning til liv. da humper den igang og går lurvete et par sek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer anskaffelse av en 2006 320DAT.

Jeg ser ofte at både motor og turboer er skiftet på biler gått under 100 000km.

Dette er jo urovekkende...

Er det produksjonsfeil, for lange oljeskiftintervaller, veivhusfilter, spjell evt. andre ting som er årsak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...