Gå til innhold

BMW dieselmotorer, nyttig info


Gjest
 Share

Anbefalte innlegg

Viktig å kjøle/roe ned turboen etter kjøring, la motoren gå en stund uten belastning før den stopper. Også viktig å kjøre rolig de første kilometrene på vinteren, inntil olja begynner å få litt temperatur og smøreegenskaper. Det mange gjør feil er å tenke at turtall sliter mest, så gir de heller ekstra gass på lave turtall for å få opp dampen. Det sliter mer på både motor og turbo. Gjelder forsåvidt alle turbomotorer, ikke bare BMW-diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 266
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nei, en diesel turbo har lavere eksostemp enn en bensinturbo, mener jeg.

Oppvarmingen bør foregå rolig på alle motorer, kanskje bittelitt mer forsiktig på en turbo kontra en sugemotor.

Før i gamle dager :) så var det veldig vanlig at toppene kunne sprekke ved for hurtig oppvarming. Men nå i dag er legeringene så bra at de tåler den hurtige oppvarmingen som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en M20B20 (første alutoppen til BMW(?) i 5-6 år nå, så jeg vet alt om det :-/

Men, så konklusjonen for best vedlikehold av dieselbil:

-rolig oppvarming (maks 2500 rpm)

-rolig nedkjøling, gjerne et halvminutt på tomgang

-hyppige oljeskift

-skifte av veivhusventliasjon

-rensing av EGR?

-rensing av innsugsmanifoil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan starte med å si ; kjempebra tråd!! :applause:

Tenkte også jeg skulle prøve meg på et spørsmål, med forbehold. Jeg har ikke noen form for teknisk innsikt :P

Jeg har da en `02 320 DA M-sport, og søker jeg med reg.nr på GS, får jeg opp at jeg har en M47N motor. Bilen er til tider skikkelig sur og vanskelig å få igang når minusgradene blir mange nok. 5 - 6 minus, og det går bra, men kryper pila ned mot - 10, er den vanskelig å få igang, og går "rufsete" som du sa til og begynne med. Etter å ha lest innlegget ditt tenker jeg jo at glødepluggene må sjekkes. Først : er dette noe som må skiftes med jevne mellomrom som med tennplugger? Og ; er dette er stor/dyr operasjon? Sånn som du sa også, enten så virker de, eller så virker de ikke, hvorfor virker de helt fint om temperaturen ikke er for kald? Nysjerrig, og takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gløder bilen når det "bare" er 5-6 minus?

Min drar igang i det jeg trykker på start, mens når det har vært 10-12 minus, så kommer glødesymbolet opp, og motoren starter suuurt (knitrer, smeller litt, og humper ett par-tre sekunder, før den går normalt).

Men, ja. Denne tråden er GULL for oss oljebrenner-eiere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en M20B20 (første alutoppen til BMW(?) i 5-6 år nå, så jeg vet alt om det :-/

Men, så konklusjonen for best vedlikehold av dieselbil:

-rolig oppvarming (maks 2500 rpm)

-rolig nedkjøling, gjerne et halvminutt på tomgang

-hyppige oljeskift

-skifte av veivhusventliasjon

-rensing av EGR?

-rensing av innsugsmanifoil?

Jeg synes dette høres riktig ut ja. Hyppige oljeoljeskift gjøre jeg ved ca halvparten av hva serviceintervallet er, så det blir da skift på ca 9000 km.

Rensing av EGR og innsugsmanifold er nok greit å gjøre, men vet ikke hvor ofte dette børe gjøres. Det vet sikkert noen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Aguilera og aottesen, så kan det høres ut som defekte glødeplugger.

De skiftes veldig sjeldent, tror faktisk at mine var OEM fra 9 år tilbake. 250000km.

Til min bil koster de ca 280,- stykket mener jeg. Det kostet meg ca. 2500,- å få de bytte.

Bilen er en drøm å starte etterpå. Så langt som en dieselmotor kan bli en drøm å starte da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maks uflaks foreløpig da.

Kan godt hende at det er dukket opp noe nå da.

Men jeg vet ikke noe mer enn dette.

Min bil fusker faktisk på 1200 og 1800 omdr rett etter oppstart når den er kald, -10 og kaldere.

Men med engang jeg har kjørt 1 meter så er fuskingen over.

Og jeg har nytt filter, pumpe og glødeplugger. Ingen feilkoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...